Wat is er nieuw

Bodem vervangen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Felereca
  • Startdatum Startdatum
F

Felereca

Guest
Goedemorgen allemaal,

Dit zit al een tijdje in m'n hoofd maar ben er nog niet helemaal van overtuigd.
Ik zou graag mijn JBL Monado bodem willen vervangen door filterzand 0.4-0.8 mm alleen weet niet of dit een slim idee is.
Op internet allerlei informatie gevonden over zowel filterzand en JBL Monado.
Sommige zeggen dat de planten het niet goed gaan doen in filterzand maar de ander zegt weer dat de planten het er fantastisch indoen omdat ze goed kunnen wortelen.
Bij JBL monado had ik informatie gevonden dat het geen voedingsbodem was ( wist ik al ) maar dat het wel belangrijke voedingstoffen op kan slaan totdat er weer voeding nodig is. Ook vind ik dat het planten soms best lastig kan zijn in Monado vanwege de lichte korrel.
Aan jullie mijn vraag: Wat zouden jullie doen? JBL monado houden of toch filterzand gaan aanschaffen, ik vind filterzand zelf mooier dan het monado wat ik nu heb voor 3 jaar.

Groetjes Peter

Ik heb dat van de Hornbach in dezelfde formaat en dat is prima voor de planten.

Ik heb dat van de Hornbach in dezelfde formaat en dat is prima voor de planten.
Dat zag ik inderdaad gister liggen in de hornbach toen ik even langs ging, maar nog niet gekocht want wou eerst even wat informatie opdoen door het hier te vragen 🙂

Het is niet goedkoop maar veel leden gebruiken het al en is in enkele kleuren te koop ook.

Het is niet goedkoop maar veel leden gebruiken het al en is in enkele kleuren te koop ook.
Zag ook een zak filterzand liggen.
13 euro voor 25 kilo, maar is filterzand altijd dezelfde kleur of heb je daar ook nog verschillende kleuren in

Filterzand heeft dezelfde kleur, maar is er wel in verschillende korrelgroottes

filterzand heeft inderdaad altijd dezelfde kleur, alleen in de bak ziet het er bij de 1 weer wat anders uit dan bij de ander ivm de verlichting.

hoe meer graden kelvin, hoe witter het lijkt geloof ik.

zand van de hornbach heb ik zelf ook. ik vind het tof spul maar zeker voor grotere bakken loopt de prijs wel op.

Wildkamp verkoopt ook filterzand en nog goedkoper dacht ik zo. Kijk maar eens op die site maar dat is wel de normale zandkleur dan.
Vandaar dat ik voor die van Hornbach heb gekozen.

filterzand heeft inderdaad altijd dezelfde kleur, alleen in de bak ziet het er bij de 1 weer wat anders uit dan bij de ander ivm de verlichting.

hoe meer graden kelvin, hoe witter het lijkt geloof ik.

zand van de hornbach heb ik zelf ook. ik vind het tof spul maar zeker voor grotere bakken loopt de prijs wel op.
Heeft u toevallig een linkje van de soort die u gebruikt?

degene die John al aangeeft, heb zowel bruin als zwart.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan