Wat is er nieuw

Bodemverwarming i.c.m. Plantenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter XfiXit
  • Startdatum Startdatum
X

XfiXit

Guest
Hallo aquarioten,

Een nieuwe dag, een nieuwe vraag!
Ik ben bang dat mijn staafverwarming het weer gaat begeven binnenkort. Tot voor kort had ik een huis zonder cv, waardoor de 300watt in mijn 140l bakje vol aan het trekken was om überhaupt de 25 graden te halen.

Inmiddels wordt de cv aangelegd tijdens een renovatie, maar ik merk dat de staafverwarming het een beetje begeeft, de temperatuur wisselt wel eens een graad of 2 terwijl het huis waar ik nu zit minimaal 15graden is.

Nu ben ik benieuwd of mensen vaak een bodemverwarming toepassen, het bakje wordt omgevormd naar een Aquascape, en ik heb echt een gruwelijke hekel aan mijn mega grote staafverwarming.

Weet iemand of dit type verwarming werkt in combinatie met actieve substraten zoals akadama? Deze kleikorrel wil nog wel eens broos worden en 'uiteenvallen' op Den duur, slibt dan de warmtewissellende functie niet dicht?

En wat voor thermostaat zet je op zo'n bodemverwarming? is dat alleen afhankelijk van het wattage en kan je iedere alibaba thermostaat toepassen? Of zijn de aansluitingen specifiek voor de bij dat merk horende thermostaat?

Een andere optie is een externe staaf, maar dat wordt lastig met mijn 20-22mm slang

Geen ID.

Externe heater zoals hydor is een goedkope oplossing.

Duurdere oplossing. Eheim thermofilter.

Geen staaf is de bak.

Trouwens voor bodemverwarming heb je volgens mij altijd nog een backup nodig. Want de bodem verwarming moet zo'n laag vermogen hebben, dat deze continue aan blijft. Voor optimale convectie in de bodem.
Enkel bij een hittegolf zal deze uit gaan.

Nee bodem verwarmers (die ik ken) kunnen een maximaal verschil van 1-2 graden maken met de omgeving.
En zijn niet gereguleerd. Dus altijd aan

Heb al tig jaar bodemverwarming, en een externe voeler ( is draadje met knopje) thermostaat, deze schakelt de stroom in en uit. Op mijn 340 liter bak heb ik een capaciteit van 50 watt, is (bijna) altijd aan. Daarnaast een Eheim verwarming in filter, deze is ingesteld op 22*C, de bak blijft in mijn huiskamer door de TL verlichting en de bodemverwarming vrijwel constant, overdag 25 *C en snachts 23*C.
Werkt perfect en zou niet anders meer willen.

Hmm, wellicht toch niet handig dus. Als er alsnog een staaf bij moet is het mij wat te veel gedoe de hele bak leeg.

Hopelijk dat er ooit een externe thermofilter komt dan. Bedankt voor de hulp!

Hmm, wellicht toch niet handig dus. Als er alsnog een staaf bij moet is het mij wat te veel gedoe de hele bak leeg.

Hopelijk dat er ooit een externe thermofilter komt dan. Bedankt voor de hulp!
hele bak leeg :Swaar dat voor verwarmings-staaf er in decoratie hout steen of plant er voor en klaar zou ik zeggen

I.c.m. Bodemverwarming bedoel ik dus 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan