Wat is er nieuw

Bodem voor vijver

• Onderwerp starter Onderwerp starter RiseOfinformation
  • Startdatum Startdatum
R

RiseOfinformation

Guest
Hoi,

Sinds een paar maanden heb ik een vijvertje met een paar sluierstaarten er in zitten. Ik heb/had wit grind er in zitten, mijn vijver was de afgelopen weken al behoorlijk troebel en mijn vermoeden was dat het door dat grind kwam aangezien daar veel vuil in bleef hangen. Kan het kwaad in een vijver om geen bodem er in te hebben?

Groetjes,

Ik heb bewust geen bodembedekker in m'n vijver.
Gaat een hoop troep tussen zitten idd.

Heb je wel een UV dan?

Ja, ik heb wel een UV maar ik heb hem lang niet altijd aanstaan ivm maar 2 stopcontacten buiten en ��n is voor het filter en ��n voor beluchting. Ik kan die twee overigens wel eventueel afwisselen?

Dat is het punt dan natuurlijk. Beluchting is nu wel echt belangrijk dus die zou ik er zeker inlaten.

Ik ben overigens zeer tevreden over de effecten van groen water. Je ziet je vissen alleen nauwelijks 😛

Haha, maar ik heb liever kraakhelder water 😀 Er komen van twee bronnen beluchting, van het filter af en van het luchtpompje. Dus die van het luchtpompje zou ik ook eventueel af en toe kunnen uitschakelen. Maar...

Ik heb nog een vraag (als we toch bezig zijn), ik zie heel vaak 'drap' bij mij in de vijver. Dit zit voornamelijk op de planten, hoe komt dit en hoe komt ik er van af? Dit is een bruine drap en als ik met de planten even schut dan is het er allemaal af.

Dat is organisch zweefvuil. Een teken dat je filter ofwel de vervuiling van je vissen niet aankan ofwel dat je filter niet goed werkt.
Ik zou in elk geval wel een grote waterverversing doen 😉

Extra beluchting is nu super belangrijk. 🙂

Okidokie, behalve extra beluchting en een waterverversing (ik heb net een 95% waterverversing gedaan omdat ik die bodem er deels uithaalde). Wat kan ik nog meer doen? Is dit een probleem dat zich uit zichzelf oplost uiteindelijk?

Ook: hoe vaak moet ik het filter eigenlijk schoonmaken?

De komende paar dagen is het plan om zo'n 10-15% te verversen.

Wat voor filter is het?

Hozelock Cyprio Ecopower+ 2500. Hij hoort geschikt te zijn voor vijver met de maximale capaciteit van 2500l...

Ik heb een verlengsnoer gekocht en een stekkerdoos, deze liggen nu beide buiten. Dus de UV lamp is ook aan!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan