Wat is er nieuw

Bodemvissen gaan dood

L

Lysa

Guest
Goedemiddag!

Sinds een maand gaan achter elkaar mijn bodemvissen dood. Eerst de vier die ik al een half jaar had, toen twee weken geleden vier nieuwe gehaald en daar is er nu nog maar 1 van over. De andere vissen lijken helemaal nergens last van te hebben. Ik heb laatst de bodem goed 'doorgewoeld', op aanraden van dierenwinkel het lood uit mijn filter gehaald en drie dagen een virus-dodend spulletje in het aquarium gedaan, maar vanochtend toch nog een dood bodemvisje 🙁. De ene die over is zit in een hoekje en is niet actief. Wie weet de oplossing?

Wat zijn dat voor "bodemvisjes" ? :foto:

Hallo Lysa,
om je te kunnen helpen hebben we wat mee informatie nodig.

Wat voor bodemvissen, wat is hun naam of inderdaad zoals Ton vraagt, een foto helpt om ze te identificeren.
Je had lood in je filter? Bedoel je soms kool?
Welk medicijn heb je gebruikt? Graag iets specifieker dan een virus dodend middeltje ;-)

Wat ook kan helpen. Hoe groot is je aquarium en welk bewoners heb je nog meer?

Visje.jpg

Heb een aquarium van 70 liter (van superfish), met 10 neon tetra's, drie roodvinzalmpjes en een algeneter waar ik de naam niet van weet. Geef ze om de dag/twee dagen vlokken eten en maak het aquarium een keer in de week voor een kwart schoon.

Wat ik heb gekregen van de dierenwinkel is van eSHa 2000 (tegen schimmel, visrot & bacteriën) en inderdaad filterkool 🙂.

Opvallend is ook dat mijn algen eter ook al een week onder hetzelfde blad zit.. (ik ga even zoeken of ik kan vinden wat voor soort het is)

Post gelijk even je waterwaarden hier.

Het visje op de foto is een Corydora en het lijkt op de metae. Wat zijn je waterwaardes?

Kan best dat het vlokken eten niet geschikt is voor de bodemvissen,zie een Corydora panda op de foto trouwens.
Bodem ziet er heel scherp uit,zal de doodsoorzaak niet zijn maar is ook verre van prettig voor ze.
Bedoel je dat je wekelijks het water voor een kwart ververst of maak je nog meer schoon?

Waterwaardes heb ik zelf thuis niet gecheckt, bij aquariumwinkel zeiden dat het allemaal goed was, moet ik daarop vertrouwen?

Met wat hebben ze het getest,met zo'n stripje of druppels?

Kan best dat het vlokken eten niet geschikt is voor de bodemvissen,zie een Corydora panda op de foto trouwens.
Bodem ziet er heel scherp uit,zal de doodsoorzaak niet zijn maar is ook verre van prettig voor ze.
Bedoel je dat je wekelijks het water voor een kwart ververst of maak je nog meer schoon?

Ja ik ververs wekelijks het water voor een kwart, woel dan door de bodem en maak het glas schoon met een sponsje (alleen voor het aquarium)

Druppels zijn in principe wel betrouwbaar maar het beste is natuurlijk dat je zelf kan meten.
Door de bodem woelen kan best een risico zijn door afvalstoffen die ineens in het water vrijkomen.
C panda kan best een lastig visje zijn iig,welk voer geef je precies en hoeveel graden is de bak?

esha2000 prullenbak in. Filterzand bodem nemen, beter voor je corydoras panda. Enne die winkel die zegt dat je je bodem om moet woelen, zou ik niet meer heen gaan. Als het al niet lekker gaat zorg je daarmee dat het nog erger wordt. Kans op nitriet op de bodem neemt toe, waarbij je corydoras de eerste klap krijgt. Kan ze het beste in een aparte bak doen met het filter erbij en een luchtpompje, dan andere bodem (wel spoelen) erin, deel van het oude water er weer bij en het filter (wat je hebt laten doordraaien). Zou daarnaast naar wat catappa bladeren kijken, is ook goed voor je visjes .

• Leuk
Waarderingen: Lysa
Druppels zijn in principe wel betrouwbaar maar het beste is natuurlijk dat je zelf kan meten.
Door de bodem woelen kan best een risico zijn door afvalstoffen die ineens in het water vrijkomen.
C panda kan best een lastig visje zijn iig,welk voer geef je precies en hoeveel graden is de bak?

Het water is 25 graden en Sera Vipan - hoofdvoeder voor alle siervissen. Van die gekleurde vlokken, geel potje met bruine deksel

Cory's zijn heel blij met speciale tabletten voor modderkruipers, deze bevatten specifiek die stoffen die deze visjes nodig hebben.
Verder kan het zijn dat er in de bodem (heb je een voedingsbodem?) een rottingsproces aan de gang is. Corys; hebben naast hun kieuwen ook darmademhaling, daarbij gaan ze af en toe naar de oppervlakte en halen een teug lucht dat ze insllikken. Als dat niet goed kan ( dekruiten) door bv een kaamlaag ( olieachtig laagje op oppervlakte water) dan stikken ze letterlijk en gaan dan dood, terwijl je helemaal niks aan de visjes kan zien.

Hoi Lysa, er zijn al een paar dagen overheen gegaan, maar hoe gaat het nu met de visjes? Ik geloof dat fosfaat op de bodem van het aquarium kan ophopen tot te hoge concentraties. Ik heb het ergens gelezen maar ik kan het niet meer terug vinden. Misschien kan je wat water van de bodem testen (door het bijvoorbeeld met een slang van de bodem te zuigen) en dat laten controleren op fosfaat?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan