Bodemrot?


Kempvis2407

Member
Lid geworden
23 september 2022
Berichten
16
Leeftijd
18
Mijn kempvis die normaalgesproken heel energiek is is al een aantalweken heel energieloos en eet niet. Hij ligt alleen op de bodem en is totaal niet zijn eigen karakter. Hij heeft 2 weken geleden callamanus wormen gehad die ik heb bestrijd met esha ndx en nu zijn de wormen niet meer zichtbaar. Echter is die nogsteeds al een hele lange tijd energieloos etc. Ik vroeg me af of dit door bodemrot kan komen en of ik dit heb. Er komen namelijk bubbeltjes uit de bodem en een aantal van mijn planten gaan dood en rotten dus weg op de bodem. Hieronder staan fotos. Eerst was het aquarium veel schoner en helderder etc met groene planten. De ph ligt rond de 7,5 en heeft even geschommeld en de watertemperatuur is 24 graden. Graag tips! De kempvis ligt er niet goed bij (zie laatste foto€
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 35
  • image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Weergaven: 32
  • image.jpg
    image.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 29
  • image.jpg
    image.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 31
Waar bestaat de bodem uit en hoelang gebruik je die al?
 
Wat is de korrelgrootte van je substraat, weet je dat? Ik kan het niet goed zien op de foto's, maar als het grof materiaal is zie je vaak dat er zich afval in verzamelt. Dat is geen bodemrot maar het kan wel invloed hebben op je bak. Ik zie ook allemaal bruine dingessen op de bodem, zijn dat rottende planten? Of is het bruine smurrie die daar verzamelt/groeit? Want dat kan wel iets zeggen over wat er aan de hand is.

Anyhoo, het is duidelijk dat je betta zich niet zo top voelt. Tegelijk is het zo niet te zeggen of dat te maken heeft met iets in de bak. Het kan heel goed dat je betta gewoon (en helaas) wat aan het sukkelen is omdat hij oud wordt. Verder geen gek gekleurde plekken te zien, of vervormingen o.i.d.?
 
Lijkt me ook wel enigszins achterstallig onderhoud? Meer info over de bak? Welke filtering, en verversingsbeleid?

Heb je info over de waterwaardes?
 
Waar bestaat de bodem uit en hoelang gebruik je die al?
Het bestaat uit grond voor de plantjes en daarbovenop ligt wat grind. Ik heb deze bak sinds januari dus ik gebruik de grond nu ongv 6 maanden
 
Wat is de korrelgrootte van je substraat, weet je dat? Ik kan het niet goed zien op de foto's, maar als het grof materiaal is zie je vaak dat er zich afval in verzamelt. Dat is geen bodemrot maar het kan wel invloed hebben op je bak. Ik zie ook allemaal bruine dingessen op de bodem, zijn dat rottende planten? Of is het bruine smurrie die daar verzamelt/groeit? Want dat kan wel iets zeggen over wat er aan de hand is.

Anyhoo, het is duidelijk dat je betta zich niet zo top voelt. Tegelijk is het zo niet te zeggen of dat te maken heeft met iets in de bak. Het kan heel goed dat je betta gewoon (en helaas) wat aan het sukkelen is omdat hij oud wordt. Verder geen gek gekleurde plekken te zien, of vervormingen o.i.d.?
De korrelgrootte is erg klein het is namelijk gewoon grond met daarboven wat grind. Ik heb helaas wel last van bruinalg dus daardoor kan jet misschien zijn dan een aantal planten zijn gaan rotten op de bodem door te weinig zonlicht etc.
 
Lijkt me ook wel enigszins achterstallig onderhoud? Meer info over de bak? Welke filtering, en verversingsbeleid?

Heb je info over de waterwaardes?
Ik ververs elke week 20% van het water maar heb sinds een aantal weken last van bruinals waardoor mijn bak erg achteruit is gegaan. Eerst was het helder maar nu ziet het er inderdaad vies en ongezond uit. Ik probeer hrt vaak van de planten af te halen maar dit heeft helaas niet goed geholpen. De waterwaardes hebben ook een tijd geschommeld vooral de ph was eerst wat te laag. Die heb ik geprobeerd omhoog te halen met een ph verhoog middel dus de ph ligt nu rond de 7,5. De bak is van superfish, de cubiq 30.
 
Ik
Ik zou deze betta per direct in een schone bak zetten. Tegen de tijd dat je er achter bent of de staat van onderhoud er iets mee heeft te maken, als je daar al ooit achter komt, kan het weleens te laat zijn.
vrees dat het al te laat is😔 ik had er wat esha 2000 in gedaan tegen bacteriën etc maar ik zie nu dat zijn schubben naar huiten staan wat duid op buikwaterzucht. Ik weet dat dit kan komen door slechte waterkwaliteit. Ik vind het zelf gewoon heel gek aangezien ik het water vaak verander en vaak de dode plantenresten etc weghaal. Voorderest weet ik niet zo goed wat ik had kunnen doen de bruinalg tastte gewoon heel erg mijn planten aan waardoor een aantal dood zijn gegaan en dit heeft misschien dan toch gezorgd voor de slechte waterkwaliteit.
 
Helaas is het al te laat voor de kempvis. Er zit echter ook een ander klein visje in die totaal geen zorgwekkend gedrag vertoond? Is er iets wat ik beter had kunnen doen en wat moet ik nu doen met de kempvis en het aquarium?
 
Als je denkt dat de kempvis lijdt, dan is het humaan om hem te euthanaseren.

En wat betreft je aquarium, ik zou deze flink aanpakken en zorgen dat ie weer schoon wordt. Dat voorkomt zoveel narigheid.
Een vis heeft schoon, helder water nodig.
Esha 2000 is in dit geval een lapmiddel. Aan de gang met die schoonmaak, succes ermee.

 
Als je denkt dat de kempvis lijdt, dan is het humaan om hem te euthanaseren.

En wat betreft je aquarium, ik zou deze flink aanpakken en zorgen dat ie weer schoon wordt. Dat voorkomt zoveel narigheid.
Een vis heeft schoon, helder water nodig.
Esha 2000 is in dit geval een lapmiddel. Aan de gang met die schoonmaak, succes ermee.


Hoe zou ik dit het beste verder kunnen doen behalve water verversen en dode planten resten weghalen?
 
Hoe zou ik dit het beste verder kunnen doen behalve water verversen en dode planten resten weghalen?
Dit is wat ik zou doen. Ik zou er zelf even flink doorheen gaan:

Visje(s) uitvangen en in apart bakje zetten.

Aquarium leeghalen:

  • Techniek eruit en schoonmaken.
  • Planten eruit en goede planten bewaren. Dit zie je aan de witte wortels. Dat zijn gezonde planten. Andere planten weggooien. Van de gezonde planten lelijke blaadjes wegknippen.
  • Ornamenten als steen en hout schoonmaken.
  • Zand eruit en helemaal schoonspoelen in een emmer of nieuw zand kopen en schoonspoelen.
  • Water uit het aquarium en aquarium goed schoonmaken.
  • Zand in aquarium.
  • Ornamenten in aquarium.
  • Techniek in aquarium.
  • Aquarium vullen en planten planten.
  • Bodemvoeding bij planten (kleibolletjes zelf te maken van aquariumbemesting.nl)
  • Techniek aanzetten.
  • Vloeibare voeding toevoegen (complete van aquariumbemesting.nl).
  • Visje(s) terug in aquarium.
  • Komende dagen waterkwaliteit in de gaten houden en evt. Waterwissel doen, omdat je fish in cycle doet.
  • Maar met 1 visje zal dat wel loslopen.
En dan voor de toekomst:
  • Checken of je filter voldoende capaciteit heeft voor je bak, want de meeste problemen ontstaan door te weinig of net aan filtercapaciteit is mijn ervaring.
  • las ik dat je je filter regelmatig reinigt? De bruine smurrie in je filter zijn je bacteriën die je waterkwaliteit goed helpen houden. Dat is geen viezigheid, ook al lijkt dat wel zo. Filters spoel je alleen uit als de doorstroom verminderd. Zo hou je de goede bacteriën. Geloof nooit de verkooppraatjes dat je je filterinhoud nieuw moet kopen. Dat is niet waar en heel onaardig van de producent. Want daarmee zet je steeds de waterkwaliteit op 1-0 achter.
Ps. Ik heb geen aandelen in aquariumbemesting.nl, maar daar koop je voor niet te veel geld goede bemesting.

Mocht je meer willen weten over bruine smurrie in het filter:
 
Dit is wat ik zou doen. Ik zou er zelf even flink doorheen gaan:

Visje(s) uitvangen en in apart bakje zetten.

Aquarium leeghalen:

  • Techniek eruit en schoonmaken.
  • Planten eruit en goede planten bewaren. Dit zie je aan de witte wortels. Dat zijn gezonde planten. Andere planten weggooien. Van de gezonde planten lelijke blaadjes wegknippen.
  • Ornamenten als steen en hout schoonmaken.
  • Zand eruit en helemaal schoonspoelen in een emmer of nieuw zand kopen en schoonspoelen.
  • Water uit het aquarium en aquarium goed schoonmaken.
  • Zand in aquarium.
  • Ornamenten in aquarium.
  • Techniek in aquarium.
  • Aquarium vullen en planten planten.
  • Bodemvoeding bij planten (kleibolletjes zelf te maken van aquariumbemesting.nl)
  • Techniek aanzetten.
  • Vloeibare voeding toevoegen (complete van aquariumbemesting.nl).
  • Visje(s) terug in aquarium.
  • Komende dagen waterkwaliteit in de gaten houden en evt. Waterwissel doen, omdat je fish in cycle doet.
  • Maar met 1 visje zal dat wel loslopen.
En dan voor de toekomst:
  • Checken of je filter voldoende capaciteit heeft voor je bak, want de meeste problemen ontstaan door te weinig of net aan filtercapaciteit is mijn ervaring.
  • las ik dat je je filter regelmatig reinigt? De bruine smurrie in je filter zijn je bacteriën die je waterkwaliteit goed helpen houden. Dat is geen viezigheid, ook al lijkt dat wel zo. Filters spoel je alleen uit als de doorstroom verminderd. Zo hou je de goede bacteriën. Geloof nooit de verkooppraatjes dat je je filterinhoud nieuw moet kopen. Dat is niet waar en heel onaardig van de producent. Want daarmee zet je steeds de waterkwaliteit op 1-0 achter.
Ps. Ik heb geen aandelen in aquariumbemesting.nl, maar daar koop je voor niet te veel geld goede bemesting.

Mocht je meer willen weten over bruine smurrie in het filter:
Heel erg bedankt! De filter reinig ik daarom inderdaad niet. Er zit nu grond in met voeding voor planten, zou ik dit er ook uit moeten halen of kan ik het evt ook laten zitten en reinigen door de viezigheid gewoon op te zuigen? Er zitten namelijk kleine bodemplantjes over heel de bodem verspreid dus dan zou ik die er allemaal uit moeten trekken maar als dat het beste is om dan heel de grond eruit te halen doe ik dat.
 
Dat weet ik niet. Hangt ervan af wat er in je bodem zit. Misschien hebben anderen daar meer zicht op.
Ik heb graag een aquarium schoon en in balans en doe dat zo.
We kunnen een oproep doen: hoe gaan anderen hier mee om?
 

Terug
Bovenaan