Wat is er nieuw

Bodemsoort wisselen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter chris18
  • Startdatum Startdatum
C

chris18

Guest
Ik heb nu grind in mijn aquarium liggen maar ik heb hier eigenlijk best wel spijt van en zou er toch liever zand in zien. Nou is mijn vraag zou ik hier eventueel zand overheen kunnen doen of moet ik het grind eruit scheppen en dan zand in doen? Mijn punt is dat er al wel vissen in zitten en ik weet niet of dit schadelijk kan zijn door stoffen die vrij zouden kunnen komen? Mijn aquarium draait nu ongeveer 2,5 maand en ongeveer 1,5 maand met vissen erin. Iemand die hier ervaring mee heeft of een idee heeft over hoe ik dit zou kunnen aanpakken en of dat dit uberhaupt mogelijk is zolang er vissen in zwemmen?
alvast bedankt!!!

Chris

Kleinste zal naar de bodem gaan uiteindelijk.

Wil je dit wisselen zal het eruit moeten.

Misschien is een zandstrandje een oplossing?

Afbakenen en dan zand daar in doen. Kan je eventueel het grind eruit zuigen en dan

in een koker of zand in een bak doen met water en zo voorzichtig op de bodem doen.

Wil eigenlijk ook zand, maar damn dat ik dat eruit ga halen 😛

Had ik maar naar Bertus geluisterd 😛

ja mijn bodem oppervlakte is niet zo groot 60x40 dus dat eruit halen daar zit ik nog niet zo mee. Ik ben meer bang dat er misschien schadelijk stoffen vrij komen ofzo anders ben ik niet te beroerd om het eruit te halen en voorzichtig zand in te doen.

nouja 2,5 maand max dan, waarvan 1,5 maand met vissen

Ik vraag weer eerst voor ik lees,stond ook in je strtpost sorry.

Dan zit er als het goed is nog niet heel veel vuil in de bodem waardoor de kans op gevaarlijke stoffen die vrijkomen in de bak kleiner zal zijn.
Zelf zou ik toch het grootste gedeelte water alle dieren en planten met filter apart zetten en dan de bodem verwisselen voor schoongespoeld zand en alles weer overzetten.
Heb je een buitenfilter? want dat is ook wel belangrijk in dit verhaal trouwens

Ah je hebt een klein bakje. Sorry, dat heb ik ergens gemist dan.

Zie hierboven dan want dan is het lang niet zo lastig.

webhond zei:
Wil eigenlijk ook zand, maar damn dat ik dat eruit ga halen 😛

Had ik maar naar Bertus geluisterd 😛

Luister dan naar mij! 😉

Middagje rommelen 22 euro aan zand en je bent het mannetje!

Seabait zei:
Luister dan naar mij! 😉

Ben er echt aan t denken ja. Helaas moet ik t doen met zeer beperkte financi�le
middelen op t moment,dus het is OF planten en voeding nu OF zand.

Als ik dan kijk naar de toekomst, misschien beter zand omdat die 5 panda's er
echt nog wel 15 worden ooit. En dan is het toch fijner voor hun.

Maar dat betekend dat alles er uit moet en ik heb geen plaats om 40 vissen ergens
anders te huizen.

Het is best te doen hoor, grote teil of een paar emmers of iets dergelijks nemen, daar planten en vissen in doen en filter en verwarming erin hangen. Verder zo veel mogelijk water bewaren. En dan grind uit je bak kieperen en gewassen zand erin doen, en dan gewoon weer vullen en de hele inrichting weer erin. Ik heb het wel eens gedaan toen ik van gemengde kleur grind naar zwart grind ging. In een paar uurtjes is het gedaan, elk geval voor een 60 cm bakje (heb ik ook).

Ja dat ff tijdelijk ergens anders zetten is wel lastig,heb zelf hier een aantal tonnen van 60 liter staan dus had er 1 vol met vissen planten verwarming en filter en een andere met enkel water.

Kan je misschien wel bakken en tonnen lenen ergens,of in je badkuip als je die hebt bv.
Heb hier nog 20 kg filterzand staan wat je zo mag hebben maar heb je niks aan helaas.

Webhond heeft best een flink bakje dus zit een hoop water in Siemie! 😉

EDIT- je bericht was voor de ts zeker :juggle:

Seabait zei:
Ja dat ff tijdelijk ergens anders zetten is wel lastig,heb zelf hier een aantal tonnen van 60 liter staan dus had er 1 vol met vissen planten verwarming en filter en een andere met enkel water.

Kan je misschien wel bakken en tonnen lenen ergens,of in je badkuip als je die hebt bv.
Heb hier nog 20 kg filterzand staan wat je zo mag hebben maar heb je niks aan helaas.

Webhond heeft best een flink bakje dus zit een hoop water in Siemie! 😉

k zou idd paar 100 liter in bad kunnen pompen, vissen daarin, pomp erop en dan gaan wisselen... Zo hebben mijn goudvissen die te klein zaten maanden gezeten.

hmm, nog maar een nachtje over slapen. Is een hornbach hier in de buurt maar die site is zo waardeloos dat ik niet eens kan zien of ze het zwarte ( wat ik dan wel weer wil ) zand hebben.

O en dit is ook info voor ts hoor, zo ziet ie meteen wat ie kan doen om het om te zetten, hoe en wat, en dat de vissen er echt uit moeten 😛

Wow bedankt voor alle tips in ieder geval 🙂 en ja ik heb een buitenfilter 🙂 zit geen standaard innen filter in bij een lido 120 (of tenminste niet toen ik hem 2e hands kocht) dus heb er een eheim buitenfilter onderstaan met een beetje overcapaciteit.

Ideaal ook een buitenfilter voor dat soort operaties,kan het filter gewoon blijven doordraaien in een aparte bak zodat heel de bacteriecultuur behouden blijft.

Ik heb al meerdere keren bodems verwisseld. Vissen in een speciekuip of andere bak (temperatuur wel gelijk houden met een thermostaat), bruissteentje er in. Dan scheppen met een zeef (hoef je het water ook niet helemaal leeg te laten lopen). Vervolgens de nieuwe bodem weer in doen. De helft van het water voor de zekerheid verschonen en ze kunnen er weer in. Tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

Het mooiste is natuurlijk als je steeds een helft of driekwart van de bodem kan vervangen,maar van grind naar zand niet te doen vind ik.

webhond zei:
Seabait zei:
Luister dan naar mij! 😉

Ben er echt aan t denken ja. Helaas moet ik t doen met zeer beperkte financi�le
middelen op t moment,dus het is OF planten en voeding nu OF zand.

Als ik dan kijk naar de toekomst, misschien beter zand omdat die 5 panda's er
echt nog wel 15 worden ooit. En dan is het toch fijner voor hun.

Maar dat betekend dat alles er uit moet en ik heb geen plaats om 40 vissen ergens
anders te huizen.

Kijk ook eens op Marktplaats. Ik heb via Marktplaats wel aan filterzand kunnen komen van 7 euro per zak van 25 kg. Als het gaat om die Rio240 dan kom je met ��n zo'n zak wel uit.

Geeft dat verwisselen van bodem niet heel veel stress voor de vissen?
Ik wil ook heel graag over naar het zwarte zand van de Hornbach, maan manlief denkt dat dat een paar vissen gaat kosten......

Natuurlijk geeft het wat stress voor de vissen maar als je het precies doet zoals eerder is aangegeven zal de kans heel klein zijn dat het vissen gaat kosten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan