Wat is er nieuw

Bodemrot

Flappie00

Well-known member
Lid geworden
26 september 2019
Berichten
278
Leeftijd
38
Ik zit er sterk aan te denken om weer een aquarium aan te schaffen. Ik mis de gezelligheid van de visjes. Mijn vorige aquarium kreeg ik de waardeer niet goed. De uiteindelijke boosdoener was bodemrot. Daar kwamen we pas achter bij het leeg halen van de bak…

Hoe zorg ik ervoor dat ik niet weer bodemrot krijg? Het was ee bak met filterzand
 
Leuk je weer te zien hier Flappie en ik denk dat je een bodem moet nemen die niet al te fijn is en ik heb met de korrel 0,4-0,8 goede ervaringen.
 
Zware stenen is miss. niet zo handig om dat direct op het glas te leggen, handiger is om er een klein laagje piepschuim tussen te leggen. 😉
 
Zware stenen is miss. niet zo handig om dat direct op het glas te leggen, handiger is om er een klein laagje piepschuim tussen te leggen. 😉
Wordt in zeewater ook vaak gedaan en als er geen scherpe of uitstekende punten aanzitten kan dat vaak prima.
 
Ik heb in de bak van 60 breed 18 kilo levendsteen en dat zo op de bodem.
 
Volgens mij had toen ook dat grove filterzand. T rot zat niet op een plek waar hout oid lag.
Daarom ben ik nu een beetje huiverig.
 
met grind zal dit denk ik ook niet gebeuren maar ik wil liever zand vanwege het soort vissen.
 
Kijk eens naar Aquasand van de Hornbach.
Die had ik toen ook. Ik zag ook filterzand van 1,0 mm zou die ook goed zijn of is dat te grof ivm plantjes? Ik heb nog niks in huis hoor qua aquarium moet weer vanaf 0 beginnen.
 
Lijkt me niet te grof maar velen gebruiken Aquasand of filterzand van Wildkamp met dezelfde korrel en dat gaat prima. Daar zou je normaliter geen bodemrot mee moeten krijgen.
 
Mijn vorige aquarium kreeg ik de waardeer niet goed. De uiteindelijke boosdoener was bodemrot. Daar kwamen we pas achter bij het leeg halen van de bak…

Over welke waarden heb je het, die je niet goed kreeg? Wat waren die waarden, en waarom leg jij een verband met bodemrot? Even om helder te krijgen wat de situatie was.

Als je je bodem om zou woelen en het zou stinken naar rotte eieren, dan zou je kunnen spreken van bodemrot I guess. Maar ik heb er nog nooit van gehoord dat vissen er aantoonbaar last van hebben als een bodem dichtgeslagen is o.i.d..

Wat in ieder geval nooit kwaad kan: een goede watercirculatie langs je bodem, géén grove bodem nemen (>2/3 mm) want daar gaat van alles in liggen rotten, en ga voor een enigszins afgeronde korrel.

Niks mis met filterzand; de maat die @jessicapilon noemt is een mooie. Ik heb dat zelf liggen in bak 1, in bak 2 ligt dat zand van de hornbach (0,4-0,8 mm maar oogt fijner dan het filterzand) en in bak 3 ligt grover zand van 1-2 mm. No problemo.

Bonustip: je bodem zoveel mogelijk met rust laten. Liever niet gaan lopen zeven en stofzuigen. Dan regelen de beestjes en de stroming na verloop van tijd je afval wel.
 
Over welke waarden heb je het, die je niet goed kreeg? Wat waren die waarden, en waarom leg jij een verband met bodemrot? Even om helder te krijgen wat de situatie was.

Als je je bodem om zou woelen en het zou stinken naar rotte eieren, dan zou je kunnen spreken van bodemrot I guess. Maar ik heb er nog nooit van gehoord dat vissen er aantoonbaar last van hebben als een bodem dichtgeslagen is o.i.d..

Wat in ieder geval nooit kwaad kan: een goede watercirculatie langs je bodem, géén grove bodem nemen (>2/3 mm) want daar gaat van alles in liggen rotten, en ga voor een enigszins afgeronde korrel.

Niks mis met filterzand; de maat die @jessicapilon noemt is een mooie. Ik heb dat zelf liggen in bak 1, in bak 2 ligt dat zand van de hornbach (0,4-0,8 mm maar oogt fijner dan het filterzand) en in bak 3 ligt grover zand van 1-2 mm. No problemo.

Bonustip: je bodem zoveel mogelijk met rust laten. Liever niet gaan lopen zeven en stofzuigen. Dan regelen de beestjes en de stroming na verloop van tijd je afval wel.
Fosfaat waarde was te hoog
Bij het leeg halen van de bak troffen we een donkere stinkende vlek aan in het zand.
 
Zover ik heb ervaren met Aquasand geen probleem maar expert @Nicolientje-W kan er vast alles over zeggen. Op deze van Dennerle heb ik geen bodembewoners.
 
Corydoras doe je geen plezier door ze op grind te houden, verschil in gedrag is enorm als ze op zand gehouden worden of op grind
 
Op de productpagina staat: "Het Kristal Kwartsgrind van Dennerle bestaat uit afgeronde korrels met een korrelgrootte van 1-2 mm." So why not!

Fosfaat waarde was te hoog
Bij het leeg halen van de bak troffen we een donkere stinkende vlek aan in het zand.
Fosfaat is iets wat de bak in gebracht wordt via voedsel/bemesting/water. 🙂 Dus daar ergens zal iets uit balans zijn geweest, als de gemeten waarden voor jouw situatie niet goed waren.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan