Bodemrot? Baardharen corydoras weg

DemiEllina

Well-known member
Lid geworden
20 maart 2023
Berichten
86
Leeftijd
26
Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik vermoed dat ik bodemrot heb in mijn soil. Als ik er door heen roer krijg ik belletjes, Op het glas aan de voorkant zie ik blauw/groen en de corydoras zijn hun baardharen kwijt. Dit kan niet aan de soil liggen, Omdat ze hier al anderhalf jaar zonder problemen op zitten. Verder hebben sommige een korter staat (vinrot?) En mijn twee ancistrusen lijken dit ook een beetje te hebben. 1 blijft mager hoeveel hij ook eet.

Op dit moment ben ik bezig met mijn bodem volledig afhevelen. Hier komt veel troep uit, maar durf het ook niet teveel te doen omdat ik bang ben voor een nitrietpiek. Het glas maak ik schoon. Wat kan ik nog meer doen? Esha 2000 toevoegen?

Als jullie foto's nodig hebben ergens van dan maak ik ze.
 
Belletjes is niet altijd verkeerd maar ruik je de bodem als je er met een wattenstokje in hebt gezeten? Dat blauw groen is denk ik blauwalg en heb je wat foto s?
 
Is het een grove bodem? Baarddraden die verdwijnen en vinrot zijn bacteriële problemen. Je ziet ze vaak opduiken als de bovenste laag van de bodem niet goed schoon is / geen goede watercirculatie heeft. "Bodemrot" an sich is niet echt een ding. Maar met corydoras moet je wel voorkomen dat voedselresten e.d. tussen de korrels van de bodem verdwijnen. Zoals John zegt kan het zijn dat je blauwalg hebt. Dat is niet erg, maar je ziet het vaak ontstaan op plekken waar veel voeding aanwezig is. Dat past dan wel in het beeld van een bodem waar van alles in zit.
 
Belletjes is niet altijd verkeerd maar ruik je de bodem als je er met een wattenstokje in hebt gezeten? Dat blauw groen is denk ik blauwalg en heb je wat foto s?
Ik heb her geprobeerd met een wattenstokje en het ruikt nergens naar. Dit zat er op het glas voor. Ik heb het nu weggehaald. Als ik het mesje erop had zag ik blauw en groen op het raam
 

Bijlagen

  • 20240601_121831.jpg
    20240601_121831.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 24
Is het een grove bodem? Baarddraden die verdwijnen en vinrot zijn bacteriële problemen. Je ziet ze vaak opduiken als de bovenste laag van de bodem niet goed schoon is / geen goede watercirculatie heeft. "Bodemrot" an sich is niet echt een ding. Maar met corydoras moet je wel voorkomen dat voedselresten e.d. tussen de korrels van de bodem verdwijnen. Zoals John zegt kan het zijn dat je blauwalg hebt. Dat is niet erg, maar je ziet het vaak ontstaan op plekken waar veel voeding aanwezig is. Dat past dan wel in het beeld van een bodem waar van alles in zit.
Ik denk dat dat het is.. ik heb het de laaste tijd wat minder bijgehouden.. ik ben een uur bezig geweest om met een stofzuiger het dikste weg te halen. Dit is gelukt maar er ligt nog wat op/in de bodem. Maat ik ben van plan om dit wekelijks tijdens de waterwissel nu bij te houden. Nu even waterwissel van 50%.

Qua circulatie zit het wel goed denk ik. In februari hebben we er een nieuw filter opgedaan en er zelfs een kraantje tussen omdat de stroming anders te heftig was. Ik zie alle plantjes bewegen op de bodem.

Het is trouwens een soil bodem van florabase.
 
Wat ik hier van zie en van maak, is dat dit natuurlijke processen die in je bodem aanwezig zijn. Het is niet de bedoeling om in je bodem te gaan roeren.
Ik zie wel heel veel stof en vuil ronddwarrelen en tussen de bolletjes van de bodem kan heel veel voer verdwijnen, en dat daar vervolgens gaan liggen rotten. En dus verhoogd bacteriedruk. Ik zou in jouw geval hoe dan ook beginnen met veelvuldige grote waterwissels. Verder misschien je filter eens kritisch bekijken en misschien je bodem vervangen door filterzand.
 
Wat ik hier van zie en van maak, is dat dit natuurlijke processen die in je bodem aanwezig zijn. Het is niet de bedoeling om in je bodem te gaan roeren.
Ik zie wel heel veel stof en vuil ronddwarrelen en tussen de bolletjes van de bodem kan heel veel voer verdwijnen, en dat daar vervolgens gaan liggen rotten. En dus verhoogd bacteriedruk. Ik zou in jouw geval hoe dan ook beginnen met veelvuldige grote waterwissels. Verder misschien je filter eens kritisch bekijken en misschien je bodem vervangen door filterzand.
Bedankt voor de tips. Ik denk het ook. Ik heb wel hem 'schoon' gemaakt vandaag met een stofzuiger. Ik ga de komende dagen de waterwaarden in de gaten houden en veel testen. Ik ben nu bezig met een 50% waterwissel. Wanneer moet ik weer?

Als ik de bodem vervang.. gaan er dan niet heel veel (goede) bacteriën verloren. We wilden deze eigenlijk nog even houden omdat als de woonkamer verbouwd is het aquarium daar heen gaat. We wilden er dan een andere bodem in doen..
 
Moet ik ook nog esha 2000 gaan toevoegen? Voor de zieke vissen? Alleen de bodemvissen zijn ziek.. de rest ziet er goed uit
 
Nu de corys een beetje tot rust zijn gekomen na de waterwissel heb ik foto's kunnen maken. Dit zijn 3 verschillende vissen. Ze eten trouwens allemaal wel.
 

Bijlagen

  • 20240601_135508.jpg
    20240601_135508.jpg
    1 MB · Weergaven: 11
  • 20240601_135503.jpg
    20240601_135503.jpg
    998.9 KB · Weergaven: 11
  • 20240601_135456.jpg
    20240601_135456.jpg
    963.4 KB · Weergaven: 11
Nu de corys een beetje tot rust zijn gekomen na de waterwissel heb ik foto's kunnen maken. Dit zijn 3 verschillende vissen. Ze eten trouwens allemaal wel.
En heeft deze ancistrus vinrot?
 

Bijlagen

  • 20240601_140155.jpg
    20240601_140155.jpg
    914.1 KB · Weergaven: 18
Als ik de bodem vervang.. gaan er dan niet heel veel (goede) bacteriën verloren.
Dat valt wel mee. :) In je filter zitten veel meer bacteriën dan elders in je bak. Dat is waar je bak op leunt. De bodem is voor de biologische filtering een stuk minder actief.

Moet ik ook nog esha 2000 gaan toevoegen? Voor de zieke vissen? Alleen de bodemvissen zijn ziek.. de rest ziet er goed uit
Je kunt het doen, maar ik denk niet dat het veel doet. Het enige (als je kijkt naar middeltjes) echt effectieve in dit soort gevallen is een antibioticum gebruiken, maar dat verkopen ze niet meer.

En heeft deze ancistrus vinrot?
Het lijkt er wel op ja.
 
Dat valt wel mee. :) In je filter zitten veel meer bacteriën dan elders in je bak. Dat is waar je bak op leunt. De bodem is voor de biologische filtering een stuk minder actief.


Je kunt het doen, maar ik denk niet dat het veel doet. Het enige (als je kijkt naar middeltjes) echt effectieve in dit soort gevallen is een antibioticum gebruiken, maar dat verkopen ze niet meer.


Het lijkt er wel op ja.
Bedankt voor je antwoorden. Wat kan ik nu dan wel doen voor de corydoras en ancistrusen? Ik vind het sneu voor ze :(
 
Veelvuldige waterwissels! Dagelijks 80-90%,3 dagen lang, en dan ga je over op om de dag 80-90%. En dan ga je eens kijken hoe het er voor staat.
Zie het maar als het uitspoelen van de aangetaste delen en stimuleren van de eigen afweer van de vissen.
 
Dat is een manier ja. Voor de lange termijn is verder overgaan op die zandbodem een goed idee. En wat ook altijd helpt is je filtering optimaliseren. :) Als je daar evt tips voor wilt: welk filter heb je nu op je bak, wat zit er precies aan materialen in en hoe (hoe vaak en op welke manier) onderhoud je het?
 
Terug
Bovenaan