Bodemonderhoud

A

Ansi

Guest
Beste Allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum.
Nu wilde ik jullie graag wat vragen over bodemonderhoud van het aquarium.
Ik heb al geprobeerd er het een en ander over op te zoeken op dit forum, maar kon het niet goed vinden.
Ik vind aquariums met hout / takken en steen, aquascaping aquariums, blad op de bodem enz. echt prachtig.

Even wat voorbeelden van dit forum om een beetje aan te geven wat ik o.a. bedoel.
Kan wel meer voorbeelden opnoemen / geven, maar houd het even bij deze 2.

Link

Link


Mijn vraag is nu hoe je dan de bodem goed schoonhoudt.
Hoe kom je overal, moet je dan je hout en andere zaken verplaatsen?
En zo ja, hoe vaak dan?
Ik vermoed dat een aquarium dat al een tijdje draait dit mogelijk niet (vaak) nodig heeft, maar hoe moet dat in de eerste maanden na opstart?
En een bodem die overgroeid is met plantjes zoals je vaak ziet bij aquascaping, hoe houd je die bodem dan schoon?
Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje kunnen volgen, zo niet probeer ik het nog wat beter uit te leggen.

Alvast dank.

Groetjes,
Ansi.
 
Ik heb met bladeren geen ervaring, maar als de bodem vrij druk is beplant dan ga ik zelf altijd een beetje met de hand, tijdens het verversen, over de bodem wapperen en zo zuig je losse troep wel mee.
 
Dank voor je reactie John!

Maar ik kan me zo voorstellen dat wanneer je veel hout enz. in het aquarium hebt, je niet overal kunt wapperen toch?
 
Ja ik heb dus niet een bak met zoveel hout maar ik heb wel veel planten staan en ik kan vrij makkelijk daartussen komen met de hand en een beetje wapperen. Bij een goed ingedraaide bodem moet dat ook niet zoveel problemen geven als je een goede stroming hebt.
Zoals op de onderstaande foto te zien is is het vrij druk beplant en nu inmiddels nog iets voller denk ik. Toch kun je dan vrij makkelijk wel overal even bijkomen vind ik.
849447_0_82_bakken_op_13_6_2013_001.jpg
 
Die is mooi beplant!
Ik zou niet gedacht hebben dat je dan overal bij zou kunnen komen.
Ik begrijp dus dat jij alleen wappert en geen stofzuiger gebruikt om de bodem te doen?
Ik lees toch ook wel veel dat je de bodem moet stofzuigen en dan is het toch lastiger overal bij te komen dan met wapperen?
Mag ik vragen hoe de "grasachtige" plantjes in het midden op de voorgrond heten?
 
Ik stofzuig maar 2 of 3 x per jaar echt de bodem en kom verder daar niet in dus.
Met stofzuigen verlies je ook bacteri�n dus ik doe dat alleen oppervlakkig namelijk.
Die plantjes heten de Sagittaria Sabulata.
 
Ansi zei:
Dank voor je reactie John!

Maar ik kan me zo voorstellen dat wanneer je veel hout enz. in het aquarium hebt, je niet overal kunt wapperen toch?

Neem je een binnenfiltertje, die laat je in je bak zakken, dan blaast die alles naar de instroom.
 
@ John,

Ah op die manier.
En dank voor de naam van het plantje.

@ Bertus,
Ook dank voor je reactie.
Maar zou een goed buitenfilter dat niet al moeten doen dan?
 
Nee, die kan niet overal blazen.
los filtertje kan jij sturen.
 
Ah ok�.
Is het dan zo dat veel aquarianen die veel planten en/of hout in de bak hebben er zo'n klein
binnenfiltertje bij hebben?
Krijg je dan geen tegengestelde stromingen in de bak?
 
het is een ieder ,zijn eigen methode om aan te wenden,he.
De anderen ,en ik zuigen het af met een sera pijp.

Kan je daar niet mee weg komen ,blaas je het er tussen uit.
en ,tegenstromen?? jij houd dat filtertje toch vast?
kan je toch sturen.
 
Oh wacht, ik begrijp je denk ik verkeerd.
Ik dacht dat je bedoelde om er permanent een klein binnenfiltertje in te zetten, maar dat bedoel jij dus niet?
 
Bertus bedoeld denk ik dat je een filtertje kunt gebruiken om het vuil onder het hout vandaan te halen.

Met verversen hevel is soms de bodem en beetje af, maar ik laat het hout gewoon liggen. Een aquarium hoeft niet perse heel steriel te zijn, een beetje vuil maakt niet uit.
 
jessicapilon zei:
Ja ik heb dus niet een bak met zoveel hout maar ik heb wel veel planten staan en ik kan vrij makkelijk daartussen komen met de hand en een beetje wapperen. Bij een goed ingedraaide bodem moet dat ook niet zoveel problemen geven als je een goede stroming hebt.
Zoals op de onderstaande foto te zien is is het vrij druk beplant en nu inmiddels nog iets voller denk ik. Toch kun je dan vrij makkelijk wel overal even bijkomen vind ik.
849447_0_82_bakken_op_13_6_2013_001.jpg
zo ziet er goed uit hoor en lekker veel planten
 
Terug
Bovenaan