Wat is er nieuw

bodembedekkers

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rozan
  • Startdatum Startdatum
R

Rozan

Guest
wat zijn leuke bodembedekker plantjes( planten die laag blijven met groei)? die eventueel ook wat snel groeien.

ik ben een planten lijst aan het maken wat ik in mijn aqua wil gaan houden maar qua bodem planten kom ik er nog niet uit.

Tja is maar net wat je zelf leuk vindt natuurlijk 😉
Vaak zijn bodembedekkers niet de makkelijkste planten en hebben veel licht nodig om laag te houden en vaak ook extra co2 voor de groei.

Hier heb je wat voorbeelden van voorgrond plantjes die lager blijven,bv de Glossostigma elatinoides en Hemianthus callitrichoides vormen onder de juiste omstandigheden hele velden.

http://www.aquarium-planten.com/shop/5/ ... anting/112

Bedankt John,
Ik ga is kijken voor de Hemianthus callitrichoides die spreekt mij wel aan en is precies wat ik in gedachten had. :thumbs:

De kleinere crypto-soorten (vraag me niet naar de namen, daarmee kunnen anderen je misschien helpen) zijn redelijk bodembedekkend en vereisen ook niet zo idioot veel licht. Dat laatste is vaak de bottleneck bij bodembedekkers.

Oke bedankt. Misschien dat andere de volledige naam weten inderdaad. Dan kan ik het vergelijke met de Hemianthus callitrichoides.

Ik weet ook ff zo snel geen naam van de kleinere crypto soorten maar als je via google zoekt zal je ze vast vinden.
De Micranthemum ubrosum en moides lijken heel veel op de callitrichoides maar zijn over het algemeen net wat minder moeilijk te houden.

Pff die namen he!? 😉

cryptocoryne affinis�
Cryptocoryne parva
Cryptocoryne wendtii

Deze crypto's blijven laag.

Seabait zei:
De Micranthemum ubrosum en moides lijken heel veel op de callitrichoides maar zijn over het algemeen net wat minder moeilijk te houden.
Hetzelfde hoor ik regelmatig over de Micranthemum sp. "Monte Carlo 3"

Verder: Echinodorus tenellus (helanthium tenellum).

bedankt! ik ga is zoeken welke het gaat worden.

Verder: Echinodorus tenellus (helanthium tenellum).

Dat is waar, maar Echinodorus-soorten gaan weer niet samen met echte algeneters, zoals Ancistrus soorten. Dan wordt het een vegetarische maaltijd voor ze!

Beetje overdreven hoor, dat zit 'm er meestal in dat vergeten wordt Ancistrussen bij te voeren zodat ze uit noodzaak aan de planten beginnen. Hier blijven ze van de planten af, ook van de Echinodorus.

Ik heb zelf op dit moment "Glossostigma elatinoides" in mijn bak gebruikt voor bodembedekker. Dat is (op basis van mijn ervaring) het makkelijkst en snelst groeiende bodembedekend plantje. Hoewel ook hier een beetje (bio)CO2 en verlichting wonderen doet. Maar dat geld voor alle zodenvormende planten die lager dan 5cm moeten blijven. Met de Micranthemum sp. "Monte Carlo 3" heb ik geen ervaring maar dat lijkt mij zeker een zeer geschikte kandidaat.

Daarnaast heb ik hier nog een aantal kandidaten. Hier is mijn lijstje van mooie en (redelijk) eenvoudige bodembedekkende planten:

- Glossostigma elatinoides (hoogte 1 tot 3cm)
nadeel: Met onvoldoende verlichting zal deze toch als een stengel omhoog gaan.
voordeel: Groeit lekker snel, als het eenmaal is aangeslagen blijft het doorgroeien tot een zeer dicht tapijt.

- Utricularia Graminifolia (hoogte circa 3cm)
nadeel: kan makkelijk worden ontworteld door vissen die graag in de bodem vroeten
voordeel: doet het ook goed met weinig licht en zonder CO2

- Eleocharis Parvula, dwerg naaldgras (hoogte max 5 cm)
nadeel: voordat heel je bodem is bedekt ben je wel een paar maandjes verder.
voordeel: Kan ook op complete, kant-en-klare matten worden gekocht waardoor je in 1x klaar bent. (hoewel ik altijd stekken los in de bodem zou planten)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan