Wat is er nieuw

Bodemverwarming van Aquafish

  • Onderwerp starter Onderwerp starter boinater
  • Startdatum Startdatum
B

boinater

Guest
Beste allemaal,

Door minder prettige omstandigheden heb ik nu de kans om mijn aquarium opnieuw in te richten, en dat gaan we dus ook eens doen.
Nu loop ik tegen een aantal problemen aan en wil graag jullie advies hierover ontvangen, hieronder zal er eentje aan bod komen.

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik een bodemverwarming van Aquafish aangeschaft.
Nu had ik dat ding al een poosje binnen, maar had hem van de week in me handen en zat er eigenlijk een beetje stom naar te kijken.
Nu doe ik dat niet gauw, maar de gebruiksaanwijzing was zacht gezegd nogal summier.
Dit levert dus nogal een aantal vragen bij mij op, omdat ik nieuw ben met deze techniek.

Ik heb de verwarming zoals de foto neergelegd, maar ik ben zwaar ontevreden over die zuignapjes, die krengen werken gewoon niet.
Kan ik de kabel dus ook met druppeltjes kit aan de bodem bevestigen?

659443boinater_0_82_dsc_0562.jpg


Ik heb nog zo'n 40 cm kabel over als ik het zoals bovenstaande foto in mijn bak leg. Dit blijft in het water, maar kan dat zo naar boven lopen of moet ik daar maatregelen mee treffen en zorgen dat dat gewoon geheel onder de bodem verdwijnt?

Daarnaast zit er geen mogelijkheid tot temperatuur controle bij. Slaat het ding automatisch af, hoe werkt dat? Moet ik er nog een tweede element bij kopen? Zo ja wat?

Alvast bedankt allemaal
 
Deze verwarming staat altijd aan. Ik heb deze ook in mijn aquarium gelegd en inderdaad de zuignappen zijn niet heel best. Ik heb er uiteindelijk zuignappen van JBL voor gekocht (sowieso had ik er wat meer nodig dan dat er bij zaten), maar die vond ik wel prijzig. Kit lijkt me dat dit wel moet kunnen, maar zelf wilde ik de mogelijkheid wel hebben het gemakkelijk te kunnen verwijderen en heb daarom dus toch voor zuignappen gekozen.

Voor de temperatuurcontrole kreeg ik in van een forumlid de tip voor de STC-1000 temperatuurcontroller met een temperatuursensor. Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd aangezien de temperatuur nog heel licht daalt als de bodemverwarming (10w) constant aan staat. In het voorjaar wil ik er wel iets van temperatuurcontrole bij maken overigens, want in de zomermaanden zal die denk ik niet constant aan kunnen staan.

Ik zou wel zorgen dat de kabel overal wat ruimte heeft. Zie nu dat het stuk kabel wat achterlangs loopt de 'bochten' raakt. Daar zou ik wat meer ruimte tussen laten. Of het echt kwaad kan zoals je het nu hebt weet ik trouwens niet, is meer gevoelsmatig, misschien kan iemand anders daar nog iets over zeggen.
 
Ik zag net in je topic over bodembedekking al je vraag of het kon ivm bodemverwarming.
Ben je van plan om er een plantenbak van te maken? als dat niet zo is zou ik geen bodemverwarming nemen.
Door de kwaliteit van de zuignapjes zou je al een vraagteken kunnen zetten bij de rest van deze superfish installatie trouwens.
Straks zit je met een paar meter kabel in de bodem waar je niks meer aan hebt ivm een defect.

Niet echt antwoord op je vragen maar moet gewoon ff 😉
 
Ha bedankt Seabait 😛 nog meer twijfel 😛
Jaa ik ga er een onderwater amazone van maken, ik ben gek op plantjes, een echte plantenbak wordt het niet, maar er komen wel flink wat planten in.
De hoofdreden is eigenlijk niet de planten, maar dat ik de zichtbare techniek uit de bak wil.
Daarnaast kreeg ik met een enkele staafverwarming ook niet egaal me bak warm, over een breedte van 125cm zat 1,5 graad verschil...
 
Misschien wel goed om er even bij te vermelden dat ik naast mijn bodemverwarming dus nog wel een staafverwarming heb. Daarom ook maar een laag wattage (10w) bodemverwarming in mijn geval.
 
boinater zei:
De hoofdreden is eigenlijk niet de planten, maar dat ik de zichtbare techniek uit de bak wil.
Daarnaast kreeg ik met een enkele staafverwarming ook niet egaal me bak warm, over een breedte van 125cm zat 1,5 graad verschil...

Ik snap het maar op zich zou dat verschil door te weinig rondstroming in je bak kunnen komen natuurlijk.
Hoeveel watt is jouw bodemverwarming dan? want is in principe zo dat bodemverwarming in het algemeen niet als hoofdverwarming gebruikt wordt net als in Stephan's geval.
 
Zelf vind ik dat je een verwarmingsbuis met een hoge plant vrij makkelijk kan wegwerken. Maar goed, het ieders vrije keus natuurlijk 😉
 
Mijn bodemverwarming is 60 watt, voor een bak voor 500 liter, dus heb nog 140 liter over 😛
Heb de verwarming ook niet als bovenstaande foto neergelegd, maar in horizontale banen.
Heb berekent dat het met deze verwarming ook echt wel moet gaan lukken.

Dat ik niet heel me bak evenredig warm kreeg klopt dat de verwarming niet goed in de stroming lag, maar anders was deze naar mijn mening te veel zichtbaar.
Ik zal is kijken of ik in de loop van de tijd wat kan plaatsen hier hoe ik het nu heb gedaan, heb het nu een beetje te druk...


Thanks Panther iig voor je tip met de temperatuurcontroler.
Ik haal hem alleen uit het verre oosten, scheelt weer wat centjes en is precies dezelfde...
Daarnaast moet ik nog wat meer spul daarvandaan hebben.
 
Seabait zei:
Ik zag net in je topic over bodembedekking al je vraag of het kon ivm bodemverwarming.
Ben je van plan om er een plantenbak van te maken? als dat niet zo is zou ik geen bodemverwarming nemen.
Door de kwaliteit van de zuignapjes zou je al een vraagteken kunnen zetten bij de rest van deze superfish installatie trouwens.

Niet echt antwoord op je vragen maar moet gewoon ff 😉

Mmm, ik denk dat er ook wel wat foutieve veronderstellingen zijn ingebakken. Zal wel komen omdat het je onbekend is en dus onbemind.

Seabait zei:
Ben je van plan om er een plantenbak van te maken? als dat niet zo is zou ik geen bodemverwarming nemen.

Die bodemverwarming heeft ook zijn nut wanneer je bak geen plantenbak is.

Alleen bij gebruik van fijn wit zand, gebruik je het niet. En dan nog, er zou wit zand op de markt zijn die je wel met een bodemverwarming zou kunnen gebruiken.

* Een bodemverwarming zorgt voor convectie.

Zuurstofarm water wordt uit het grind geperst, zuurstofrijk water komt in de plaats. En voor wie is dit goed nieuws? De bacteri�n! Je bacteri�n zullen beter gedijen en met meer aantallen aanwezig zijn. Hierdoor werkt je grind beter als biologische filter.

* Ook vuil wordt door de warmte uit het grind 'geperst', waarna het vroeg of laat wel in je filter zal terechtkomen. Resultaat? Een h��l schone bodem. Je moet die dus minder en soms zelf niet meer omwoelen -> minder stress voor de vissen, minder kans om onbalansen te verkrijgen.

* Je grind gaat v��l langer mee. Bigsmoke gebruikt zijn grind al 10 jaar. Duur grind is duur. Bovendien is het vervangen een hele karwei en wederom stresserend voor plant en dier.

* De planten gaan niet sneller groeien of mooier zijn. Ze gaan wel doorgaans beduidend langer leven. Uiteraard is de 'win' op dit aspect groter wanneer je veel planten hebt. Zuig ik niet uit mijn duim, daar bestaan langdurige (5 tot 10 jaar) studies over die unaniem zijn.

* De bodemverwarming werkt ook als backup voor je staaf (et vice versa). Natuurlijk zal de bodemverwarming meestal je water niet op de ideale temperatuur houden voor je vissen, maar toch een stuk warmer dan wanneer die er niet is. Je hebt dus aanzienlijk meer kans dat je je vissen kan redden wanneer er iets met je staafverwarming zou gebeuren.

Ik denk dat deze argumenten (en er zijn er meer) al voldoende moeten zijn om toch eens zo'n bodemverwarming te overwegen. Ook bij andere bakken dan plantenbakken.

Seabait zei:
Door de kwaliteit van de zuignapjes zou je al een vraagteken kunnen zetten bij de rest van deze superfish installatie trouwens.

Het is gaat niet over Superfish, maar over Aquafish. Doch dit is een detail. De generalisatie vind ik mooier. Het is niet omdat ��n onderdeel minder is, dat dan alles maar minder zou zijn. Ik kan in een willekeurige Mercedes ook wel een minder goed onderdeel vinden. Heel de wagen is dan maar een wrak zeker?

Er is trouwens niet zoveel kwaliteit te verbinden met een verwarmingskabel. Tuurlijk zijn er die beter en slechter zijn, maar doorgaans zijn ze allemaal op zijn minst 'goed'.

Het enige waar je moet op letten, is dat ie op laagspanning werkt (12v of 24v). Er zijn nog wel wat oudere kabels voor een prikje te koop die op 220v werken en die wil je niet gebruiken in een aquarium.

De zuignapjes kan je beter nooit gebruiken, ook wanneer ze van een betere kwaliteit zijn (JBL, Dennerle, etc...)

Immers de wortels van de planten kunnen soms de draad bloot leggen. Sommige vissen kunnen dat ook.

Hij kan beter hier en daar alles kitten, of 2 plastic latjes gebruiken, gaatjes in boren waar de verwarmingskabel in past, latjes evenwijdig met elkaar in de breedte van de bak vastkitten en de draad door de gaatjes stoppen in een patroon zoals TS op zijn foto heeft gedaan.

Beetje zoals deze mijnheer heeft gedaan:
E5uKkRJc19jyCuDgEv-zWXnpxacC_r4C.jpeg


Hij gebruikte precies wel aluminium, wat ik niet zou doen, want dat kan oxideren. Hij gebruikte ook 4 latten, maar in een kleinere bak kan het ook met 2.

Seabait zei:
Straks zit je met een paar meter kabel in de bodem waar je niks meer aan hebt ivm een defect.

Het kan altijd stuk gaan, zoals met alles. Maar er zijn geen mechanische onderdelen en de techniek is heel eenvoudig. Zo'n kabel gaat zelden stuk. Sommige mensen gebruiken die van hen al 20 jaar en langer.

Als er al iets stuk zou gaan, dan is het meestal de voeding. En die is eenvoudig en goedkoop te vervangen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan