Wat is er nieuw

Bodem verwisselen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter blupjes
  • Startdatum Startdatum
B

blupjes

Guest
Ik ben er achter gekomen dat ik niet bepaald een geschikte bodem in mijn bak heb. Er zitten c.a. 30 vuurtjes in waarvan de meeste nog jonkies zijn, 5 galaxy rasbora's en een appelslak.
Nu wil ik graag zo'n bruine akadama bodem er in, maar ik weet niet hoe ik de verwisseling aan moet pakken.
Wat is volgens jullie de beste manier om dit te doen?

Als je de gehele bodem gaat vervangen dan zul je wellicht een nitrietpiek krijgen omdat de gehele bacteriecultuur in de bodem verloren gaat. Misschien is het een optie om het in 3x te vervangen al zal dat niet makkelijk zijn.

Waarom wil jij een akadama? Ph ,verlagend?

Zitten jouw garnalen niet op te wachten,hoor.

Dat lijkt me inderdaad niet makkelijk, en dan blijft er vast ook van het oude grind tussen zitten. Maar bedankt voor de tip, ik zal het overwegen!

@Bertus - Ik vind het er mooi uitzien, de beschrijving zegt dat het juist geschikt is voor garnalen en dat het ook nog een voedingsbodem is.

Bertus heeft in zoverre wel gelijk. Als je garnalen niet op een lage ph zijn gekweekt dan is de kans groot dat je problemen met vervellen gaat krijgen en dat ze niet of minder zich voortplanten.

Er zijn toch ook wel bodems te vinden die je mooi vindt en niet pH-verlagend werken?
Ik bedoel: het gaat om vuurtjes en die doen het nu goed toch bij je?

Ohja zo, nee dan snap ik het wel. Is er dan niet zo'n soort bodem die de ph niet verlaagt?

Wat een mooie bodem is met een kleine korrel is die van de Hornbach. De korrel is 0,4-0,8mm en in diverse kleuren te krijgen. Je kan het vergelijken met zand en al vele leden hebben deze in de bak.
Zie ook de grote bak van Crash.

@M&I - Ja tot nu toe gaat het goed, alleen het leek me gewoon ideaal zo'n bodem. Maar als er iets vergelijkbaars is wat niet de ph waarde verlaagt, dan zou ik daar voor kiezen.

@John - Ik heb het opgezocht en dat ziet er inderdaad goed uit!

Nou hoop ik dat je een Hornbach in de buurt hebt.

Klopt, maar dat is op zich wel te doen met de trein. Zal even kijken wanneer er een sterke man met me mee wil om het op te halen 🙂

Zelf ook geen Hornbach in de buurt maar ik hoor net op de radio dat je bij Hornbach online kunt bestellen en dat het thuisbezorgt wordt. Vanavond even kijken.

En als je gaat wisselen moet je de bodem voorzichtig er uit scheppen met een laag water eer nog in, daarna zo snel mogelijk je nieuwe bodem der in en filter weer aanzetten. Dat een dag laten draaien en dan je planten weer vastzetten. De planten kunnen wel gewoon in het aquarium liggen die dag. Zou hou je grotendeels van wat je kan redden qua bacterie"En nog in leven en kan het rustig bezinken. Ik heb met deze manier nog geen problemen gehad.

Tja de Hornbach zit hier in de stad vlakbij ons dus.
Je kan als je de bodem verwisselt het makkelijk met een gewone tuinslang eruit zuigen hoor.
Het laatste restje wat soms achterblijft schuif je met bv. een pinpas zo in een bakje.
Als je het eruit zuigt en niet schept dan spaar je de ruiten want daarop kun je met het scheppen snel krassen krijgen.

Bedankt voor de tips! Maar maakt dat laatste laagje water veel uit dan? Want mijn idee was om al het aquariumwater in emmers te doen, dan de bodem eruit, nieuwe bodem erin en water er weer bij doen. Of is dat laagje water meer bedoeld zodat ik de bodem er uit kan zuigen?
En moet er ook een voedingsbodem onder de bodem van de hornbach? Of raden jullie iets anders aan?

Dat zwarte zand is online niet bestelbaar, dus dan zal je toch echt naar de winkel zelf moeten.

Ik wil ook niet de zwarte, maar de bruine. Heb het al in mijn winkelwagentje gezet en er staat niet dat het niet bezorgd kan worden.

Ik zag wel op die site dat je bepaalde artikelen kan laten bezorgen, dus niet alles begrijp ik hieruit.

Ik zie inderdaad dat de zwarte niet leverbaar is maar de bruine gelukkig wel 🙂

Ok, steeds als ik er ben geweest hadden ze wel de zwarte. Maar die bruine is ook wel mooi hoor.
Is ook weer eens wat anders dan het standaard zwart.

Ik vind het bruine toch net iets natuurlijker. Zwart vind ik ook heel mooi hoor maar dan zou ik de hele inrichting anders willen maken.
Edit: En ik ben meestal ook niet zo standaard, ik heb ook blauw haar 😛

Dat je dat ook mooi vind scheelt gelukkig dus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan