Wat is er nieuw

Bodembedekking?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aimee.
  • Startdatum Startdatum
A

Aimee.

Guest
Hallo,
waarschijnlijk zijn hier al 8349084 topics over maar kan niet degene vinden met mijn vraag.

Ik heb een bak van 40 bij 40 en die zit 3/4 vol.
Er zit 1 sluierstaart genaamd Crash in, waren er eerst twee maar die andere is helaas dood gegaan 🙁
Ook heb ik een plantje, pompje, een kasteel en een nijlpaard 😉
Vis zwemt heel lekker rond en ziet er gezond uit.

Maar mijn vraag, wat is nou de beste bodembedekking? Ik heb eerst kleine steentjes gehad maar dat was zo vervelend met schoonmaken (tips daarvoor?)
Nu heb ik grotere steentjes maar het voer valt er tussen en zij kan ze niet goed omwoelen.
Ik heb gelezen dat zand goed is, maar zuigt zij dat dan ook niet op als ze voer zoekt? :S

Als er verder nog tips zijn hoor ik het graag 🙂
groetjes Aimee

Hallo Aimee,

Wat goed dat je je hebt aangemeld op het forum, het barst hier van mensen met kennis en allemaal dezelfde hobby: vissen!

Om steentjes/grind goed schoon te maken kun je het beste een 'stofzuiger' gebruiken speciaal voor aquaria. Je kunt ze zelf maken van een plastic flesje en een stuk aquarium slang.

Dat je vis er gezond uitziet en lekker rond zwemt vind ik fijn om te horen, maar helaas moet ik je wel meedelen, dat ze veel te klein zit.
Deze vissen horen eigenlijk in een vijver, en als ze al in een bak zitten, moet deze minstens 50 liter water per vis, en minimaal een meteraquarium hebben....
Er staat hierover veel informatie op internet.

Ik raad je aan om eens te kijken of je je bak niet wil omtoveren naar een ander soort bak (garnalenbak bijvoorbeeld), of uitkijken naar een veel groter aquarium.

En nog een vraagje: heb je de visjes direct in de bak gedaan, of de bak laten 'indraaien'?

Ik ben erg benieuwd naar je aquarium, en vooral het nijlpaard!
Kun je foto's plaatsen?

Bedankt voor je bericht!

Ik heb m'n vis al een hele tijd (een jaar?) en heb hem eerst in het zakje laten zitten en een tijdje in het water laten hangen.
Is het aquarium echt te klein voor 1 sluierstaart? Voor mijn gevoel is hij heel groot, vooral met het schoonmaken haha!
Ik ben niet zo rijk maar wil wel het beste voor mijn vis omdat ik nogal aan haar gehecht ben, ze komt als ik op het raam tik, eet uit mijn hand en is heel gezellig 😛

Sorry voor de slechte kwaliteit foto's 😱

aimeepic1.jpg

aimeepic2.jpg

aimeepic3.jpg

De steentjes worden nog vervangen maar door wat is het slimst?

Mooi visje hoor! En een prachtig nijlpaard....

Omdat goudvissen en sluierstaarten wel 40 cm groot worden, hebben ze veel ruimte nodig.
Hebben ze dat niet, dan blijft het lichaam klein, maar de binnenkant groeit door.... Echt heel zielig.
Voor ik me aanmeldde op dit forum was mij dit ook niet bekend. Inmiddels weet ik gelukkig beter en heb ik heel wat mensen uit de omgeving af kunnen raden de bekende 'kom' aan te schaffen.

Zoals gezegd is een vijver de beste oplossing, maar als je tweedehands aan een flink aquarium kunt komen voor een paar tientjes ben je al een heel eind op weg.

Sluiers zijn flinke vervuilers, dus een goed filter en regelmatig water verversen is belangrijk.

Omdat ze graag 'grondelen' in de bodem, moet je kiezen voor een bodembedekking die niet scherp is, zoals filterzand of heel fijn afgerond grind. (zgn garnalengrind ofzo).
De steentjes die je nu hebt, zijn zo grof dat daar makkelijk vuil onder blijft liggen.

zoek eens op 'hevelklok' in het forum, dan zie je wat ik bedoelde met die stofzuiger.

Ik snap dat je gehecht bent aan deze vis, en dat je het beste wil is duidelijk! Dikke pluim voor jou....

Er is een subforum voor deze vissen, kijk daar maar eens. Veel plezier met 'snuffelen', en als je vragen hebt, stel ze gerust hier!

De vis is veel te klein voor haar leeftijd. Dit komt door het gebrek aan ruimte. In het eerste levensjaar is een lengte van 15-20 cm. niet ongewoon. Ook zijn sluierstaarten hele sociale dieren die vereenzamen als ze alleen gehouden worden. Ik zou z.s.m. een aquarium van minimaal 120 cm. aanschaffen met goede filters, een zandbodem en enkele soortgenootjes of iemand zoeken waarbij ze dat kan krijgen.

Ik vind mijn vis niet heel erg eenzaam doen, maar ik ben bang dat als ik nog een vis neem dat ze dan gemeen gaan doen want mijn vorige vissen aten elkaar op terwijl het dezelfde soort en grote waren. 🙁
Ook las ik dat er 50l minimaal per sluierstaart moet en dat is het ook.

Hoe kun je merken of hij eenzaam is?

Jones bedoelt ook, dat gezelschap gewenst is, maar dat dat wel moet in combinatie met meer ruimte.
Sluierstaarten die elkaar opeten? Dat is denk ik gedrag dat voortkomt uit 'zich niet fijn voelen'.

Ik denk dat je met de informatie die je inmiddels hebt, goed op weg bent.
Op naar de oplossing!

Wat exact de 'symptomen' zijn van eenzame sluierstaarten weet ik niet, daar kunnen hun baasjes beter antwoord op geven.
Maar ik weet wel, dat het 'onnatuurlijk' is. En dat is nooit goed voor het behoud van de vis.

Kop op Aimee, zoals gezegd: je bent op de goede weg!

Sluierstaarten zijn hele sociale, vredelievende vissen. Elkaar uitmoorden komt vrijwel altijd voort uit gebrek aan ruimte. Als voorbeeld: Als jij in een ruimte van 2x2 gezet wordt met twee vreemden blijft dat ook niet goed gaan.

De richtlijn is minimaal 50l. per vis �n 120 cm. zwemruimte (met wekelijks 50% water verversen en sterke filtering). Dit kan niet los van elkaar gezien worden. Zeker omdat het sociale vissen zijn die je niet alleen houdt en een vis die 30 cm. kan worden zijn kont al snel niet kan keren in een bakje van 50l. Dat jouw vis zo vergroeid is geeft duidelijk aan dat de huidige huisvesting niet voldoet.

Gaat er wel echt 50l. in dat bakje? Het is niet eens helemaal gevuld (waarom niet?).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan