Wat is er nieuw

Bodemverwarming

  • Onderwerp starter Onderwerp starter stonie
  • Startdatum Startdatum
S

stonie

Guest
Ik ga een bodemverwarming plaatsen in mijn bak.
In plaats van een thermostaat kwam ik op het idee om de 60 watt verwarming te schakelen met een tijdklok.
Door bijvoorbeeld om de drie uur de bodemverwarming een uur aan te zetten.
Zo kom ik op 6 uur bodemverwarming per dag.

Is dit een aanvaardbare oplossing? Ik heb namelijk ook wel gelezen dat wanneer de verwarming continue aanstaat de bak oververhit kan raken.

Ik hoor graag jullie mening.
 
Ik weet niet beter dan dat bodemverwarming echt enkel voor de warmte uitwisseling voor de bodem is en dus het beste als bijverwarming gebruikt kan worden.
In principe werk je dan met een te lage wattage om heel de bak te kunnen verwarmen maar ben geen ervaringsdeskundige dus kan mis zijn.
 
Seabait,dat klopt.
ik gebruik ook een gewone staafverwarming in de overloop of het bioloog. Het is puur bedoeld voor bodemverwarming.
De reden van schakelen is dan ook om oververhitting te voorkomen.
Ik DENK dan ook dat dus een aantal uur per dag voldoende zou moeten zijn om de bodemverwarming, dus daarmee de circulatie in mijn zandbodem op peil te houden.

Of is het een gekke gedachtespinsel van mij?
 
Ah ok dan begreep ik het niet helemaal goed.
Hoeveel wattage heeft de bodemverwarming?
 
Zie eerste bericht: 60 watt of 80 watt..... en wil 300 watt in de overloop of het bioloog doen. Zal wel overloop worden in verband met de lengte van van de staaf 🙂

Onderstaand kwam ik tegen en dat is een koopje (denk ik)
http://www.beest.nl/nl/aquarium/heaters ... iptionfold

Bak is 200cm x 60cm
 
wij hebben een bodemoppervlak van ongeveer de helft en 25 watt dus 60 watt zal genoeg zijn. Die van ons staat permanent aan, onze externe heater (hydor) slaat daardoor overdag niet meer aan, temp. vd bak is 24 graden. Ik denk dat je niet snel oververhit raakt, alleen s zomers staat hij bij ons uit omdat de bak dan vanzelf al te warm wordt.

De planten lijken er wel extra goed/makkelijk door te groeien 🙂
 
Betekend dus keuze tussen 9 meter (60watt) of 12 meter (80watt) kabel.
Mij leek 9 meter zat voor mijn oppervlakte
 
Oppervlakte is 200cm x 60cm
 
Gaat weer lekker dat lezen van mij vanavond! :stom:
Ik zou echt geen bodemverwarming van sf nemen want is geen kwaliteit.
De gok met een staaf ok maar met dat spul in je bodem is een ander verhaal als het kapot gaat.
 
De staaf is gewoon een Eheim 300watt 😉
Ik ben ook geen fan van SF maar wat kan er kapot gaan aan een kabel vraag ik mij dan af 😉
 
Ik zou ook geen sf in de bodem doen, wij hebben van jbl de protemp en die bevalt goed...
 
De bodemverwarming bestaat toch niet enkel uit een kabel?

Bedoelde met de staaf dat ik die zelf weleens van sf gebruik 😉
 
Ik had er 1 van Dennerle daar kon je de bodemverwarming en de staafverwarming mee regelen.
In stellen van de temp en je hoefde er niet meer naar om te kijken wat me wel opviel dat mijn staaf verwarming bijna nooit aan ging alleen met een waterwissel.
 
Nee ook een adaptertje oid waar de kabels ingaan en die je aansluit op het stopcontact..
 
Hmmmmm dan moet ik verder kijken. Die van Dennerle is op dit moment buiten mijn budget. En voor een tientje kan ik mij geen buil vallen.
 
Je kunt het natuurlijk proberen, maar wanneer hij kapot gaat in hij zit in de bodem is het natuurlijk wel lastig vervangen...
 
FF geduld en wat bieden op MP heb ik nu 2 opties:
Sera Soil Heating set 50 watt
Dennerle 50 watt.

Kabellengte beide 6 meter dus ik kan waarschijnlijk niet de gehele bodem bedekken maar dat mag geen issue zijn daar ik toch 2 "donkere" hoeken wil cre�ren.

Het voordeel van de sera is dat deze ook een controller heeft. De Dennerle is alleen de kabel.
Voor de Sera gaan?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan