Wat is er nieuw

Bodembedekker groeit niet goed

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chelle-T
  • Startdatum Startdatum
C

Chelle-T

Guest
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden kwam mijn vriendin thuis met een paar plantjes voor mijn aquarium. Het waren 2 potjes met een bodembedekker maar ze wist helaas niet welk soort het was.

Nu vond ik ze er wel erg mooi uitzien en heb ik ze opgesplitst in een aantal delen en een paar centimeter uit elkaar gepoot.

Nu een aantal weken later groeien ze wel de hoogte in, maar niet naar elkaar toe terwijl dit natuurlijk wel de bedoeling is van een bodembedekker. Ook word bij sommige stekjes de bladeren een beetje bruin/gelig en ziet het er niet zo mooi meer uit.

Kan iemand mij helpen met welk soort plant het is en hoe ik deze plantjes gezond kan krijgen en goed kan laten groeien?

Foto's:

Totaaltje van de bodembedekkers (recht is een beetje gelig, linksvoor verpieterd)
325226chellet_0_82_foto_1.jpg

Close up
218425chellet_0_82_foto_2.jpg

Op deze foto is het verschil goed te zien tussen het voorste plantje die er niet goed uit ziet en het achterste plantje die wel gezond is.
948117chellet_0_82_foto.jpg

Ik denk te weinig licht.

Waarschijnlijk Hemianthus callitrichoides

@Tom zei:
Waarschijnlijk Hemianthus callitrichoides
Dat is hem inderdaad! Bedankt!🙂

Is het inderdaad te weinig licht? Of ligt het aan het grind dat ik gebruik? Iemand nog idee�n? Vind het er altijd erg mooi uit zien als het aan elkaar groeit maar op deze manier word dat niets.

Zoals Tom ook al zij is het Hemianthus callitrichoides.
Dit plantje vraagt veel licht met combinatie van veel co2, en plantenvoeding voor snellere groei.

Dit plantje gaat het waarschijnlijk niet overleven in jouw aquarium.

En je grind heeft niet zoveel te maken hiermee, ook al haalt dit plantje zijn meeste voeding wel uit de bodem.

Gr,

Een leuke vervanger - als de Hemianthus het niet redt - is Micranthemum sp. Monte Carlo 3.

~ Ivo

deScape zei:
Zoals Tom ook al zij is het Hemianthus callitrichoides.
Dit plantje vraagt veel licht met combinatie van veel co2, en plantenvoeding voor snellere groei.

Dit plantje gaat het waarschijnlijk niet overleven in jouw aquarium.

En je grind heeft niet zoveel te maken hiermee, ook al haalt dit plantje zijn meeste voeding wel uit de bodem.

Gr,

Doe er wat kleibollen en/of lateriet rondom de plantjes. Wat voor tl buizen heb je?.

En:http://www.aquascaping-blog.com/799/hemianthus-callitrichoides-snoeien

Ik heb deze ook sinds kort ik voeg geen co2 toe maar ze willen zeker veel licht en plantenvoeding meestal na plantenvoeding worden ze iets donkerder

Co 2 is bevorderlijk voor de snelheid waarmee het groeit

Martin vd V zei:
Co 2 is bevorderlijk voor de snelheid waarmee het groeit

Uhm dat klopt niet hellemaal want Co2,Koolstofdioxide is de voeding voor de plant. De enen plant heeft hier minder van nodig en de andere wel zoals Hc.
Co2 word uitgestoten door de vissen en bacterie. Voor veel planten is dit voldoende, meer met extra co2 toevoeging zal dit de plant altijd verbeteren.

Plantenvoeding daarentegen, breng sommige mineralen waar de plant op zich zonder kan meer naar voren. Als je alleen co2 toevoegt aan deze Hc en genoeg verlichting moet ie het goed doen.
Ook zitten in veel plantenvoeding vloeibare co2 , zoals Easy-Life Easycarbo.

Let op, ik bedoel hier niet mee. Dat je niet meer plantenvoeding moet gebruiken.

En nogmaals over de bodem, voor de meeste aquarium waar veel Hc gebruikt word leggen ze op de plek waar ze het planten eerst een goede aquasoil (vaak gemaakt van een mix van kleisoorten). Hier stimuleer je de groei mee. Alleen uit ervaring weet ik dat Hc ook hier zonder goed kan groeien, alleen dan zal je wel meer plantenvoeding en co2 moeten toevoegen.

gr

Dag allemaal!

Heel erg bedankt voor jullie tips!

Even over mijn verlichting: ik gebruik de standaard TL lamp die in mijn Juwel Rekord 700 zat en dat is als ik het goed heb de Juwel Day-light 15 watt T8. Deze zou in principe goed genoeg moeten zijn toch? Of is het aan te raden een andere lamp te gebruiken? Zo ja, wat voor een?

Ik heb inderdaad geen CO2 systeem en zo te horen is dit wel aan te raden. Ik heb me hier nog nooit echt in verdiept, maar dat word nu maar eens tijd. Kan iemand me iets (betaalbaars, student he 😛) aanraden?

Nogmaals dank voor jullie hulp, ik waardeer het zeer!

Groeten Chelle

Als HC omhoog begint te groeien, heb je hoogstwaarschijnlijk te weinig licht. Welke lampen heb je?
De eerste weken is het wel normaal dat er wat afsterft, maar de nieuwe groei zou zich toch al moeten manifesteren.
De bodem zelf heeft wel een grote korrel. Bij mij stopte de groei spontaan als het bij zulk grind kwam.
Je kan de plukjes best ook veel kleiner maken, en een beetje onder het grind stoppen.
Zo groeit het van onder naar boven en krijg je een mooiere mat. Nu gaat het bol staan.

De voeding in de bodem heeft hier niet veel mee te maken, planten kunnen langs de bladeren evengoed voldoende voeding opnemen.
Heb HC ook op een steen groeien, dus daar valt niet veel te halen.
Voldoende CO2 en genoeg (maar niet overmatig) voedsel, en dit plantje zou toch moeten groeien.
Probeer genoeg stroming op de bodem te hebben, zo komt er genoeg langs de plant.

Chelle-T zei:
Dag allemaal!

Even over mijn verlichting: ik gebruik de standaard TL lamp die in mijn Juwel Rekord 700 zat en dat is als ik het goed heb de Juwel Day-light 15 watt T8. Deze zou in principe goed genoeg moeten zijn toch? Of is het aan te raden een andere lamp te gebruiken? Zo ja, wat voor een?

Ik heb inderdaad geen CO2 systeem en zo te horen is dit wel aan te raden. Ik heb me hier nog nooit echt in verdiept, maar dat word nu maar eens tijd. Kan iemand me iets (betaalbaars, student he 😛) aanraden?

Groeten Chelle

Met die verlichting word het moeilijk. Zet al eens een reflector.
Type lamp maakt minder uit, wattages zijn belangerijker.

Bio CO2 zal zeker genoeg en makkelijk zijn voor je aquarium.

backplay zei:
Chelle-T zei:
Dag allemaal!

Groeten Chelle

Met die verlichting word het moeilijk. Zet al eens een reflector.
Type lamp maakt minder uit, wattages zijn belangerijker.

Bio CO2 zal zeker genoeg en makkelijk zijn voor je aquarium.

Want wat is er mis met deze lamp? En wat is een beter alternatief? Ik ben niet zo thuis in dat soort techniek dus ik vraag maar gewoon! 🙂

Bio CO2 zal ik mij eens inverdiepen.

Dank maar weer!

Er zijn lampen op de markt die een ander spectrum hebben, waardoor 'plantengroei wordt bevorderd'.
Daarnaast zijn er lampen die een specifieke kleur hebben en daardoor de kleur van planten en vissen benadrukken.

Het beste is om te werken met 2 lampen, maar dat kan niet bij ieder aquarium.

Meer info over verlichting vind je hier op het forum, maar bijvoorbeeld ook op deze pagina:

verlichting

Over de CO2: ik vind het zelf nogal wat, zo'n systeem.
Je moet het ergens kwijt en is in mijn optiek vrij kostbaar in verhouding tot de wat kleinere aquaria.
Een alternatief zou vloeibare CO2 kunnen zijn (bijv. Easycarbo).

kouwtje zei:
Er zijn lampen op de markt die een ander spectrum hebben, waardoor 'plantengroei wordt bevorderd'.
Daarnaast zijn er lampen die een specifieke kleur hebben en daardoor de kleur van planten en vissen benadrukken.

Het beste is om te werken met 2 lampen, maar dat kan niet bij ieder aquarium.

Meer info over verlichting vind je hier op het forum, maar bijvoorbeeld ook op deze pagina:

verlichting

Over de CO2: ik vind het zelf nogal wat, zo'n systeem.
Je moet het ergens kwijt en is in mijn optiek vrij kostbaar in verhouding tot de wat kleinere aquaria.
Een alternatief zou vloeibare CO2 kunnen zijn (bijv. Easycarbo).

Dank voor de tips!
Zit er over te denken om ledstrips in de kap van het aquarium te hangen in plaats van de TL buis. Moet me wel eerst verdiepen in de verschillende soorten. Het mooist zou zijn om overdag licht te hebben die inderdaad ook de plantengroei bevorderd en de algengroei verminderd en voor 'snachts mooi maanlicht.

Easycarbo kan gebruikt worden als alternatief voor een CO2 systeem?

En vergeet niet te snoeien.

Ik denk dat je voor de HC gewoon te weinig licht hebt met die buis. Je kunt als vervanger voor co2 dus heel goed carbo gebruiken al is het dus geen co2. Het doet wel ongeveer hetzelfde.
Je kunt ook ipv die Day Light lamp een Philips kleur 840 erin kopen. Als het goed is past dat wel in een 60cm bak.
Dat is wat geler licht dan je nu hebt en qua kleur zijn die lampen erg goed. Ook heb je de 830, maar die is nog iets geler. Ligt er dus ook aan wat je mooi vind boven de bak.
Maar HC is niet een gemakkelijke plant.

jessicapilon zei:
Ik denk dat je voor de HC gewoon te weinig licht hebt met die buis. Je kunt als vervanger voor co2 dus heel goed carbo gebruiken al is het dus geen co2. Het doet wel ongeveer hetzelfde.
Je kunt ook ipv die Day Light lamp een Philips kleur 840 erin kopen. Als het goed is past dat wel in een 60cm bak.
Dat is wat geler licht dan je nu hebt en qua kleur zijn die lampen erg goed. Ook heb je de 830, maar die is nog iets geler. Ligt er dus ook aan wat je mooi vind boven de bak.
Maar HC is niet een gemakkelijke plant.
Dank voor je hulp! Geler licht bevorderd de plantengroei?

Ik heb ondertussen EasyCarbo en Profito besteld dus daar kan ik over enkele dagen mee gaan beginnen.

Chelle-T zei:
Want wat is er mis met deze lamp? En wat is een beter alternatief? Ik ben niet zo thuis in dat soort techniek dus ik vraag maar gewoon! 🙂

Dank maar weer!

Nix mis met je lamp hoor. 😀
Ze is gewoon niet sterk genoeg.
Als ik het goed heb is bak ongeveer 40cm hoog.
Met een lamp van 15watt komt er gewoon niet genoeg licht op de bodem, of het nu 3000k of 10.000k is.

Oplossing?
Accepteren dat je niet elk plantje goed kan laten groeien.
Verlichting bijplaatsen.

Ik ben al een beetje op onderzoek uit geweest voor nieuwe verlichting in mn bak.

Even ter informatie: ik heb een Rekord 700, 40 cm hoog, 60 cm breed, 30 cm diep.

Nu weet ik niet precies hoeveel LED's ik nodig heb om mijn bak mooi te verlichten. Ik zie RGB strips van bijv 50cm. die lijkt me qua breedte wel goed. Maar is 1 dan genoeg? Of moet ik er meerdere hebben?

Deze bedoel ik: http://www.ledstripkoning.nl/50cm-30-le ... -strip-rgb

En voor nachtverlichting? Voldoet een blauwe LEDstrip daarvoor? Zo iets: http://www.ledstripkoning.nl/50cm-30-le ... trip-blauw

Ik weet dat dit eigenlijk in een ander topic thuis hoort maar het sluit wel aan op mijn eerdere vragen!

Alvast bedankt!

Chelle

Jones zei:
I.p.v. HC kan je dit plantje gebruiken: http://aquarium-planten.com/shop/5/voor ... arlo-3/883

Dit heeft niet zoveel licht nodig en groeit hier prima in dezelfde bak en standaardverlichting.
Wauw bedankt! Die ziet er inderdaad ook erg mooi uit en lijkt er wel een beetje op!

Is dit tevens een goede website om plantjes te bestellen? Ik koop ze normaal bij de Waterlelie in Enschede maar als dit een goede webwinkel is bestel ik ze even!

Ik heb er al heel vaak besteld. De levering is vaak wat traag, verwacht je bestelling niet de volgende dag binnen te hebben maar in 3 a 4 dagen. De plantjes zijn goed geprijsd en gezond.

Let wel op bij dit plantje: in het begin kan het lijken alsof deze wegkwijnt. Geef het de tijd, na een paar weken zie je ineens mooie groene blaadjes uit de bodem tevoorschijn komen. Ik vind het een uitkomst voor bakken met weinig licht waar je toch een mooie bodembedekker in wil.

Ik heb me een beetje verdiept in het CO2 verhaal en ik denk dat bij mij de stroming in mijn bak ook niet optimaal is. Ik heb vooral in de onderste laag weinig stroming en ook rechts in de bak zit een soort ''dode hoek'' omdat daar de filter/pomp zit met de uitstroom aan de linkerkant. (op de foto onderaan zie je duidelijk wat ik bedoel.

Ik heb het ''buisje'' die op de pomp aangesloten zit nu schuin omhoog gericht zodat er een rimpel in het wateroppervlak komt en het water zo goed mogelijk door de bak beweegt. Dit is echter wel vrij onrustig voor de vissen.

Heeft iemand een soort gelijke ''set-up'' en de doorstroom wel optimaal? Hoe kan ik dit het best doen? Misschien met een spraybar over de totale lengte van de achterwand zodat het water geleidelijk verdeeld word? Dan houd je nog steeds een beetje de dode hoek trouwen... hmmmm kan iemand helpen?

Foto:
778866chellet_0_82_img_8882.jpg

Rode pijl duid het uitstroombuisje aan, blauwe gebied duid de ''dode hoek'' aan.

Alvast bedankt!
Groetjes Chelle

Zoals deScape al aanhaalt is CO2 heel belangrijk bij HC. Het is namelijk een zeer CO2-gevoelige plant. Bij het minste tekort wordt hij grijzig, verslijmt hij of groeien er algen in. Dit is ook te zien op jouw foto.

Het feit dat hij op de bodem groeit (= moeilijker te bereiken) maakt het er niet gemakkelijker op. Wil je het beste uit deze plant halen, dan raad ik aan:

- Voeg voldoende CO2 toe.
- Goede verlichting, maar ook niet t�veel (want dan cre�er je weer een CO2-tekort)
- Voldoende stroming richting de plantjes (bijv. met een spraybar achteraan de bak en naar voren gericht zodat het afkaatst tegen de voorruit)
- Voldoende meststoffen, bijvoorbeeld via de Estimative Index

Vertrouw niet te hard op drop checkers & ph controllers (als je die gebruikt), maar kijk naar wat je planten en vissen zeggen. In dit geval zegt je plant: er is een CO2-tekort. Volg dan je planten, ook al zegt de tester/controller dat alles OK is. Je planten en vissen hebben ALTIJD gelijk ;-)

*edit* blijkbaar zitten we al aan pagina 3 van deze topic, oeps 🙂 Ik raad je alleszins aan om NIET de verlichting te verhogen, daarmee cre�er je nog een groter tekort en wordt het probleem nog erger. De hoeveelheid licht bepaalt namelijk de groeisnelheid (fotosynthese) die op zijn beurt weer de vraag naar voeding bepaalt. Meer licht = snellere plantengroei = meer vraag naar plantenvoeding & CO2. Je hebt nu al een CO2-tekort, met meer licht ga je de vraag naar CO2 verhogen en dus dat tekort nog eens verhogen. Snap je?

Jones zei:
Ik heb er al heel vaak besteld. De levering is vaak wat traag, verwacht je bestelling niet de volgende dag binnen te hebben maar in 3 a 4 dagen. De plantjes zijn goed geprijsd en gezond.

Ik heb er nu 3 x besteld, alle 3 x keren �s avonds besteld, de volgende dag mail dat het verzonden is en de ochtend daarna in huis dus voor mij tot nu toe 1,5 dag levertijd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan