Wat is er nieuw

Bodemdoorvoeren in aquarium laten voorzien?

RoyalGrizzly

Well-known member
Lid geworden
16 augustus 2025
Leeftijd
59
Ik ben wat verbaasd en wou dit graag even aftoetsen bij jullie, de meer ervaren aquarianen.
Bij het bespreken van mijn toekomstige aquarium stelde de verkoper voor om twee bodemdoorvoeren te voorzien:
  • 1 voor de aanvoer van water uit het aquarium naar de filter,
  • 1 voor de retour van de filter terug het aquarium in.
Voor de inlaat (water uit aquarium naar filter) leek me dit op zich een interessante en nette oplossing. Dit had ik ook gevraagd.
Maar wat me verwonderde: volgens hem kan ook de uitlaat via een bodemdoorvoer gebeuren. Hij zei dat, als je de uitstromer onderin op 45° naar boven richt, dit voldoende beweging en stroming in de bak zou geven.

Ik zie dit echter nergens terug online of in filmpjes. Overal kom ik net het omgekeerde tegen: het water van de filter komt langs boven terug het aquarium in via een lilypipe, streambar of eventueel gecombineerd met een surface skimmer.
Zijn redenering klonk minimalistisch en elegant - hetgeen ik effectief gevraagd had namelijk een zo weinig mogelijk zichtbare in&uitlaat – maar ik vind nergens bevestiging dat dit effectief een goede of betrouwbare oplossing is ivm goede doorstroming en het oppervlakte proper houden.

Klopt dit volgens jullie? Of loop je bij zo’n opstelling risico op slechte doorstroming of problemen met oppervlaktefilm?
Alle inzichten en ervaringen zijn welkom, want ik wil liever zeker zijn voor ik in het glas laat boren.

Overloop met doorvoeren naar een sump/bioloog zijn zo goed als standaard als het gaat om zeewater aquaria.
De reden dat je dit vrijwel niet ziet met zoetwater is omdat er veelal met pot filters gewerkt wordt en niet met een sump
Daarnaast is het duurder.

Neem voor het gemak aan dat je een bak op maat laat maken?
Kort op de bodem is een slecht plan overigens, zal constant in de weg zitten.

Als er dan toch geboord moet worden neem dan gewoon een overloop met een bioloog onder het aquarium. Werkt erg fijn.
Met de opvoerpomp kan je dan ook nog wat stroming creëren.

Als je de inlaat via een bodemdoorvoer zou doen, waarom inderdaad dan ook niet de uitlaat. 🙂 Ik neem aan dat je dat overweegt omdat je de techniek zoveel mogelijk weggewerkt wilt hebben, en daarom aan de buitenkant geen buizen wil zien aan de zijkant of de achterkant. Dan is een bodemdoorvoer een prima optie.

Ik zou zeggen, laat ze die doorvoer wel mooi wegwerken dan, met een achtergrondje of zo. Anders zit je alsnog tegen iets onnatuurlijks aan te kijken in je bak.

Voor je stroming/waterverdeling hoeft het geen probleem te zijn. Daar kun je --ook met een doorvoer-- genoeg aan aanpassen/bijsturen om het naar wens te krijgen.

Je kan ook een zogeheten droogkamer laten maken voor de uitlaat. Maar dat neemt weer wat ruimte in beslag. Een doorvoer voor de inlaat op de bodem zie je wel vaker. Voor de uitlaat vraag ik mij af of het wateroppervlak voldoende stroming krijgt voor een betere gasuitwisseling.

Je kan ook een zogeheten droogkamer laten maken voor de uitlaat. Maar dat neemt weer wat ruimte in beslag. Een doorvoer voor de inlaat op de bodem zie je wel vaker. Voor de uitlaat vraag ik mij af of het wateroppervlak voldoende stroming krijgt voor een betere gasuitwisseling.
Ja precies. Het ligt er ook maar net aan hoe ze het uitvoeren. Een droogkamer werkt vaak toch wel het beste, ten koste van ruimte.

Ja precies. Het ligt er ook maar net aan hoe ze het uitvoeren. Een droogkamer werkt vaak toch wel het beste, ten koste van ruimte.
Kan je toch beter gaan werken met een overloop waar je alle buizen in verwerkt.
Mooie bioloog eronder en gaan.
Als ik de mogelijkheid zou hebben zou ik altijd voor een bioloog gaan dan voor een potfilter.
Met de opvoerpomp kan je dan nog beetje spelen qua stroming.

Sluit ik me bij aan, een overloop met bioloog is dan vele malen makkelijker.

Dat de retour door de bodem wordt gevoerd wil niet zeggen dat je het water niet verder omhoog kan brengen en alsnog via bijvoorbeeld een spraybar terug kunt laten stromen.
Als je bak rondom vrij staat is via de bodem eigenlijk de enigste mooie optie.

Dat de retour door de bodem wordt gevoerd wil niet zeggen dat je het water niet verder omhoog kan brengen en alsnog via bijvoorbeeld een spraybar terug kunt laten stromen.
Als je bak rondom vrij staat is via de bodem eigenlijk de enigste mooie optie.
Ook als ie niet vrij staat.
Droogkamer/overloop combinatie kan je veel strakker tegen de muur plaatjes omdat er niks buitenom hoeft

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan