Boomschors, mag dat?

S

sander.020

Guest
Op mijn werk hebben we een aantal "Dak Platanen" staan (daar kom je verschillende wetenschappelijke namen voor tegen), waar momenteel de schors vanaf komt. Is dat bruikbaar als aquarium decoratie? Of komen daar foute stoffen uit?

20180720_132628.jpg
20180720_132649.jpg
 
Ik zou de proef eens op de som nemen. Leg ze eens een paar dagen in water en test dat water. Als je het schone water vooraf getest hebt, weet je of er wat veranderd. Zegt natuurlijk niet altijd alles, omdat niet alles te meten is maar toch wellicht een startpunt
 
Dat van die dakplataan...hm, hij 'vervelt' hier ook in de tuin. Maar ik heb het nog niet getest/aangedurft om hem in het water te leggen
 
Goeie @Killerfish ga ik doen. Als daar geen gekke dingen uitkomen word er een dappere vrijwilliger aangewezen uit de groep kardinaaltetra's. Als dat ook goed gaat zal het wel safe zijn.
 
zal het wel safe zijn.
Safe wil niet zeggen ongevaarlijk, gezond etc.
Het kan nog altijd gifstoffen afgeven die schadelijk zijn op de wat langere termijn en die gifstoffen kun je niet meten.
Ik zou het zelf niet riskeren al lijkt het me er erg mooi uit zien.
 
Vraag me af hoeveel schadelijke stoffen een natuurproduct als dit zou afgeven.

Denk overigens wel dat het heel snel gaat rotten.
 
Wellicht dat er wat tannine zal oplossen. Dat verlaagt de pH van het water.

Er wordt ook wel schors verkocht voor dit doel. Ik weet niet of de plataan verder giftig is. Op zich heeft schors het doel de boom tegen infecties te beschermen, dus een beetje antibacterieel zal het waarschijnlijk wel zijn.
 
Buiten het feit dat zulke dunne schors snel zal vergaan, moet het zeker mogelijk zijn.
Hou natuurlijk wel het gedrag van je vissen in de gaten.
 
Misschien ver gezocht maar aan gedrag zie je ook niet alles. Er was een tijd dat we niet wisten hoe slecht roken was. Aan gedrag van mensen was weinig te merken maar ondertussen was het een verborgen sloper van het lijf.

Dat iets natuurlijk is wil niet altijd zeggen dat het onschadelijk is.
 
Ik haal wel eens eiken, beuken en berkentakken uit het bos of de tuin. Daarvan verwijder ik de schors niet. Waarom zou dit dan niet kunnen, mits het maar van een boom is die niet schadelijk is voor vissen.
 
En hoe weet je of het schadelijk is voor vissen?

Als op de korte termijn niet direct iets merkbaar is, zegt dat niets over de lange termijn (als we dan nog een verband kunnen leggen)
 
Geen idee om eerlijk te zijn. Maar als ik op een langere termijn observeer dat er met de vissen niks aan de hand is, dan denk ik wel dat het veilig is. Waarom zouden beukentakken met schors wel kunnen en alleen het schors niet vraag ik me af...

Sommige vissen kunnen tanines uit blad en takken juist wel waarderen. Zoals vissen die in zacht en zuur water voorkomen.

Maar zou dat niet over meer dingen gezegd kunnen worden? Hoe is iemand er achtergekomen dat je bv. walnotenblad of bananenbladeren aan garnalen kan geven? Of Areca palmbladeren heb ik ook al eens voorbij zien komen op een internationaal forum.
 
Maar zou dat niet over meer dingen gezegd kunnen worden? Hoe is iemand er achtergekomen dat je bv. walnotenblad of bananenbladeren aan garnalen kan geven? Of Areca palmbladeren heb ik ook al eens voorbij zien komen op een internationaal forum.
Dat is iets wat me al een tijdje bezig houd. Welke bladeren kunnen wel en welke niet.
Ik heb bijvoorbeeld op de tuin flink wat laurierkers staan als die bladeren bruin worden zijn ze prachtig maar ja hoe weet ik of dit kan?
 
Door de gok te nemen. Alleen ik kies er toch voor om eerst anderen de gok te laten nemen. Zo weet ik bv. sinds een paar maanden ook dat garnalen gek zijn op wegbree.

Van eiken, berken en beukentakken wist ik al dat ze in het aquarium kunnen. En de bladeren daarvan. Maar volgens sommigen kun je ook gerust takken van fruitbomen gebruiken. En het blad van fruitbomen ook, garnalen zijn er gek op.

En hoe is iemand er achtergekomen dat je brandnetels aan garnalen kunt geven? Of vijgenbladeren..

Zelf had ik een paar jaar geleden per ongeluk een walnoot laten vallen in mijn aquarium met vuurgarnalen. Ze vonden het heerlijk. Of het schadelijk is op langere termijn, geen idee.
 
Klopt,zijn een hoop dingen eerst op de gok uitgeprobeerd die andere mensen nu veilig bij hun diertjes kunnen gebruiken maar ben zelf niet zo van al die fratsen.
Garnalen duiken bv ook massaal op spaghetti en blijven ervan eten alleen is het toch heel slecht voor ze.

Misschien ben ik wel gewoon een saaie mopperaar maar snap zelf niet de drang om altijd maar van alles in je bak te willen proppen! ;)
Noodzakelijk is het iig niet en er zijn zat decoraties en voertjes die 100% veilig zijn.
 
Ik heb gisteren wat zitten googlen, maar het is lastig omdat het inderdaad per bast scheelt (google "poisonous bark")
Het word wel eens gedaan, maar ik heb geen enkel aquarium topic gevonden waar het niet afgeraden word.

Als het je puur om de looks gaat kun je ze natuurlijk in de epoxy zetten en dan gaat het prima. Wel in de gaten houden, want het kan alsnog gaan rotten en dan breekt de dunne laag epoxy.
Ook goed laten drogen vooraf.

En hoe is iemand er achtergekomen dat je brandnetels aan garnalen kunt geven? Of vijgenbladeren..

Ja helaas is het zo dat met vaak achter dingen komt ten koste van dieren. Ik durf wel aan te nemen dat er meer dieren dood zijn gegaan door verkeerde dingen dan dat er toevallig iets gevonden word waar ze van houden. Er zullen ook vast talloze bakken zijn waar iets in zit wat de dieren net aan overleven, maar eigenlijk giftig is. Als een vis bv in 2 weken niet dood gaat, betekend dat niet dat hij zijn normale ouderdom haalt.

Ik vind dit zelf persoonlijk altijd heel lastig. Ja ik wil graag dingen testen, maar weet dan ook dat het fout kan gaan. Ik zou dit dan wel op een forum schrijven, maar ik denk dat voor elk brandnetel topic er dus ook 100 vissen dood zijn gegaan aan andere dingen die geen topic hebben gehad.
 
Ik zie vaak genoeg dat er in beekjes en meertjes ook schors en takken op de bodem liggen. Nou zit daar natuurlijk wel iets meer water in.

En ik heb ook al een paar keer gelezen dat iemand een wilgentak in zn bak had gedaan. Wat denk je, de tak is gewoon verderg gaan groeien.
 
Het lijkt me een mooie toevoeging, maar ben niet van plan mijn maantjes daarvoor op het spel te zetten. Ondanks 50%ww per 3 dagen. Wordt een iets langere termijn test dus!
 
Terug
Bovenaan