Wat is er nieuw

Bodem volledig van klei

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zap
  • Startdatum Startdatum
Z

Zap

Guest
Wat zou er gebeuren als je je bodem van je aquarium volledig laat bestaan uit klei?

De reden waarom ik dit vraag:

Ik wil een nieuwe bak (120x40x40) inrichten (streek aquarium) van het noorden van Suriname.
De meeste vissen kan ik zelf vangen en ik heb gemerkt dat de bodems ter plaatse voornamelijk bestaan uit klei, weinig planten en bladval/hout e.d.

Waterplanten bestaan voornamelijk uit waterlelie's, riet, en onkruiden in moerasvorm. Echte waterplanten ben ik op de kleibodems (nog) niet tegen gekomen.

Zou je in een aquarium een bodem van alleen klei kunnen aanbrengen?

Tja in de natuur is de bodem ook van klei zeg je al maar hoe dit in een aquarium uit zal pakken weet ik niet. Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.

Laat maar horen zou ik zeggen.......ben benieuwd naar de meningen/reacties

Als je ook ter plaatse de klei scoort zal dat goed mogelijk zijn,
afhankelijk van de kleisoort zullen bacteri�n zich wel of niet kunnen hechten anders moet je filterpomp het totaal oplossen.

Dus de kleisoort is bepalend.
De vissen zijn lokaal gevangen dus deze zijn aan de bodem en geringe plantengroei gewent.

De klei is niet echt "schoon" te noemen ter plaatse en vol met??? Maar kan wellicht klei aanbrengen van de vang locatie en met het indraaien kijken wat er gebeurd.......is het niks.....eruit....

Van die aquasoils is ook klei,alleen in korrelvorm en gebakken dan... 😉

Kwa baccies zou ik me er niet zo heel druk om maken Daar hebben we een filtert voor. Maar wellicht dat een volledige kleibodem gauw dichtslaat ? Wat wellicht rotting kan geven.

Als je het in het klein eerst eens een poosje uit kan proberen zou dat ideaal zijn natuurlijk.

In principe zou dat het ultieme biotoopaquarium kunnen worden.

MauriceM zei:
Kwa baccies zou ik me er niet zo heel druk om maken Daar hebben we een filtert voor. Maar wellicht dat een volledige kleibodem gauw dichtslaat ? Wat wellicht rotting kan geven.

Als je het in het klein eerst eens een poosje uit kan proberen zou dat ideaal zijn natuurlijk.

In principe zou dat het ultieme biotoopaquarium kunnen worden.

Dat is ook mijn eerste gedachte....maar zolang je niet wroet?

Mogelijk eerst de klei in dunne lagen drogen zodat de levende delen dood zijn en weer natmaken en plaatsen, warmte moet geen probleem zijn daar 🙂

Chemische verontreiniging zijn de vissen al aan gewent en kan je eventueel met filteren over kool tegenhouden.

Maar slaat dat in de natuur dan niet snel dicht?? Ik zou denken dat dit dan hetzelfde zal zijn tenzij ik iets mis.

jessicapilon zei:
Maar slaat dat in de natuur dan niet snel dicht?? Ik zou denken dat dit dan hetzelfde zal zijn tenzij ik iets mis.

Ik weet het niet...maar mogelijk dat de weersinvloeden daar een rol inspelen of grondwater?

Denk dat de klei langzaam oplost.
In de natuur zal je dat door stroming verdwijnen.
Of het in de bak uit gefilterd wordt?

Ik zie een goede kans van slagen,geen bodemwroetrers in de bak. En kristalhelder water door de klei.

We gaan het proberen.......als het zover is zal ik het posten...thx allen

thx

Moet eerst op zoek naar een bak....had er een tweedehands gekocht...gisteren zou ik hem ophalen.....maar hoefde niet meer....de verkoper had m klaar gezet...en z'n zoon of dochterje had een fietsje er tegen aan "geparkeerd"......

FF weer op zoek dus nu.......

Da's de eerste tegenvaller in het project, hopelijk de laatste

Yep een flinke barst in de voorruit.......maar goed anders ff doorsparen voor een nieuwe...maar die zijn hier zo verschrikkelijk duur....80 cm al gauw rond de 1500 euro

1500� voor een 80 cm? kan je bijna even hier heen komen om er een te kopen 😀

Hahaha...ja als dat zou kunnen...maar het is echt zo duur......omgerekend is de werkelijke prijs zo'n 350 euro maar je moet je bedenken dat de lonen hier ongeveer 4 x lager liggen. Dus in verhouding x 4 dus......maar ff doorsparen dan

Yepp...maar bedenk dat bijna alles moet worden ingevlogen/ingescheept...invoerrechten etc etc.....
En de "techniek" is er bijna niet om glas exact op maat (te laten) maken en zelf te gaan plakken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan