Wat is er nieuw

Bodemafzuigsysteem of stofzuigen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ijsbeervis
  • Startdatum Startdatum
I

ijsbeervis

Guest
Beste Allen,

Tijdens mijn oriëntatie op een nieuw bak, kom ik op de vraag. Bodemafzuiging of niet. Wat denken jullie. Is er een toegevoegde waarde om bodemafzuiging in je bak te hebben. Of is kan dit ook gewoon met een stofzuigertje.

Daarbij vroeg ik me dan of hoe groot een bodemafzuiger moet zijn om bodem dan ook goed schoon te houden. Als ik het bijvoorbeeld heb over een bak van anderhalve meter, moet ik dan ook anderhalve meter bodemafuizging hebben, of is twee keer een halve meter aan elke kant voldoende?

Alvast bedankt 🙂

Mij werd het het afgeraden, en om heel eerlijk te zijn word me bodem ook niet echt vies.
Heb ook niet egt het idee dat ik het nodig zou hebben

Je moet toch elke paar weken waterwisselen, doe het zo:
Koop van Eheim een stofzuigermond ( driehoek!) en bevestig die op een stuk tuinslang, lang genoeg van je bak tot in de WC (niet de keukenbak!). Plaats de stofzuigermond in de bodemgrond, zuig op de WC aan het andere eind tuinslang en voila, je heb teen perfecte stofzuiger, zo kun je de hele bodem zuigen en alle vuil verdwijnt als sneeuw voor de zon. Doe dit al meer dan 30 jaar zo....!

Ben het met de heren eens.

Op 1 van mijn oude bakken had ik 2 aanvoer slangen richting de pomp. 1 boven de bodem en 1 met een skimmer aan de oppervlakte. Super helder water met weinig sweef vuil. Wel de uitstroim aan dezelfde kant plaatsen voor goede stroming.

Met bodemafzuiging moet je alsnog eens in de 3 tot 6 maanden met de stofzuiger aan de slag.

Ik wapper met het verversen een beetje met de hand over de bodem en zuig zo los materiaal en stof mee.Echt in de bodem kom ik maar eens in de paar maanden en dan stuk voor stuk en niet de hele bodem ineens.

Ik wapper met het verversen een beetje met de hand over de bodem en zuig zo los materiaal en stof mee.Echt in de bodem kom ik maar eens in de paar maanden en dan stuk voor stuk en niet de hele bodem ineens.
Handig om te weten, doe ik het ook zo de volgende keer😉.

Mij werd het het afgeraden, en om heel eerlijk te zijn word me bodem ook niet echt vies.
Heb ook niet egt het idee dat ik het nodig zou hebben
kun je de Ts en ons ook vertellen waarom je het afgeraden werd
ben er eerlijk gezegd wel benieuwd naar

groet

jaap

kun je de Ts en ons ook vertellen waarom je het afgeraden werd
ben er eerlijk gezegd wel benieuwd naar

groet

jaap
De bouwer raadde mij het af, ieder gat in het glas is een extra verzwakking was zijn redenering

De bouwer raadde mij het af, ieder gat in het glas is een extra verzwakking was zijn redenering
aha op die manier had dus niets te maken met het systeem op zich duidelijk

groet en bedankt

jaap

Bodemafzuiging heeft niets met gaten in het glas te maken.

Bodemafzuiging is juist goed om je bodemwater te laten circuleren.
Wat je omhoog zuigt ,wordt van onder vanzelf weer aangevuld. dus nooit zwart water.
Je kunt het Net als een sponsfilter boven water uit laten stromen. Zonder de sponzen, is het zo al het system, als je dat in je bodem verwerkt. dan groter..

Zie je veel bij dikke bodems, dikker als 2-3 cm komt er gen zuurstof meer bij.
Met afzuiging wl.

Niet iedereen is ervaren met het wapperen van handjes. Grapje he..

Ik wil in mijn nieuwe bak wel gaten in de bodem. In ieder geval omdat het een grote bak word (2.82 × 0.7 × 0.7) om het met waterverversing makkelijk gelijk in het riool kan laten lopen. En alles wat het dan van mn bodem mee neemt is mooi meegenomen.
Weet alleen nog niet hoeveel gaten het moeten worden. In een offerte staat 2 gaten maar dat lijkt me wat weinig.

Ik wil in mijn nieuwe bak wel gaten in de bodem. In ieder geval omdat het een grote bak word (2.82 × 0.7 × 0.7) om het met waterverversing makkelijk gelijk in het riool kan laten lopen. En alles wat het dan van mn bodem mee neemt is mooi meegenomen.
Weet alleen nog niet hoeveel gaten het moeten worden. In een offerte staat 2 gaten maar dat lijkt me wat weinig.

Doorgaans bestaat een boden filter uit een 'kratten' systeem waarop het grind ligt. Dus de holle ruimte eronder kan afgezogen worden, door 1 of 2 gaten.
Het water wordt dan door het substraat getrokken. Maar of het ook oppervlakkig bodemvuil afzuigt. Geen ID.

Oppervlaktevuil? Nee, Het is voor de onderlaag,he. Niet wat er op ligt.

Dan moet het water Flink hard stromen, om bodemvuil omhoog te werken.
Dan toch maar eerst met de sera buis wegzuigen.

En 2 uitlopen is best voldoende ,hoor.

ik heb ooit dat grote topic van Joost gelezen en die had volgens mij een stuk of 5 gaten in de bodem als ik me niet vergis.

Nee dat is voor door de muur. Heb het wel gevonden maar weet niet hoe je die link kan maken zoals jij doet.
Maar ik zie het op pagina 37.

ja maar cederic had het tot op de post nauwkeurig.

Nee dat is voor door de muur. Heb het wel gevonden maar weet niet hoe je die link kan maken zoals jij doet.
Maar ik zie het op pagina 37.
ja maar cederic had het tot op de post nauwkeurig.
Je gaat naar de post die je wilt gebruiken. Klik op de datum die bij die post staat. Er wordt dan wat bijgevoegd in de adresbalk, namelijk het postnummer.
Als je die link dan uit je adresbalk kopieert kom je er automatisch zo uit als je op de link klikt😉.

Is het dan niet handiger om op het nummer links van Quote te klikken en dat te copieren?? Dat begint met een# .

Weer wat geleerd 😀
Dank u Cederic en John

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan