Wat is er nieuw

Bolbitis Heudelottii - veel wortelstok, geen nieuw blad

Peter74

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2015
In mijn west-Afrika bakje staat Bolbitis en die doet het niet echt goed:
2015-07-06%2019.16.20.jpg

Hij heeft wel veel wortelstok aangemaakt, maar geen enkel nieuw blad. Langzaam begint het oude blad te verpieteren.

Ik geef de aanbevolen dosering plantenpracht (algemene mest zonder NO3 en PO4) en ik dacht dat het bestand in de bak (zie handtekening onder mijn berichten) voldoende NO3 en PO4 zou moeten aanmaken.

Mis ik gewoon CO2? Of toch even waterwaarden bepalen (welke?)

Plant houdt ook wel van wat stroming. Hoe zit het daarmee?

Hij staat in de rechter-achterhoek. De instroom is linkerachterhoek in het verlengde van de bak. De plant staat dus op het punt waar de stroming naar beneden omkeert en hij wiegt ook wel. Zou dat genoeg zijn?

Ik heb hem ook gehad terwijl ik de EI volg en hier sloeg hij ook niet aan.
Dus eindstation was de kliko.

Hmmm... Dat gaat me wat te snel... Er is al niet veel variatie in de handel voor een Afrika bakje, dus ik wil hier toch wel wat tijd insteken 🙂

Ik lees overal dat hij een lagere pH wil dan er bij ons uit de kraan komt. Heb jij er CO2 op gehad?

Ja, in de meterbak gehad destijds.
Ph zat dan rond de 6.8 schat ik zo in.

Bij APO lees ik:
De plant houd van zacht, zuur water met PH waarden van ca. 6,0-6,8, CO2 bemestiging heeft een positieve invloed.

Dan heb jij aan de grens gezeten. Op andere paginas (plantedtanksonline) wordt 5.0-7.2 genoemd, waar je wel goed zou zitten, maar toch ook wel aan de bovenkant van het bereik.

Ik zit met de 7.6 van de kraan dus waarschijnlijk gewoon echt te hoog....

Goed nieuws: Met de CO2 aan begint hij uit te lopen! De pH is nu gedaald naar 6.8.
Had ik kunnen weten, want stond al op APO website 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan