Wat is er nieuw

Bodemplaat

• Onderwerp starter Onderwerp starter AkitaLuna
  • Startdatum Startdatum
A

AkitaLuna

Guest
Ik zou graag een deel van mijn bak wat verhogen door een plaat onder mijn zand te leggen en daarmee dacht ik aan tempex. Nu heeft een kameraad van mij wat afvalplaten van zijn bedrijf meegenomen maar ik heb geen idee wat dit moet voorstellen. Iemand die weet wat het is of dat dit invloed kan hebben op waterwaardes?

768411akitaluna_0_85_deskto.jpg

Misschien niet zo'n duidelijke foto, maar het blauwe is dus 'zacht' en het harde witte gedeelte bestaat uit vezeltjes oid.

Edit: dit dus:

ROSCO bouwplaten bestaan uit ge�xtrudeerd polystyreen hardschuim en zijn aan beide zijden voorzien van bewapeningsweefsel en speciale mortelbekleding. ROSCO bouwplaten vormen een ideale ondergrond voor tegels, structuurpleister, plamuurmassa en afdichtingen. Drukstabiel en toch licht. Waterbestendig en thermisch isolerend. Flexibel inzetbaar.

Die mortelbekleding zou best eens sterk kalkhoudend kunnen zijn. Lijkt me niet geweldig voor de hardheid van je water. Waarom gebruik je niet gewoon wat tempex ? Dat spul kost haast niks en je weet zeker dat er geen vreemde stoffen in je water komen

Hmm, zou best wel eens kunnen ja. Dan zullen we dat risico maar niet nemen en zaterdag maar even naar de bouwmarkt huppelen.

Bedankt voor je reactie!

Ik zou met zoiets ook geen risico willen lopen en zou er dus wat Tempex onder doe zoals Aquavisie ook al aangeeft.
Je bak weer uit elkaar te moeten halen is vast niet de bedoeling 😉.

Tempex heeft wel een enorm drijvend vermogen. Houd daar rekening mee. Dus wat stenen erop of stuk ingewaterd hout, anders komt die omhoog met alleen wat zand erop 😉

Zou inderdaad die plaat met mortelbekleding niet gebruiken.

Waarom geen terrassen maken zoals je die hoort te maken?
Namelijk met plexi of met de daarvoor gemaakte terras stukken?

JurgenD zei:

+1

Da's inderdaad de beste oplossing.

Ik kan niet voor de TS spreken maar zoiets zelf maken zou mij ook niet lukken hoor :sorry:.

jessicapilon zei:
Ik kan niet voor de TS spreken maar zoiets zelf maken zou mij ook niet lukken hoor :sorry:.

Met die kant en klare terrasstukken van bijv. Juwel en dan erachter ophogen met zand kan zelfs jij dit voor elkaar krijgen, John 😉

Ja dat zou best eens kunnen Peter. Maar echt zelf zoiets maken met plexiglas is niet aan mij besteedt. Ik heb aan beide handen de duim links zitten namelijk :deal: 😉.

jessicapilon zei:
Ja dat zou best eens kunnen Peter. Maar echt zelf zoiets maken met plexiglas is niet aan mij besteedt. Ik heb aan beide handen de duim links zitten namelijk :deal: 😉.

Vandaar dat je zo "slank" bent...lastig eten zo.

jessicapilon zei:
Je bak weer uit elkaar te moeten halen is vast niet de bedoeling 😉.

Hij is net uit elkaar gehaald (vissen verkocht, zand eruit, ...) ,dus nu zou ik het het liefste inderdaad meteen doen zoals het moet. 😛

peterdenhaag53 zei:
Tempex heeft wel een enorm drijvend vermogen. Houd daar rekening mee. Dus wat stenen erop of stuk ingewaterd hout, anders komt die omhoog met alleen wat zand erop 😉

Zou inderdaad die plaat met mortelbekleding niet gebruiken.

Gaan wel wat stenen op komen te staan. Ga wel voor XPS gaan in plaats van de gebruikelijke EPS (?). Lijkt me wat steviger en zwaarder, dus zal misschien wel wat minder drijvend vermogen hebben?

JurgenD zei:

Is niet echt mijn bedoeling om terrasvorming in mijn aquarium te hebben (zo dat je de verschillende lagen ziet, zeg maar) maar eerder dat het van de ene kant naar de andere kant wat omhoog loopt. Daarom dat het me makkelijker lijkt met gewoon een plaat of 2 XPS onder te leggen zodat ik niet aan ��n kant 20cm filterzand heb liggen.

En voor het overige sluit ik me aan bij Jessicapilon. 😛

Hoi Akita, ik begrijp dat je je zand scheef wil laten oplopen. Zonder terrasjes of afbakening, ligt het zand of grind al snel overal weer even hoog. Maar misschien begrijp ik gewoon niet wat je wilt.

Sanneke80 zei:
Hoi Akita, ik begrijp dat je je zand scheef wil laten oplopen. Zonder terrasjes of afbakening, ligt het zand of grind al snel overal weer even hoog. Maar misschien begrijp ik gewoon niet wat je wilt.

Een hoogteverschil in de bak zeg maar. In het midden overal rond de 4cm zand liggen. Aan de linkerkant ligt dat zand nu 4cm hoog, aan de rechterkant zo'n 10cm hoog doordat ik de bodem daar verhoogd heb met XPS plaat.

Denk je dat het zand zich gaat verschuiven naar links zonder afbakening?

Hoi Akita,

Ja ik denk het wel. Veel mensen hebben in het begin ook vaak het zand achterin hoger liggen dan voorin. Maar na een paar weken ligt alles weer gelijk.
Zelfs ook bij een grove grindbodem. Met zand gaat het nig sneller.
Ik heb dat zelf namelijk ook meegemaakt.

Ik probeer me voor te stellen wat je bedoeld en heb even een tekeningetje gemaakt.
Kun je eens op de link klikken en kijken of dit is wat je hebt? Niet dat je die platen aan de voorkant ziet liggen, maar even voor het idee.

http://a67.tinypic.com/2v1w969.jpg

Ik heb zelf ook het nodige tempex in mijn bak liggen (aangezien de bodem nog al duur is per liter):

b4MKQoNe-wbs3FPVQzj4TBT4rS9RZWde.jpeg

Ik heb het op de bodemplaat en op elkaar (2 lagen) vastgekit met aquakit en de tempex en bodem gaan nou (nog) nergens heen. Ik ben gewaarschuwd dat de garnalen alles gaan verplaatsen en uiteindelijk het tempex zichtbaar wordt maar daar heb ik tot nu toe nog geen last van.

Ik denk dat dit meevalt Niwla. Ik heb van die kleine kattenoogjes op het grint liggen. Die glazen halve knikkers zeg maar in de vorm van een pad.
Hier hebben ze na 9 maanden amper iets mee uitgehaald.Ik denk dat het verplaatsen door garnalen wel mee zal vallen. Tenminste , ik heb die ervaring hier niet in de bakken met garnalen.

Ik denk zelf dat het ook wel meevalt ondanks dat mijn helling wel redelijk extreem is...en wie dan leeft wie dan zorgt 😉

Als het afloopt zal het wellicht wat verschuiven doordat ze er vrij veel op lopen. Maar echt verplaatsen doen de garnalen niet.

Ziet er mooi uit. Die stenen zijn geweldig. Iets voor mijn Malawi?

Ik smeerde vroeger nog wat tegellijm erop. Zie je dat witte niet zo gauw meer.
Verder hield ik vanaf vooruit een paar cm vrij. Dus geen tempex. Dan zie je dat witte ook niet door vooruit. Volgens mij heb je dat al?

hydroloog zei:
Ziet er mooi uit. Die stenen zijn geweldig. Iets voor mijn Malawi?

Geen idee. Heb geen ervaring met Malawi. Dit is Ohko-steen (drakensteen)

hydroloog zei:
Ik smeerde vroeger nog wat tegellijm erop. Zie je dat witte niet zo gauw meer.
Verder hield ik vanaf vooruit een paar cm vrij. Dus geen tempex. Dan zie je dat witte ook niet door vooruit. Volgens mij heb je dat al?

Tegellijm was inderdaad ook wel een goede geweest. En dan daar wat substraat over strooien voor de tegellijm droogt 😉
Iets voor een volgende scape 😉

De mijne loopt inderdaad niet helemaal door tot de voorruit.

mgj9b_RMQofBiQ1hmhlakMvBcnxn6bBk.jpeg

Maar nu kaap ik het topic van TS 🙄

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan