Wat is er nieuw

bodemrot of iets anders?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Franquarium
  • Startdatum Startdatum
F

Franquarium

Guest
Ik heb sinds 2 maand een zandbodem. Nu vind ik telkens zwarte plekken in het zand. Iemand idee wat dit is? Ik vind het zonde om het telkens te moeten afhevelen, maar het ziet er ook niet zo mooi uit.

Ik dacht aan:
bodemrot, alleen vind ik dat wel erg snel na 2 maand
kleibollen, die heb ik in de grond gedaan. Verkruimelen die en geven die kleur af?
rot van plant. Ik heb er een HN in gehad, maar die rotte weg bij de wortels. Zouden het nog naweeën zijn?

Ik hoor het graag.

IMG_5635.JPG
 
Lijkt op rot inderdaad en als die plant daar op dat stuk is gaan rotten kan het de oorzaak misschien zijn. Verder in je bak zie je dit niet?
 
verder niet nee, behalve op een plek onder een stuk hout.
 
Het blijft ook telkens terugkomen als je het verwijderd begrijp ik?
 
Dat is flink rot,heb hetzelfde gehad en heb steeds de plekken afgeheveld en vervangen voor nieuw zand.
Na een tijd was het over,bij mij werden de wortels van de planten ook zwart maar kwam juist door die plekken had ik het idee.
 
Goeie vraag 😉 maar was niks aan de hand voor ik op zand overging en de rest van de wortels waren nog steeds mooi wit behalve die in de zwarte plekken zaten dus vandaar mijn idee.
 
Zou best kunnen?? ik heb gewoon altijd gelijk dat weet je heus wel! 😀
 
Het kan wel eens helpen om als het zand schoon is deze regelmatig even met bijv. een pincet door te roeren.
Dan komen er tevens luchtbellen vrij, als het het bijhoud lijkt het (bij mijn iig) niet schadelijk voor de zwemmers.
Ik doe het alleen bij de 2 bakken met zandbodem de 2 met PH verlagende/voedingsbodem laat ik met rust.

Je kan ook met een afhevelslang de bodem af en toe uitzuigen voor een deel en deze dan buiten de bak spoelen, doe niet alles te gelijk omdat er bacteriën in de bodem zitten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan