Wat is er nieuw

Bodem

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,472
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Eigenlijk zou ik bij deze een oproep aan het Aquaforum beheer willen doen om een vast forum item te introduceren.

Bodems

Dit mis ik altijd op dit forum terwijl het toch een heel belangrijk onderdeel bij onze hobby is en eigenlijk te vaak onder een ander topic schuilgaat. Dit gezegd hebbende:

Is er iemand die iets meer kan vertellen over filterzand? Ik heb een bodem van filterzand in een planten kweekbakje. In dit bakje zit verder geen levende have, geen fauna dus. Bij mij speelt de gedachte dat er een behoorlijk silicaat gehalte inzit. Overigens kan ik dit niet staven, ik kan het niet meten. De reden voor deze gedachte ligt in het feit dat ik al heel lang moet vechten tegen bruine alg (diatomen.). Ben benieuwd!
 
Silicaat kun je makkelijk testen met een setje.

Zelf heb ik een zeer hoog silicaat gehalte in het leidingwater.
In het aquarium zakte dit wel steeds. Nu gebruik ik osmose water wat nagenoeg vrij is van silicaat.

Ik heb onlangs een filterzand bodem geplaatst. Het silicaat gehalte nam even toe, maar zakt nu weer, door het verversen en verbruik in het aquarium.

Het zand zal eerst alleen een vrij silicaat bevatten, wat dus snel oplost. Daarna komt het niet meer vrij.

Ik zou zeker je water eens testen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan