Bodem voor de Cory s

  • Onderwerp starter ToonGielen
  • Startdatum

T

ToonGielen

Guest
Is ADA aquasoil geschikt voor corydoras?

Iemand ervaring hiermee?
 
ok als je de bodem geregeld afzuigt? @Sanneke80


Ja dan ook helaas, de soil bestaat uit bolletjes geharde klei.
Maar onder water worden die zachter.

Je kunt deze bodem ook niet afzuigen. (alleen als je van de bodem zelf afblijft, dus vlak boven de bodem afzuigt)
Als je er bijvoorbeeld een plantje uittrekt heb je ook even een stofwolk.

Het is te vergelijken met veel van die kleibollen die je als voeding bij de wortels in het zand of grind steekt.


Voor cory's is de fijnste bodem een (filter)zandbodem met korrels van 0,4-0,8 mm

Het gekleurde zand van de Hornbach met die korrlgroote is ook heel geschikt voor als je een zwarte of bruine wilt.
 
Edit: mag ik vragen wat de reden is dat je deze vraag stelt?
Dan kunnen we je missschien even helpen met meedenken :D
 
Ik ben van plan een nieuw aquarium aan te schaffen maar ik wil geen zand en ik was geintereseerd in Ada aquasoil.


En mijn vissen bestand van het oude aquarium verhuist dus mee....
 
Je kan ook zand over de soil heen gooien denk ik ?
Wat je ook kan doen , als je hoge belichting hebt , is er een tapijtje op late groeien van dwerghaargras of Hemianthus C of iets dergelijk. Ik ben nu ook een tapijtje aan het laten groeien over mijn soil om er dan later mijn groepje cory's in te zetten.
Wat sanneke zegt is wel waar, er gaat wel echt wat stof opwaaien. Ik merk het zo al als ik een plantje herplant ofzo.
 
Ik denk dat ik de ADA power stand ga gebruiken en zeker een tapijtje, het stof neem ik er maar bij dan.

Of gaat dit waterwaardes verstoren?
 
Hmmm, geen idee, maar zou me logisch lijken van wel eigenlijk.
Wel dan heb je nog , als je cory's wil houden, en een tapijtje, het erg lastig is om een tapijt te laten groeien met crydorassen in de bak. Beter eerst laten groeien en dan de cory's in de bak.
 
Absoluut NIET!

ALs je er doorheen wroet gaat het stuiven zeg maar.

Dat was mij niet bekend en bij de garnalen kom ik eigenlijk niet in de bodem. Dus het stuift wel aardig begrijp ik. Doen al die ph verlagende bodems dat ook Sanne
 
Dan heb je kans dat de bodem verstikt gaat raken omdat de bodems verschillen. Gooi je bijvoorbeeld een lading zand in een bak met grover grind dan gaat dat ook dicht zitten:deal:
 
mijn verzameling corry´S vermaken zich uitstekend op dit spul
x5HFcRAi1AERMyInnt2h474y3D7y6K_k.jpeg
Dennerle Kristal Kwartsgrind
is in verschillende kleuren te verkrijgen
 
Is ADA aquasoil geschikt voor corydoras?

Iemand ervaring hiermee?
Het gaat zeker, maar het is niet zo fun als zand voor Corydoras. Ik merk dat ze minder actief zijn op een aquasoil (of andere bodem met grotere korrel). En heb de indruk dat het bij sommige de baardharen wat beschadigd.
Opstuiven of afbreken gaat het niet doen tenzij je echt een slechte soil hebt.
 
Misschien dat de bodem meer gaat stuiven als je in de bodem hebt gestofzogen en er dus fijn spul omhoog is gekomen.
 
Sorry, wist het ook niet zeker ;)
Waarom zou je dat niet doen dan ?

Als je kiest voor een zandbodem dan gebruik je een dunnere laag dan wanneer je kiest voor een grindbodem.
Zand mag namelijk niet al te dik worden aangebracht omdat het dan kan verstikken op den duur.

Ga je nu bij een luchtige grindbodem er zand overheen goooien, dan zakt dat zand tussen de grindkorrels door.
Vervolgens heb je dan een hele dikke bodem die gaat verstikken.
Bacterien kunnen hun werk niet doen omdat ze ingesloten worden door het zand.

Bij een zandbodem blijft het vuil (voedselresten en ontlasting) er bovenop liggen en kun je het afzuigen af wordt het het filter in gezogen.
Bij een grindbodem zakt het vuil tussen het grind in naar beneden. Omdat er genoeg rumte tussen de grindkorrels bestaat. In die ruimtes nestelen zich dan ook bacterien die de voedselresten en ontlasting omzetten naar goede stoffen. Vandaar dat als je je grindbodem in eens zou willen verwijderen, je het hele evenwicht van de bak op zijn kop zet. Omdat de bacterien zowel in de bodem als in je filter zitten.
Bij een zandbodem zitten de bacterien voor het grootste deel in je filter en niet in de bodem.
 
Dat was mij niet bekend en bij de garnalen kom ik eigenlijk niet in de bodem. Dus het stuift wel aardig begrijp ik. Doen al die ph verlagende bodems dat ook Sanne

Ik merk dat de ADA amazonia meer stuift dan de ADA Africana bijvoorbeeld. Die laatste heeft een iets hardere korrel.
Andere merken heb ik nog geen ervaring mee.

Maar als ik hier een plantje lostrek komt er behoorlijk wat stuifsel los.

@ToonGielen Een tapijtje met Corydorassen is erg lastig om te realiseren.
Ze kunnen het met hun snuit aardig los wroeten.
 
Maar als ik hier een plantje lostrek komt er behoorlijk wat stuifsel los.


Ja dat kan want dat is dan van onderen afkomstig zeg maar en bij deze bodems zie je vaak wel dat door de druk de korrels kapotgaan en dan kun je wat stof krijgen. Maar of de Cory s dat ook veroorzaken dat weet ik niet want de Panda s hier zie ik enkel over de bodem gaan en niet echt "in" de bodem.
 
Ja dat kan want dat is dan van onderen afkomstig zeg maar en bij deze bodems zie je vaak wel dat door de druk de korrels kapotgaan en dan kun je wat stof krijgen. Maar of de Cory s dat ook veroorzaken dat weet ik niet want de Panda s hier zie ik enkel over de bodem gaan en niet echt "in" de bodem.

Ik denk dat dat ook afhangt van soort tot soort, mijn albino's kunnen echt graven, maar mijn arcuatus zijn eerder rustig.
 
Ja ze wroeten wel hoor. Maar niet extreem
 
mijn verzameling corry´S vermaken zich uitstekend op dit spul
SsCEqPPCbvdqeDIksc85L5MP6yjbiB7f.jpeg
Dennerle Kristal Kwartsgrind
is in verschillende kleuren te verkrijgen

Hier al geruime tijd deze bodem in de bak. Cory's wroeten er gezellig in en zijn onbeschadigd, tot de baarddraden toe. Deze hebben ze allemaal nog (8 c. goldstripe en 1 panda).
Is een mooie, antracietgrijs/zwarte bodem welke ik hier heb. Staan wel foto's van in mn topic, zie handtekening. Is afgerond grind en dus cory-safe

Edit; de bodem kost wel wat meer dan de meeste andere, maar ik heb er hier echt nog geen moment spijt van gehad!
 
Ik denk dat als de Cory's gaan wroeten in een bodem die stof los laat, dat dat niet zo fijn is voor ze.
Omdat ze het door de kieuwen willen spoelen namelijk.

Daarom zou ik kiezen voor of een afgeronde grindkorrel of voor zand dat fijn genoeg is om door de kieuwen te spoelen.
 
ik was geintereseerd in de ADA aquasoils omdat ze ph verlagend en veel voedingstoffen voor planten bevatten @Killerfish
 
Ik denk dat er ook nog een probleem schuilt. Het voer ligt voor deze vissen op de bodem en vanwege de grote korrelgrootte vermoed ik dat er veel de bodem in gaat zakken. Met garnalen gebruiken ze daarom altijd van de dekseltjes, weet alleen niet of dat gaat werken bij cory's.

Ik denk verder dat het probleem wel mee valt, hun baarddraden zullen iniedergeval niet slijten. Het voordeel van spoelen hebben ze dan inderdaad niet, maar het ''stof'' zullen ze geen last van hebben denk ik.
 
Ik zou zelf Aquasand van de Hornbach nemen en dan zo nodig klein of voedingscapsules bijsteken.
 

Terug
Bovenaan