Wat is er nieuw

bodembedekker gezocht

vissen

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2010
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een bodembedekker voor in mijn aquarium.
Het aquarium is maar 15 liter en er komen dus alleen maar planten en stenen in.

Als ik op internet kijk of bij webshops zie ik wel zode vormend planten maar als er staat veel licht wat moet ik me hierbij dan voorstellen?
Boven mijn aquarium hangt een lamp van 11 watt.

Als planten voeding wil ik alleen gebruik maken van easy carbo en profito. Dus ik maak geen gebruik van co2.

Wat ga erin houden?

Bekijk deze eens: Marsilea hirsuta/crenata

Mogelijk dat de Cryptocoryne parva wat is? Kun je ook een mooie dichte laag mee maken.

De Marsilea hirsuta/crenata vind ik wel erg mooi en die groeit goed zonder co2?
Ik wil in het aquarium vooral veel planten en een paar stenen en het word een soort iwagumi styl.Dus het gaat vooral om de planten. omdat het aquarium maar 33 cm breed is komen er geen vissen in en heel mischien vuurgarnalen maar dat zie ik later wel weer.

Marsilea is een heel makkelijk plantje. Nadeel is wel dat het h��l traag groeit, dus het gaat lang duren eer je de onderwaterbladeren gaat zien. Om dezelfde reden is het ook zeer vatbaar voor algen.
Monte Carlo is ook een goede kandidaat.

ook een mooi plantje, dan kies ik liever voor een plantje wat iets sneller groeit en minder gevoelig is voor alg.

heeft iemand ook enig idee hoeveel planten je nodig hebt om een tapijt te krijgen van 25x20 cm?

Hoeveel hangt mede af van welke soort je kiest. De ene soort is groter dan de ander.

oh sorry dat ik de naam er vergeten ben bij te zetten. Ik bedoel de Micranthemum sp. Monte Carlo.

Haha, kan gebeuren hoor. Ik heb dat plantje niet dus durf dat niet zo snel te zeggen. Als de plant goed aanslaat dan kun je misschien vrij snel een leuk veldje hebben staan.

vissen zei:
heeft iemand ook enig idee hoeveel planten je nodig hebt om een tapijt te krijgen van 25x20 cm?
Is moeilijk te zeggen, neem er liever teveel als te weinig.
Belangrijk is wel om ze op een degelijke manier te planten. Trek ze zoveel mogelijk uit elkaar, en plant maar een paar stengeltjes te samen. Zo krijg je veel sneller een mooi tapijt, en zorg je ervoor dat de voeding makkelijker bij de plant geraakt. Dus niet het halve potje allemaal op 1 plaats.

maar als er bijvoorbeeld vier stuks neem mag ik er vanuit gaan dat het wel goed komt?
Snap dat dit moeilijk te zeggen is maar zou zonde zijn als ik er te weinig neem en het geen mooi tapijtje word.

Zoals Backplay al aangeeft zou ik zelf dan wat extra nemen.

okee dan weet ik ongeveer hoeveel ik er nodig heb. dan ga ik deze bestellen. Ik heb ook ven zitten kijken naar de EI methode en werkt dit echt zo goed als dat er word beschreven? en weten jullie een webshop die KNO3 en KH2po4 verkoopt? het voordeel is dat ik een analist opleiding doe dus ik kan daar heel makkelijk en nauwkeurig een stockoplossing maken want stockoplossingen maken die ik zo'n beetje elke week wel.

Nu heb ik de plantjes erin gezet en ze voor het planten helemaal uit elkaar getrokken en toch zegt mijn gevoel dat ik het niet goed heb gedaan. mischienb had ik ze nog verder uit elkaar moeten trekken? De stengels staan wat omhoog komt dit doordat ze net nieuw zijn en dus nog moeten wortelen?
819594_0_82_20150903_16.jpg

Wat lastig te zien maar natuurlijk moeten ze nog goed wortelen.
Is dit de Monte Carlo??

Klopt dit is de monte carlo. Sorry voor de slechte foto maar kon de camera nergens vinden dus heb even snel een foto met mijn telefoon gemaakt.

De plukjes wat kleiner maken en beter in de bodem steken helpt wel om het wat sneller te laten vullen.

dus beter alles eruit halen en ze in kleinere plukjes terug zetten?

Kun je dat plantje ook makkelijk gewoon op lengte knippen??
Ik ken hem niet maar het lijkt me nu ik zo zie en lees wel een leuk plantje.
Ik heb vaak de S Sabulata als voorgrond plantje maar ja soms wil je wat anders.

Ik betwijfel of dat kan want als je alle topjes eruit knipt vraag ik me af of ze dan nog wel willen groeien.

Ok, ik ken het plantje verder niet namelijk. Ik dacht dat ze dan juist sneller uitlopers zouden krijgen.

Ik lees dat je hem wel kan snoeien dus toppen zoals ik het noem zou dan toch mogelijk zijn als hij de lucht ingaat.

heb hem net opnieuw geplant en kom er nu achter dat ik nog niet eens 1 plantje heb gebruikt dus zit hier nog met 3,5 plant zonde van me geld. ga kijken wat ik met de rest ga doen.
Ga een klein stukje in mijn andere aquarium zetten maar die heeft nog niet de helft van het aantal voedingsstoffen en licht vergeleken het kleine bakje.

kan bijna een kwekerij beginnen met die plant.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan