Wat is er nieuw

Bodemsrofzuiger

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dulab
  • Startdatum Startdatum
D

Dulab

Guest
beste forum liefhebbers,
Ik heb een vraag over de bodemsrtofzuigers, ik lees verschillende verhalen dat ze eigenlijk voor geen meter werken maar soms zie ik weer voorbij komen dat ze wel werken. Als het werkt lijkt het mij handiger dan zelf een slang aanzuigen.
Iemand ervaringen met bodemstofzuigers (vast wel) en welke is op dit moment geschikt en werkt goed?

Bedankt voor jullie advies alvast!
 
De bodemstofzuiger die je zelf aanzuigt is het beste 🙂 stukje slang, open geknipt fles aan het eind en gaan. (of een kant en klaar ding van de winkel)

Neem aan dat je het over die elektrische hebt? zijn ondingen, gaan kapot waar je bijstaat.
 
Ik ben het met Rich eens en dat is ook nogeens de goedkoopste manier.
 
Ah oke bedankt? Hoe maak ik dat dan als ik vragen mag? Heb het een beetje proberen te zoeken maar nog niet echt iets gevonden...
 
Ik weet niet hoe groot je bak is en hoeveel water je wilt afzuigen, maar neem eens een lang genoege tuinslang met aan het einde een stuk buis, even aanzuigen en je kan de hele bodem zo doen.
Nog even een aansluitingkje voor de kraan en je kan nog vullen ook.
 
Ik heb een stukje tuinslang (kleiner diameter en steviger dan de standaard tuinslang), vul ik onder de kraan dan duimen erop en loop zo naar het aquarium. Ooit zo'n klein bodemstofzuigertje gehad met een mini afvalzakje waar het vuil dan in achter zou blijven terwijl het water terugvalt, 2 keer gebuikt daarna in de container. Wat een flutding:stom:
 
Laatst bewerkt:
Maar is de bodem stofzuigen niet iets ouderwets/achterhaald? ik stofzuig nooit bodems hier en regelen volgens mij de bacteriën wel het afbreken van afval oid.
 
Met bodemstofzuigen bedoel ik de rommel die op de bodem ligt afhevelen. Ik zit nooit in de bodem. En dankzij mijn superschoonmaakploeg de garnalen ligt er ook bijna nooit iets op de bodem.
 
Ik heb een wat smallere slang dan een tuin slang want daarmee was de bak eerder leeg dan de bodem schoon. Mijn emmer kan alleen op de grond staan daarmee stroomt het water sneller.

Je neemt een stevig 0,5 liter flesje. Coca cola bijvoorbeeld. De bodem schij je er uit. In de dop boor je een gaat in de dikte van je slang slang er door. Dicht kitten als de slang te ruim zit.

Afhevelen zoals altijd maar nu met de fles in de grond.
 
Je moet het ook niet vaak doen maar volgens mij scheiden ook de bacterien stoffen af die in de bodem blijven zitten en afval waar ze niets mee doe. Dus dat af en toe eens wegzuigen kan denk ik geen kwaad. dat zie je ook in de sponzen namelijk wel zitten die bruinige drap. Anders zouden we filtersponzen ook niet hoeven uit te spoelen.
 
Sponzen en bodemmateriaal is toch wel anders lijkt me,sponzen moet je na een tijdje wel uitspoelen idd maar bv keramisch balletjes oid in het filter heb ik nog nooit uitgespoeld.
 
Tja, ook de pijpjes kunnen verstopt raken zover ik weet en daarom is het wel raadzaam of ze af en toe even te dompelen bijvoorbeeld. Als ik na enige maanden in de boden ga woelen of stofzuigen dan komt daar veel bruine troep bij omhoog en dat is zover ik weet wat de bacterien overlaten en afval wat ze bij de afbraak produceren. Maar echt zuigen doe ik dus hooguit 2x per jaar en dan een deel van de bodem en alleen daar waar ik geen snelgroeiers wekelijks inkort. Op die plaatsen komt de bodem genoeg in beweging namelijk.
 
Maar is de bodem stofzuigen niet iets ouderwets/achterhaald? ik stofzuig nooit bodems hier en regelen volgens mij de bacteriën wel het afbreken van afval oid.

In een bak die goed in balans is klopt dat helemaal.

Enkel grindachtige bodems vragen wel eens wat extra onderhoud. Omdat hier erg veel troep tussen kan.
Maar dat zou ook maar 1-2 keer per jaar zijn.
 
In een bak die goed in balans is klopt dat helemaal.

Enkel grindachtige bodems vragen wel eens wat extra onderhoud. Omdat hier erg veel troep tussen kan.
Maar dat zou ook maar 1-2 keer per jaar zijn.


Ik denk dat dit bij veel van onze bodems dan wel aan de orde is. Ik heb van dat zwarte quartsgrind en ook dar doe ik het eens per half jaar en dan komt er een hele bruine wolk in de afzuigkelk.
 
Maar is de bodem stofzuigen niet iets ouderwets/achterhaald? ik stofzuig nooit bodems hier en regelen volgens mij de bacteriën wel het afbreken van afval oid.
Mee eens. Ik doe het hoofdzakelijk als het me stoort b.v.na het snoeien van het javamos. 😀
 
Ik ga 2x in de maand de bodem echt in maar ik heb kiezel en nu met dat vele voeren vind ik het idee wel prettig om te weten dat teveel rotzooi er tussen uit is. Nu moet ik wel zeggen dat het me nooit lukt met de planten en hout en alles om de gehele bodem te doen. Maar dat maakt niet veel uit.

Ik heb het zo nu. Alle stoffen wat vrijkomen gaan meteen de put in. Met de elektrische stofzuiger zie ik toch veel kleine deeltjes terug de bak in gaan wat er weer voor kan zorgen dat mijn waardes flink gaan schommelen.

20180424_185128.jpg
 
Met de elektrische stofzuiger zie ik toch veel kleine deeltjes terug de bak in gaan wat er weer voor kan zorgen dat mijn waardes flink gaan schommelen.

Precies de reden dat ik van de bodem afblijf!
 
Die afzuiger heb ik ook Mandy maar doe het minder vaak. In de regel zie je na enkele maanden behoorlijke wolken bruin vuil opstijgen in de buis.
 
Ik denk dat er iets vreselijk mis gaat bij Mandy thuis trouwens... :juggle:😱
 
Ik gebruik de stofzuiger voornamelijk om t vuil tussen de stenen vandaan te halen. Ook vind ik t wel een handig ding bij verversen, hoef ik niet aan een slang te zuigen.

(Overigens is dit onderwerp te mooi om deze te laten lopen)

 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan