Wat is er nieuw

Bodem vervangen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mndy
  • Startdatum Startdatum
M

Mndy

Guest
Ik wil van de week de bodem vervangen van de Aqua40, alvast garnaal-klaar maken 😉

Er zitten nog wel 3 jonge honinggoerami's in. Kan ik de goerami's in een emmer met aquariumwater zetten, filtertje erin, verwarming erbij en dan oude bodem eruit, nieuwe bodem erin en alles weer terug?
Of kan ik beter wachten tot het aquarium leeg staat en de bak eerst nog eventjes leeg laten draaien i.v.m. de bacteriecultuur?

Als je het huidige filter erbij laat draaien, en het aquariumwater bewaart (bij de goerami's en het filter), kan dat m.i. best.
Wel iedere dag even NH3 en NO2 meten, voor de zekerheid!

Je kan de vissen in een emmer zetten, met bruissteentje er bij. Filter in de bak kan je gewoon aanlaten. Ik vervang de bodem gewoon met het water er in.

En hoelang blijven ze dan in de emmer?

Hooguit een middagje. Als de bodem is vervangen en de bak weer zo goed als helder is kunnen ze gewoon weer terug.

Zo hebben wij het ook wel eens gedaan: zo veel mogelijk water + vissen naar een flinke curverbox, met filtertje uit het aquarium erop en verwarming. Bodem vervangen, en alles weer terug. Bacteriecultuur uit de bodem moet zich dan wel weer opnieuw opbouwen, maar aangezien je die uit het filter en het water gewoon helemaal behoud, is dit in principe voldoende gebleken bij ons. Wel voor de zekerheid inderdaad even de nitriet en NH3/4 in de gaten houden, we kregen ��n keer een licht piekje na het vervangen van een bodem, was gelukkig ook weer snel weg.

- Mascha

Denk dat ik het ook zo ga doen, bedankt Mascha!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan