Wat is er nieuw

Bodembedekking voor guppen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Iniminiej
  • Startdatum Startdatum
I

Iniminiej

Guest
Hoi Allemaal!

Nog bedankt voor al jullie reacties op mn vorige berichten! Heb er erg veel aan gehad, ik leer veel van jullie ervaring en kennis!

Bij deze nog een vraag.

Toen ik mijn eerste vissenkom kocht, vond ik de knal roze steentjes super leuk! Nu heb ik inmiddels een 'echt' aquarium en heb ik meer info doorgenomen over hoe alles onderhouden en dergelijke.

Ik wil graag van bodem wisselen omdat ik dus op meerdere sites gelezen heb dat door een donkere bodem te hebben, de kleuren van de guppen zich beter ontwikkelen en uitkomen...
(geld dat trouwens ook voor de achterwand? Dat je beter een zwarte achterwand kunt nemen ipv een leuke natuur achterwand?)

Om het de nieuwelingen, waaronder ik, makkelijk te maken zijn er honderden soorten bodems :s

Wie kan mij een goede bodem adviseren die niet al te bewerkelijk en makkelijk schoon te houden/ maken is? En die betaalbaar is aangezien ik nog student ben 😉

als jullie goede tips voor een goede bodem hebben... kunnen jullie er dan ook een link oid bij plaatsen waar ik de bodem kan bestellen of halen???

Alvast bedankt voor de reacties!!

Groetjes Ineke.

Je kan bij de Hornbach Aquasand kopen dat een korrel heeft van 0,4-0,8mm.
Dat is in meerdere kleuren te koop en ik heb zelf toevallig de zwarte. Dit zit in mijn 60cm Cory bak die in mn FA staat. Ook Crash heeft het in de grote bak.
Er zijn dus al veel leden die dit een goede bodem vinden en die ook geschikt is voor zowel planten als bodembewoners. Het kost rond de 8,50 per 5 kilo.

Wanneer je dit te duur is dan kun je zwart gravel kopen bij de Pets Place in zakken van 10 kilo voor 5 euro. Dit is niet echt scherp en dat gebruik ik ook in mijn grote bakken zoals de meter bak.
Verder ook een prima bodem maar een grotere korrel van 1-3mm.

Voor guppen maakt de bodem niet zoveel uit, zolang het niet te grof is i.v.m. vuil dat ertussen zakt. Met een donkere bodem (en achterwand) komen de kleuren inderdaad mooier uit.

Mocht je er later nog andere visjes als bijv. Corydoras bij willen dan zou ik voor donker zand gaan. Dit is verkrijgbaar bij Hornbach. Het is geen goedkoop zand (8 a 9 euro per 5 kilo), maar het is de investering zeker waard, omdat het je niet beperkt in latere viskeuze.

Hee Jones!

Dankje voor je reactie!!

Kunnen Corydoras makkelijk bij guppen dan???

Is zand niet ontzettend lastig schoonhouden omdat het snel opgezogen wordt?

Corydoras kunnen zeker bij guppen! Welke soort voor jou het meest geschikt is, is afhankelijk van o.a. de bakmaat, de temperatuur die je aanhoudt en wat jou het meest aanspreekt.

Zand is makkelijk schoon te houden met een simpele bodemstofzuiger. Er kan weleens wat zand meegezogen worden, maar dit kan je vanuit de emmer weer terug in de bak doen.

Hee John!

Dankjewel voor je reactie!! Petsplace is een top idee! Hornbach zit helaas niet dicht bij me in de buurt en heb alleen mn fiets en de tram om overal heen te gaan. Ik denk dus dat ik zo even op de fiets stap en daar heen ga.

Trouwens.. Plantenvoeding of plantenbemesting, is dat echt een musthave voor je planten of kunnen ze ook zonder?

Groetjes Ineke.

Als je kiest voor makkelijke planten en niet teveel verlichting hebt is plantenvoeding niet nodig. De vissen zorgen dan voor plantenvoeding.

Dankjewel Jones! Voorlopig is bij aquarium nog veel te klein daarvoor maar ik wil heel graag een groter aquarium aanschaffen! Wordt nog wel even sparen maar ga de Corydoras dan zeker in mijn gedachten houden! 😉

Ik heb 2x Cabomba aquatica en 2x Bacopa crenata en 1x APO vesicularia dubyana. Vallen deze onder makkelijke planten?
De verlichting doe ik sochtends bij opstaan aan en savonds bij op bed gaan uit.

Ik zou zonder bij te bemesten de lichten niet langer dan 9 a 10 uur aanlaten hoor. Anders krijg je misschien tekorten en als gevolg daarvan algen.
Ik schat dat jou verlichting minimaal 15 uur aan staat en dat is vrij lang.
Soms produceert de bak voldoende voor de planten maar met zo n lange verlichtingsduur ben ik bang dat je wellicht tekorten kan krijgen.
Dat is op voorhand altijd moeilijk te zeggen omdat geen bak gelijk is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan