Wat is er nieuw

bodemonderhoud

John1985

Well-known member
Lid geworden
30 april 2018
Leeftijd
40
Ik wil niet altijd het reinigen van mijn bodem combineren met een waterwissel. Ik gebruik hiervoor de superfish gravel cleaner waarbij ik dus ook direct water moet wisselen. Gebruiken jullie aanvullend ook stofzuigers waarbij het water gewoon in het aquarium blijft? En welke?
Ik zie diverse modellen, bijvoorbeeld van Eheim en Fluval. Ervaringen?

Ik wil niet altijd het reinigen van mijn bodem combineren met een waterwissel. Ik gebruik hiervoor de superfish gravel cleaner waarbij ik dus ook direct water moet wisselen. Gebruiken jullie aanvullend ook stofzuigers waarbij het water gewoon in het aquarium blijft? En welke?
Ik zie diverse modellen, bijvoorbeeld van Eheim en Fluval. Ervaringen?
Er is maar 1 die echt goed werkt voor mij en dat is die van eheim tenminste als je een bodem hebt met fijne gravel. Ik heb er in het verleden al diverse gebruikt maar ik val toch telkens terug op die van eheim. Die van fluval werkt met een filterdoekje waarlangs de kanten het vuil netjes terug in het aquarium wordt gepompt - het lijkt een goed toestel met een werkverlichting en geen batterijen maar het is voor mij waardeloos omdat de bijkomende kwaliteiten interessant zijn maar de essentie doet hij niet goed.

Je bodem bevat veel bacterien en het beste is om de bodem met rust te laten en incidenteel in gedeelten te zuigen.
Zelf doe ik dat 1-2 maak per. Ik heb zo n buis die de troep en het water afzuigt want als het water terug in de bak komt dan kan dat weer schadelijke stoffen bevatten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan