Wat is er nieuw

Bodemverwarming

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Anagorn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Anagorn

Guest
Hallo,

Momenteel zit ik in de opstartfase van mijn bak en ben de benodigde spullen aan het halen. Het is een zelfbouwbak van 100cm bij 50cm bij 50cm, dus een inhoud van ongeveer 200 L.

Nu heb ik een Superfish bodemverwarming van 60 watt, die geschikt is voor een bak van 550 L:
Eigenschappen
- Wattage: 60 watt
- Maximale inhoud aquarium: 550 liter
- Kabel: 9 meter

Alleen lees ik verschillende berichten over bodem verwarming, vandaar twee vragen:

1) Is een bodemverwarming �berhaupt aan te bevelen?
2) Is het model wat ik heb voldoende?
3) Zou ik hiernaast nog een gewoone (danwel externe) verwarming aan moeten schaffen?

Graag hoor ik jullie adviezen!

Hartelijke groet
 
Bodemverwarming zou ideaal zijn voor echte plantenbakken maar ken in mijn kennissenkring niemand die het heeft eigenlijk dus is iig niet noodzakelijk.

Lijkt me eigenlijk verder alleen maar een nadeel ten opzichte van een staafverwarming.
 
Momenteel heb ik hem al liggen, kan het kwaad om hem straks alsnog te installeren?
Of kan ik het beter bij een normale verwarming houden?
 
Als de bodem zelf eenmaal in de bak zit krijg je nooit meer fatsoenlijk de bodemverwarming op z'n plek natuurlijk.

Ga je je bak vol met planten zetten?
 
Ik ben er duidelijk over ik heb nog nooit een echte noodzaak aan bodemverwarimng kunnen vinden gezien de resultaten die anderszins ook mogenlijk zijn. Als dat ding bv stuk gaat wat dan ? Vervangen ervan is dan geen feestje..

Ik zou het houden bij een staaf of externe verwarming.
 
Zal er een ander geluid bij plaatsen. Wat doet bodemverwarming voor je bak en waarom zou je het aanschaffen?

1) de bodem van elke bak zonder bodemverwarming is 2-3 *C KOUDER dan het water. Dat vinden de gevoeligere plantensoorten, maar ook de bodembewoners niet zo fijn.
2) de bodem van een bak is vaak een mengsel van substraat en STILSTAAND water, het zuurstofgehalte in de bodem is vaak bedroevend laag en de verversing van water in de bodem is zeer miniem.
3) Een staafverwarming heeft zeer vaak een hoge capaciteit, hetgeen betekent dat het vlak bij de verwarming wel 3-5 *C warmer kan zijn, dan in de rest van de bak.
4) Een (zwakstroom) bodemverwarmingskabel is onverwoestbaar ( eigen ervaring de mijne is al 20 jaar oud)
en veilig.

Als je bodemverwarming installeert dan gebeurd er het volgende:
1) Door de lage capaciteit (watt) zal de verwarming lang branden, daardoor zal de bodem over de hele oppervlakte verwarmd worden en dus ook je bak wordt gelijkmatiger verwarmd.
2) doordat de verwarming onder het substraat ligt ontstaat er door fysiologische wetten een opstijgende stroom water ( warm water is lichter dan koud water en stijgt dus op)over het hele bodem oppervlak en zorgt zo voor de toevoer van vers water met zuurstof en voedingsstoffen voor de planten.
3) de hele bodem gaat tevens werken als een extra biologisch filter met AEROBE ( zuurstofminnende)bacterien
en bodemrot ( door anairobe bacterien) wordt tegengegaan. De bodem blijft goed ( mijn huidige ligt er al 15 jaar in).

Ik ben een groot voorstander van bodemverwarming en dat niet allen omdat ik dat gelezen heb, maar juist omdat ik al langjarig gebruiker ben en de voordelen kan onderschrijven!

Greetzz BigSmoke
 
Je moet dan wel een relatief groffe bodembedekking gebruiken denk ik ?

Wat ik ook wel eens ben tegengekomen is dat mensen de VSA�s van d everlichting aan de buitenzijde tegen de bodemruit plaatsen.

Een verwarmingsmat die in BV terraria gebruikt worden is wellicht ook een optie.
 
MauriceM zei:
Je moet dan wel een relatief groffe bodembedekking gebruiken denk ik ?

Wat ik ook wel eens ben tegengekomen is dat mensen de VSA�s van d everlichting aan de buitenzijde tegen de bodemruit plaatsen.

Een verwarmingsmat die in BV terraria gebruikt worden is wellicht ook een optie.

Valt wel mee. Volgens dennerle is hun kristalkwartsgrind zeer geschikt. Dat is 1-2 mm.
Bij mijn lfs hebben ze een bodemverwarmer onder een zandbodem.

Het nadeel van de staafverwarmer (wat bigsmoke ook zegt) dat de warmte plaatselijk is, heb ik ondervangen met een externe verwarmer in de pomp.
Geeft een hele goede verdeling.
 
Verwarming in de pomp haalt idd het nadeel van de staafverwarming weg, juist omdat er dan geen staafverwarming is...toch?

Greetzz BigSmoke
 
MauriceM zei:
Ik ben er duidelijk over ik heb nog nooit een echte noodzaak aan bodemverwarimng kunnen vinden gezien de resultaten die anderszins ook mogenlijk zijn. Als dat ding bv stuk gaat wat dan ? Vervangen ervan is dan geen feestje..

Ik zou het houden bij een staaf of externe verwarming.

Die is bijna niet kapot te krijgen.

Ik heb zelf geen bodemverwarming, maar lees even wat BigSmoke schrijft. Neem ook even wat literatuur over dit thema door.

Het is echt wel beter voor je bak.

Bovendien kan het ook werken als back-up voor je staafverwarming. Als ��n van beide stuk gaat, dan geeft de andere verwarming nog genoeg warmte af om je vissen in leven te houden. Handig als je eens een paar dagen niet thuis bent.

Als ��n van mijn bakken helemaal leeg moet gemaakt worden, dan gaat die bodemverwarming er in.
 
Ach beter...

In de grote boze buitenwereld zal de temp ook niet overal gelijkmatig zijn heb ik zo een donkerbruin vermoeden van.

Ik zeg niet dat het zijn nut niet kan hebben in mijn bakken heb ik echter nog nooit een echte noodzaak daartoe gezien.

Laten we toch vooral niet vergeten dat met alle gangbare systemen goede tot zeer goede resultaten haalbaar zijn.
 
Zolang je je bodemverwarming met een thermostaat kan instellen en regelen is het een prima manier om je bak te verwarmen. Net zo makkelijk als een staaf.

De modellen voor kleine bakjes zijn vaak (zwak) continu-verwarmend (zonder regeling dus) => in de winter heb je misschien alsnog een te koude en in de zomer een mogelijk oververhitte bak... dat wil je natuurlijk niet.
(Ik weet niet precies welk type jij hebt liggen.)
Op zich zijn die prima voor ruimtes waar zomer en winter een gelijkmatige temperatuur heerst, maar niet in slecht ge�soleerde ruimtes met veel temperatuurswisselingen.

Een ander veel gebruikt argument is het risico op glasbreuk als delen rechtstreeks in kontakt zouden zijn met de onderplaat- makkelijk te voorkomen door bv kitklodders, zuignapjes etc.etc. te gebruiken.

"Wat is beter" is altijd een gevaarlijke vraag - de meningen zijn (en blijven) verdeeld.
Alles heeft voors en tegens.
We kunnen argumenten aan blijven dragen tot we paars zien, maar de uiteindelijke keuze is gewoon aan jou.

Ik heb bakken met en zonder gehad en straks gaat ie weer mijn grotere bak in - ook omdat dat een paludarium/ riparium -constructie gaat worden en ik 'm gelijkmatig verwarmd wil hebben zonder koude/warme zones waar de stroming wel/niet komt.
Mijn systeem werkt met een klein kastje met een dubbel systeem: a- de bodemverwarming en een losse sensor en een b- aansturing voor een warmtestaaf als de bodemverwarming alleen niet voldoende oempf kan leveren (b.v. als de omgeving opeens veel kouder wordt).
De back-up staaf gaat deze keer in het bioloog, maar had 'm voorheen gewoon naast de uitstroom van het filter zitten (van de 2-meterbak).

(even de vorige post weerleggen: Het systeem werk trouwens *niet* andersom: de bodemverwarming zal niet inkicken als de staaf het begeeft.)

Plantengroei kan ik niets zinnigs over zeggen- ik heb geen groene vingers (helaas).
Maar ik las en lees overal dat 'warme voetjes' wel gewaarderd worden.

"Beter voor je bak" is relatief - veel van mijn vissen kiezen ervoor om op bepaalde tijden in een warmer/ koeler deel van de bak te zijn.. dus 'uniform' badwater is kennelijk ook niet altijd even geweldig.
Wel voor je planten, maar niet altijd voor de dieren.

(Ja- dit gaat buiten het topic-, maar ik heb in het verleden in mijn 2 meterbakje bewust verschillende temperatuur-zones gecre�erd om uit te vinden welke temperatuur bepaalde soorten echt prettig vinden.
Soms ben ik gewoon nieuwsgierig en geef ze keuzes.)
 
MauriceM zei:
Ach beter...

In de grote boze buitenwereld zal de temp ook niet overal gelijkmatig zijn heb ik zo een donkerbruin vermoeden van.

Ik zeg niet dat het zijn nut niet kan hebben in mijn bakken heb ik echter nog nooit een echte noodzaak daartoe gezien.

Laten we toch vooral niet vergeten dat met alle gangbare systemen goede tot zeer goede resultaten haalbaar zijn.

In de grote boze buitenwereld kan je vis vluchten naar gebieden die beter voor hem zijn. In je aquarium kan ie dat ook proberen, maar dan gaat ie wellicht dood.

Het is niet dat er geen andere methodes zijn die ook een goed resultaat leveren. Het is eerder dat die bodemverwarming een ernstige toegevoegde waarde heeft.

Als was het maar als backup indien het fout loopt met je staafverwarming.
 
Ik zal voor je bidden als ik tijd heb.
 
christa zei:
...

(even de vorige post weerleggen: Het systeem werk trouwens *niet* andersom: de bodemverwarming zal niet inkicken als de staaf het begeeft.)

...

Je kan je bak met enkel en alleen staaf- of bodemverwarming ook warm houden.

Dus hoezo het systeem kickt niet in als je staaf het begeeft?

Sommige mensen kiezen voor meerdere verwarmingselementen in een aquarium, zeker wanneer deze iets groter is. Valt een verwarming uit, dan is er nog geen probleem.

Bron:
http://www.aquariumfans.nl/aquarium-verwarming
 
Okeeeeeey, even terug naar de 3 vragen van de OP

Anagorn zei:
1) Is een bodemverwarming �berhaupt aan te bevelen?
2) Is het model wat ik heb voldoende?
3) Zou ik hiernaast nog een gewoone (danwel externe) verwarming aan moeten schaffen?

1) Bodemverwarming is een prima manier om je bak te verwarmen.

2) Ik ken je model niet (Superfish maakt *veel* aquariumspul), of de capaciteit voldoende is staat op de verpakking (max. aantal liters) en is verder afhankelijk van welke temperatuur je wilt bereiken en de de omgevingstemperatuur van de bak.
(en of je een model met/zonder thermostaat-optie hebt)

3) Je *moet* niets, maar iedereen heeft volgens mij wel een back-up klaar liggen voor het geval het mis gaat.
Geen enkel stukje techniek is onfeilbaar natuurlijk.
Of je die alvast in je bak zou moeten hangen of gewoon in de la hebt liggen... moet je echt helemaal zelf weten.
[size]De meeste mensen willen techniek niet zien, dus spul wat je niet in gebruik hebt zou bij mij de laatste optie krijgen.[/size]
 
christa zei:
Okeeeeeey, even terug naar de 3 vragen van de OP

Anagorn zei:
1) Is een bodemverwarming �berhaupt aan te bevelen?
2) Is het model wat ik heb voldoende?
3) Zou ik hiernaast nog een gewoone (danwel externe) verwarming aan moeten schaffen?

1) Bodemverwarming is een prima manier om je bak te verwarmen.

2) Ik ken je model niet (Superfish maakt *veel* aquariumspul), of de capaciteit voldoende is staat op de verpakking (max. aantal liters) en is verder afhankelijk van welke temperatuur je wilt bereiken en de de omgevingstemperatuur van de bak.
(en of je een model met/zonder thermostaat-optie hebt)

3) Je *moet* niets, maar iedereen heeft volgens mij wel een back-up klaar liggen voor het geval het mis gaat.
Geen enkel stukje techniek is onfeilbaar natuurlijk.
Of je die alvast in je bak zou moeten hangen of gewoon in de la hebt liggen... moet je echt helemaal zelf weten.
[size]De meeste mensen willen techniek niet zien, dus spul wat je niet in gebruik hebt zou bij mij de laatste optie krijgen.[/size]

Tuurlijk moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken wat ie doet. Al kap je salpeterzuur in je bak: jouw bak, jouw verantwoordelijkheid.

Maar ik neem aan dat de meeste mensen streven naar het beste, begrenst door centjes, tijd dat je erin wil stoppen en context.

De juiste temperatuur is een essentieel onderdeel in een aquarium. Bij een bak met tropische vissen waarbij de verwarming stuk gaat, zijn de vissen vrij snel dood.

Dus...lijkt het mij toch wel nuttig om een backup te hebben.

Wanneer die in de kast ligt, dan heb je er niks aan wanneer je a) niet thuis bent b) gewoon te laat opmerkt dat de temperatuur is gedaald.

Wat mij betreft moet die backup dus aanwezig zijn IN de bak.

En dan stel jij even dat de bodemverwarming de kapotte staafverwarming niet gaat opvangen.

En dat lijkt mij niet juist.
 
Dan heb je vast ook een noodgenerator staan die zelf aanslaat in het geval van een stroomuitval zeker?
 
Seabait zei:
Dan heb je vast ook een noodgenerator staan die zelf aanslaat in het geval van een stroomuitval zeker?

Nogal wat aquanauten gebruiken al een UPS.

Zo vreemd is dat niet. Heb ik ook in gebruik voor een aantal servers hier. Wees maar gerust dat er hier ook een UPS komt voor de aquaria.
 
Coulibaly zei:
Seabait zei:
Dan heb je vast ook een noodgenerator staan die zelf aanslaat in het geval van een stroomuitval zeker?

Nogal wat aquanauten gebruiken al een UPS.

Zo vreemd is dat niet. Heb ik ook in gebruik voor een aantal servers hier. Wees maar gerust dat er hier ook een UPS komt voor de aquaria.

Gelukkig, was al effe bang dat je niet voor de ultieme zekerheid ging.
Wel regelmatig checken he dat je UPS nog wel werkt , want anders.......
 
peterdenhaag53 zei:
Coulibaly zei:
Seabait zei:
Dan heb je vast ook een noodgenerator staan die zelf aanslaat in het geval van een stroomuitval zeker?

Nogal wat aquanauten gebruiken al een UPS.

Zo vreemd is dat niet. Heb ik ook in gebruik voor een aantal servers hier. Wees maar gerust dat er hier ook een UPS komt voor de aquaria.

Gelukkig, was al effe bang dat je niet voor de ultieme zekerheid ging.
Wel regelmatig checken he dat je UPS nog wel werkt , want anders.......

Petertje, is dat eigenlijk belangrijk? Dat is toch MIJN zaak?

Valt me op dat figuren zoals jij nogal makkelijk roepen "iedereen doet wat ie wil", maar als ze het niet doen zoals zij dan moet er gelachen worden.

Wat belangrijk is, is of de aangeboden info klopt. In dit geval zegt iemand dat de bodemverwarming een uitvallende staafverwarming niet opvangt.

En dat klopt volgens mij niet.
 
En dan mag jij 3 keer raden wat mijn mening is op dat uitvallen en opvangen verhaal beste man.

Beetje denigrerend om iemand die jij niet kent met een verkleinwoord te benaderen.
 
Coulibaly zei:
Seabait zei:
Dan heb je vast ook een noodgenerator staan die zelf aanslaat in het geval van een stroomuitval zeker?

Nogal wat aquanauten gebruiken al een UPS.

Zo vreemd is dat niet. Heb ik ook in gebruik voor een aantal servers hier. Wees maar gerust dat er hier ook een UPS komt voor de aquaria.

Zou eigenlijk 1 van de eerste dingen moeten zijn die je ook aanschaft voor het nemen van vissen vind ik.
Nu neem je bewust een risico.
 
Coulibaly zei:
Wanneer die in de kast ligt, dan heb je er niks aan wanneer je a) niet thuis bent b) gewoon te laat opmerkt dat de temperatuur is gedaald.

Wat mij betreft moet die backup dus aanwezig zijn IN de bak.

En dan stel jij even dat de bodemverwarming de kapotte staafverwarming niet gaat opvangen.

En dat lijkt mij niet juist.

Ik had het over *mijn* syteem -dus hoe dat werkt weet ik zelf het beste.

Als je op safe wilt spelen door je hele bak vol te hangen met back-up moet je dat zelf weten natuurlijk.
De meeste mensen zijn niet zo OCD bezig met hun bak.

Maar als je een bodenverwarming hebt zonder sensor zal die niet spontaan inkicken als de staaf uitvalt... andersom kan wel. Een aangezien ik nog steeds niet weet over welk type de OP het hier heeft kun je daar dus geen zinnige uitspraken over doen.

Bij mij was het grootste euvel met de verwarming het feit dat in mijn vorige huurhuus regelmatig kortsluiting ontstond door lekkage van het dak wat regelrecht de electra in ging.

Mijn antwoord op die situatie: gewoon je bak niet aanstampen met vis (dus als het filter er een dag of wat uitligt IS er geen probleem) en de bak zelf goed isoleren met o.a. zelfbouwwanden van piepschuim zodat de afkoeling beperkt blijft.

Gewoon simpel gezond verstand ipv nog meer technische snufjes...
 
Ik voel weer een ode aankomen eigenlijk...

Ik slaap tegenwoordig, met mijn buurvrouw, op mijn bak zodat mocht overhoopt het elektrische systeem falen , je weet maar nooit met een woning van Vestia, onze samensmeltende lichamen in de diepste der extases ook nog mijn garnaaltjes slakken en plantjes warm houdt , edoch daar schuild het gevaar in van oververhitting , ik weet het ik heb nu eenmaal een zekere reputatie... Hoewel een rondje ijsklontjes liefkozing daar dan weer wellicht tijdelijk soelaas biedt.

mijn bijzonder diep gewaardeerde heer Coulalubu wat denkt u van zulks een extra laag bescherming ? , en dan doel ik niet op de latex variant.
 
Als we zoiets hadden als een quote van de maand, dan wist ik het wel 😉
onze samensmeltende lichamen in de diepste der extases ook nog mijn garnaaltjes slakken en plantjes warm houdt
 
peterdenhaag53 zei:
En dan mag jij 3 keer raden wat mijn mening is op dat uitvallen en opvangen verhaal beste man.

Beetje denigrerend om iemand die jij niet kent met een verkleinwoord te benaderen.

Zoek je dat niet een beetje zelf door alles in het belachelijke te trekken?

Wat jij doet is zo exemplarisch "ik heb nooit problemen gehad met dit, dus anderen zullen dat ook nooit hebben".

Is toch mijn goed recht dat ik een aantal dingen wil beveiligen? Als ik dat nu wil, dan is dat mijn keuze. Ik heb er geen boodschap aan wat je mening over die keuze is.

Wat w�l interessant zou zijn is of het al dan niet werkt of wat de voor- en nadelen zijn. Daar hebben anderen en ik wel iets aan.
 
Seabait zei:
Coulibaly zei:
Seabait zei:
Dan heb je vast ook een noodgenerator staan die zelf aanslaat in het geval van een stroomuitval zeker?

Nogal wat aquanauten gebruiken al een UPS.

Zo vreemd is dat niet. Heb ik ook in gebruik voor een aantal servers hier. Wees maar gerust dat er hier ook een UPS komt voor de aquaria.

Zou eigenlijk 1 van de eerste dingen moeten zijn die je ook aanschaft voor het nemen van vissen vind ik.
Nu neem je bewust een risico.

Geen reactie op bovenstaande?
 
Leuk allemaal die persoonlijke bla-bla tegen elkaar. Maar verliezen we zo niet het item uit het oog waar het de TS om gaat???

Wel of geen bodemverwarming en waarom dan?

Kleine toevoeging mijnerzijds: In mijn bak(ken) met bodemverwarming is deze altijd van een lage capaciteit, en wordt aangestuurd door een voeler die UIITSCHAKELD bij een bepaalde boventemperatuur.

De lage capaciteit zorgt ervoor dat de bodemverwarming vrijwel continue brandt. dat moet ook want als de verwarming uit gaat stopt ook de convenctiestroom en stroomt er geen vers water meer IN de bodem, gevolg is dat de aerobe baccies dood gaan na een paar uur en de anaerobe baccies explosief zullen gaan vermeerderen. Als dan de bodemverwarming weer aangaat, gaat deze hele handel via convenctie weer uit je bodem diffunderen en komt vrij in je bak. Dat KAN desastreuze gevolgen hebben voor je waterkwaliteit en vissen.

Greetzz BigSmoke
 
Nee, dat denigrerende toontjuh van jou zoek ik niet op..
Wat jij exemplarisch noemt heeft met jouw kijk op de zaken te maken.


Aparte nick trouwens..leuke voetballer toch?
 
christa zei:
Ik had het over *mijn* syteem -dus hoe dat werkt weet ik zelf het beste.

Als je op safe wilt spelen door je hele bak vol te hangen met back-up moet je dat zelf weten natuurlijk.
De meeste mensen zijn niet zo OCD bezig met hun bak.

Maar als je een bodenverwarming hebt zonder sensor zal die niet spontaan inkicken als de staaf uitvalt... andersom kan wel. Een aangezien ik nog steeds niet weet over welk type de OP het hier heeft kun je daar dus geen zinnige uitspraken over doen.

Bij mij was het grootste euvel met de verwarming het feit dat in mijn vorige huurhuus regelmatig kortsluiting ontstond door lekkage van het dak wat regelrecht de electra in ging.

Mijn antwoord op die situatie: gewoon je bak niet aanstampen met vis (dus als het filter er een dag of wat uitligt IS er geen probleem) en de bak zelf goed isoleren met o.a. zelfbouwwanden van piepschuim zodat de afkoeling beperkt blijft.

Gewoon simpel gezond verstand ipv nog meer technische snufjes...

Zelf met een bodemverwarming die continue draait, blijft je bak wel warm. De staafverwarming zal in dat geval wellicht toch al weinig aanspringen. Niet dat ik zo'n versie ideaal lig te vinden.

Isolatie is zeker een goede methode, maar niet iedereen is even handig om zelf die achterwand te bouwen. Kopen kan ook, maar da's ook niet bepaald goedkoop spul - toch niet als je kwaliteit wil.

Wat minder vis is nooit een slecht idee.

Ach ik hou wel van techniek. Des go�ts et des couleurs on ne discute pas.

Bodemverwarming heeft een paar nadelen, maar ook duidelijke voordelen.

Wat mij betreft wegen die voordelen een stuk harder door.
 
Seabait zei:
Coulibaly zei:
Seabait zei:
Dan heb je vast ook een noodgenerator staan die zelf aanslaat in het geval van een stroomuitval zeker?

Nogal wat aquanauten gebruiken al een UPS.

Zo vreemd is dat niet. Heb ik ook in gebruik voor een aantal servers hier. Wees maar gerust dat er hier ook een UPS komt voor de aquaria.

Zou eigenlijk 1 van de eerste dingen moeten zijn die je ook aanschaft voor het nemen van vissen vind ik.
Nu neem je bewust een risico.

Alsof iedereen een UPS heeft...
 
Coulibaly zei:
Alsof iedereen een UPS heeft...

Nee natuurlijk niet maar van iemand die zo extreem mensen terecht wijst op alle mogelijke risico's van deze hobby had ik het wel verwacht.
Valt me een beetje van je tegen om eerlijk te zijn 😉
 
We kunnen ook nog onze bakken op een houtkachel plaatsen natuurlijk...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan