Bonaire of Egypte?


Jolandacb

New member
Lid geworden
22 september 2023
Berichten
0
Leeftijd
57
Goedemorgen,
We zijn eerder 2x in Egypte geweest, 1x in Hurghada en 1x in Marsa Alam.
Nu wordt mijn man binnenkort 60 en wil ik hem verrassen met een duikvakantie. Hij heeft zijn OW al en zo'n 20 duiken verder nu. Bonaire nog nooit geweest, maar trekt wel.
We kunnen ongeveer 9 dagen weg in januari.
Wat adviseren jullie? Tips, ervaringen en adviezen hoe ik graag.
Ook eventueel andere bestemmingen sta ik voor open.
 
Egypte en Bonaire zijn beide prachtig om te duiken maar heel andere ervaringen. Egypte is (meestal) onder begeleiding, Bonaire is (meestal) zonder begeleiding, tenzij je voor anders kiest, maar de aantrekkingskracht van Bonaire is toch wel het zelfstandig in alle vrijheid kunnen duiken. Ik weet niet of dat na 20-30 duiken en met alleen OW heel handig (en veilig) is om al te doen. Onder water is Egypte interessanter vind ik, meer afwisseling en mooier koraal. Bonaire is wat minder groots, en weinig indrukwekkend koraal. Januari is wel echt koud in Egypte, vergis je niet...koud water en koude wind, wij hebben het een keer in eind maart gedaan en dat was voor ons nog op het randje van comfortabel. Als je er een paar dagen bij aan kunt knopen zou je naar thailand kunnen kijken, zomer in januari en wel heel anders dan Egypte. Of toch Bonaire, maar dan wellicht georganiseerd.
 
Heb op beide locaties gedoken, maar mijn hart gaat sneller kloppen van Bonaire. Kom er nu al 12 jaar, ga daar 2x per jaar 2 a 3 weken heen. Ken het eiland inmiddels als mijn broekzak.
Ben een kouwkleun, in NL duiken doe ik niet meer, maar klus dan als Divemaster een beetje bij, om mijn DM skills op peil te houden.
Dat doe ik bij Wannadive, een no-nonsense duikschool, met veel NL instructeurs en eigenaar, je voelt je daar opgenomen als familie.
Januari is inderdaad te koud voor Egypte, of je moet een semi-dry pak of 7 mm pak aantrekken. Ook korte vluchttijd t.o.v Bonaire (9 uur).
Bonaire is de nr. 3 duikstek van de wereld, en dat is niet voor niks natuurlijk. Op de kentekenplaten staat op elke auto de tekst "Divers's Paradise".. :) Ik onderschrijf een klein beetje wat @roberto1983 zegt, maar persoonlijk vind ik het rif en koraal op Bonaire adem benemend. Het rif loopt parallel aan de kustlijn (m.u.v eiland Klein Bonaire) dat maakt het duiken ontzettend eenvoudig, je kan gewoon niet verdwalen, vanaf het strand loop je het water in, naar de drop-off, en start je duik tegen de stroom in, op halve tank terugkeren en je bent minimaal een uur onderwater. De ruim 80 kantduiken zijn allemaal goed te doen met een eigen pick-up truc, openbaar vervoer kennen ze niet, dus een auto heb je daar echt nodig (goede tips voor je indien nodig), zoek een buddy op (is een whatsapp groep voor, zie link hieronder) en het genieten kan beginnen.
Je kan natuurlijk bij Wannadive voor je Advanced Open water gaan, maakt je een meer complete en ervarener duiker, maar daar met de boot mee gaan naar bijv. klein Bonaire is een aanrader.
Ben je ervaren genoeg, dan is een tripje met de Eastcoastdivers naar de ruwere kant van het eiland een absolute aanrader. De schilpadden zijn dan niet meer te tellen. Wil je haaien zien, gan dan een keer mee met basdiving.com, neemt per duik maximaal2 a 3 mensen mee, en zijn duiken duren minimaal 80 minuten, dus laat je tank goed aftoppen.
Gil maar als je dan toch die kant op gaat, heb ik een waslijst aan tips, waar te eten, wat te bezoeken etc. naast het duiken.
Hieronder de link vd whatsapp groep:

Invite a buddy: https://chat.whatsapp.com/FWymmnAdhZwDQK4ovDX1Yo

En ja Thailand is ook een prachtig land om een rondreis te maken, voor duiken is Koh Tao de place to be in Thaliand.
 
nog een tip voor Bonaire: Neem open vinnen met waterschoentjes, dan voorkom je een bezoekje aan de ehbo omdat je met blote voeten in vuurkoraal of zeeegels stapt...
 
Nou aan jullie gun ik het nog maar voor de volgende generaties moeten zulke vervuilende tripjes wel verboden moeten worden.
En de oudjes moeten ook maar eens iets substantieels vh pensioen afdragen voor zulke mooie natuur ookšŸ˜
 

Terug
Bovenaan