Wat is er nieuw

Bodembedekking

Rick85

Well-known member
Lid geworden
4 augustus 2014
Goedemorgen ,

Ik ga mn Rio 180 opnieuw inrichten aangezien de bodem die ik had veel te licht is voor planten en ook nog eens kalk bevat.
Gelukkig was ik nog maar net begonnen en heb ik nog geen vissen en maar paar plantje voor 2euro.

Wat ik nu heb is een mix van 200gr leem en 100gr lateriet op de bodem met uitzondering van de voorkant, aan de voorkant zand en de rest van de bak heeft Vdl Aquariumgrind caviar 1 mm (te licht en heeft kalk) bovenop het leem/lateriet.

Wat ik nu van plan ben is eerst een laagje Vdl Aquariumgrind 3-6 mm donker, aan de voorkant weer zand, in het midden 5L Ebi Gold Shrimp Soil en achter 5L Ebi Gold Waterplant Soil Brown.

De reden dat ik geen voedingsbodem ga gebruiken is omdat ik verschillende nadelen erover heb gelezen en dat kleibolletjes een betere oplossing schijnt te zijn. Buiten dat vraag ik me af of Ebi Gold niet een beetje als voedingsbodem functioneert?

Ik zal een Dry Start Method gaan doen en wil veel bodembedekkers en achter wat langere plantjes, vandaar de 2 types Ebi Gold.

Wat denken jullie, prima keuze qua bodem? Extra tips zijn welkom 🙂

Ik lees caviaar. Ik heb ook eens wat grovere caviaar gebruikt van de Pets Place en de kh schoot van 7 naar 13 toe. Net als bij jou denk ik dus.

Wat je met de diverse soorten bodem gaat krijgen is dat het door elkaar gaat lopen straks. Als je planten in de bak plaatst of verplaatst kan dat gebeuren en door werkzaamheden in je bak.
Dat is een nadeel van meerdere soorten bodem denk ik.

Denk idd dat je de verschillende bodems niet apart gaat houden. Als er wat vissen in gaan graven of je hevelt de bodem af..... Zou er zelf niet voor kiezen.....

Goldie83 zei:
Denk idd dat je de verschillende bodems niet apart gaat houden. Als er wat vissen in gaan graven of je hevelt de bodem af..... Zou er zelf niet voor kiezen.....

Dit is mooi omschreven Renate :thumbs:.

Op dit moment werkt het prima met zand aan de voorkant en de rest grind, dat er een beetje grind op het zand komt en visa versa vind ik niet zo erg.

Wat mijn vraag ook is of de Ebi Gold voldoende is of er ook voeding bij moet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan