Wat is er nieuw

Bodemzand(filter)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Timothydegraaf
  • Startdatum Startdatum
T

Timothydegraaf

Guest
Hello,

Ik heb gehoord dat voor de Cory`s zand een must is. Ik heb nu zwarte steentjes die erg scherp zijn. Nu heb hier gehoord dat filterzand het best is (slipt niet dicht).

Nu kreeg ik de tip om het bij wildkamp te bestellen:

https://www.wildkamp.nl/is-bin/INTE...EwTVpuvUOh&WFSimpleSearch_NameOrID=filterzand

Welke korrel grootte raden jullie aan en heeft iemand ervaring met dit zand? Ik wil niet dat er bijvoorbeeld teveel kalk in zit.

Thanks
 
0,4-0,8, de kleinste dus😉
 
Van Wildkamp? Dus het zand heeft niet teveel kalk of andere narigheden?

Nee, geen kalk. Perfect zand.

Wel heel goed wassen!!!

IMG_0337.JPG
 
Ik heb voor mijn geophagus een paar zakken instrooizand gehaald.
Bij hovenier bedrijven zal het vast wel te krijgen zijn bij jou in de buurt.

Korrelgrootte is net iets grover maar vond vooral de kleur mooier.
 
Je kunt voogle gebruiken. Of iets speciaals voor stip.

Let op. Zodra je in de bodem gaat wroeten, dan komt de stip vaak terug.
Ik heb iets van Colombo tegen stip. De stip is in de begin fase dus hoop dat het snel weg is. De neon`s lijken te herstellen.

Het is toch juist goed om dan de bodem te veranderen aangezien stip in de bodem gaat zitten? Ik ga de hele bodem vervangen.
 
Ik heb iets van Colombo tegen stip. De stip is in de begin fase dus hoop dat het snel weg is. De neon`s lijken te herstellen.

Het is toch juist goed om dan de bodem te veranderen aangezien stip in de bodem gaat zitten? Ik ga de hele bodem vervangen.

Ja dit is zeker zo. Ik waarschuw alleen, dat het dan weer de kop op kan steken.
 
Ja dit is zeker zo. Ik waarschuw alleen, dat het dan weer de kop op kan steken.
Bedankt 🙂. Ik last wel op internet als de vis eenmaal genezen is, dat dit niet meer kan terug komen bij de vis. Ik zie dat de stip bijna verdwenen is. Ik ga dus mijn bodem veranderen van het weekend. Als ik de oude bodem goed schoon spoel, kan ik de bodem dan nog ergens anders gebruiken of verkopen? of brengt dit risco`s mee?
 
Bedankt 🙂. Ik last wel op internet als de vis eenmaal genezen is, dat dit niet meer kan terug komen bij de vis. Ik zie dat de stip bijna verdwenen is. Ik ga dus mijn bodem veranderen van het weekend. Als ik de oude bodem goed schoon spoel, kan ik de bodem dan nog ergens anders gebruiken of verkopen? of brengt dit risco`s mee?

Goed schoonmaken. Eventueel in een emmer met een kop bleek.
Daarna uitspoelen en in de zon laten drogen.
 
Missie geslaagd!

Ik ben denk ik van 17 uur tot 23 uur bezig geweest maar dan heb je ook wat. Het lijkt erop dat alle vissen het gaan overleven.

Hier de waterwaarden 12 uur na intreding alle bewoners:
Ph 7,5
No2 0,2
No3 20
Po4 0,2
Nh3 0
KH 7
GH 6

Mijn GH waarden is wel gedaald. Volgens mijn boekje moet deze minimaal 8 zijn. Moet ik mij zorgen maken? Ook de No3 is gestegen. Kan dit komen door de bodemwissel?

Wat moet ik nu doen? Om je GH te verlagen moet je waterverversen en voor de No3 te verlagen ook. Maar mijn GH moet denk ik niet lager worden toch?

Wat adviseren jullie mij?

Oja de Cory`s zijn blij !

Before:
Bekijk bijlage 47196
After:
Bekijk bijlage 47197
 
Prima zat hoor die waardes.
Althans zolang je echte planten hebt...
 
De komende weken matig voeren. En een bosje extra waterpest kan geen kwaad.
De bodem was namelijk ook een groot filter. Dit valt weg. Daarom zie je iets nitriet.
Met veel planten en matig voeren hou je dit laag.
 
Om je GH te verlagen moet je waterverversen
Als je kraanwater een hoge gh heeft, heeft dat geen zin.😉


Nitraat zit goed, nitrtiet meet je wel, niet goed.... In de gaten houden, en als je wat meet verversen.😉
 
De komende weken matig voeren. En een bosje extra waterpest kan geen kwaad.
De bodem was namelijk ook een groot filter. Dit valt weg. Daarom zie je iets nitriet.
Met veel planten en matig voeren hou je dit laag.
Het voeren is soms wat lastig. De cory`s lopen al het eten mis door de visjes. Dus soms moet ik iets meer voeren dat het ook de bodem bereikt. Het blijft niet langer dan 2 min liggen dus volgens mij is dat wel goed.
Vanavond maar eens 20 % aan water vervangen en morgen weer het water testen 🙂
 
Als je kraanwater een hoge gh heeft, heeft dat geen zin.😉


Nitraat zit goed, nitrtiet meet je wel, niet goed.... In de gaten houden, en als je wat meet verversen.😉
Thanks, water ga ik zowiso vanavond even 20 % verversen voor de zekerheid 🙂
 
Het voeren is soms wat lastig. De cory`s lopen al het eten mis door de visjes. Dus soms moet ik iets meer voeren dat het ook de bodem bereikt. Het blijft niet langer dan 2 min liggen dus volgens mij is dat wel goed.
Vanavond maar eens 20 % aan water vervangen en morgen weer het water testen 🙂

Je kunt cory's ook een pilletje geven.
 
Cory's hebben niet voldoende aan alleen algen. Omdat je bak nog vrij nieuw is zal er nog weinig voor ze in de bodem zitten, ze hebben ook dierlijke producten nodig.
 
Cory's hebben niet voldoende aan alleen algen. Omdat je bak nog vrij nieuw is zal er nog weinig voor ze in de bodem zitten, ze hebben ook dierlijke producten nodig.
Zoals? heb je een voorbeeld 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan