Wat is er nieuw

Boraras maculata met neonziekte?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter karinD
  • Startdatum Startdatum
K

karinD

Guest
ik heb in september een schooltje van 12 maculata's gekocht.
In november zag ik dat 1 ervan steeds bleker werd van kleur, maar omdat hij verder goed bleef eten en zijn vinnen niet tegen zijn lijf klemde, heb ik er niet echt aandacht aan besteed (beginner :stom:)
In december werd hij ineens heel mager, kreeg een holle buiklijn en al snel begon zijn rug krom te groeien, opzij. Vlak daarna kon hij niet goed meer zwemmen en heb ik hem eruit gehaald.
Tot het moment dat hij niet goed meer kon zwemmen (steeds op zijn zij omhoog drijven) bleef hij gewoon goed eten en hij klemde zijn vinnen niet tegen zijn lijf.
De andere vissen leken goed gezond, maar in januari was ineens nummer 2 aan de beurt. Ook hij werd steeds bleker en toen zijn rug krom begon te groeien heb ik ook die eruit gehaald. Hij was nog niet zo heel mager.
Weer een paar weken niks aan de hand, maar nu zie ik dat vis 3 heel erg bleek begint te worden.

Ik heb zitten googlen en het enige dat ik kan vinden, is de neonziekte. Daar lees ik ook over, dat het een parasiet is en dat het niet te genezen is. Ook stond er, dat het waarschijnlijk door levend voer in de bak is gekomen, maar dat voer ik niet. Wel gaf ik 1x per week diepvries maar daar ben ik in december mee gestopt. Kan het daardoor komen? Of is het met de vissen mee gekomen?
Gaat dit over van vis tot vis, en is het ook besmettelijk voor de andere vissen (cory's en galaxy's) en de garnalen?
Hoe kan het dat het zo lang duurt voor de vissen ziek worden, waarom niet direct achter elkaar? Of duurt het even voor het zichtbaar wordt?
Is er iets dat ik kan doen om te voorkomen dat ik al mijn maculata's, of nog erger, al mijn dieren kwijt ga raken?

Ik neem aan dat ik er verstandig aan doe om de zieke vis er zo snel mogelijk uit te halen?
 
Het zou ook 'valse neonziekte' kunnen zijn, daar kun je met antibiotica wel wat tegen doen.
Deze ziekte is bacterieel en besmettelijk, ook voor de andere vissen.

Maar een foto zou helpen!
 
De eerste vis heb ik geen foto's van gemaakt. Van de tweede wel.
Nadat hij heel bleek was geworden, was het net of zijn huid hier en daar eraf was.
Deze foto's zijn voor zijn rug krom begon te groeien. Dat kromgroeien had wel iets weg van een heel heftige scolioserug.
206_zps27c76af2.jpg


207_zps007803b4.jpg


208_zps6d342660.jpg
 
Oh jee, die kromme rug klinkt niet goed!
Waarschijnlijk dan toch de 'echte' neonziekte.....
Snel verwijderen die zieke beestjes en euthaniseren, helaas.

Lees dit stuk maar even door, daar staat het e.e.a. aan handige info in:

Visziekten

Triest hoor, ik vind het echt heel erg voor je!
Helaas gebeurt dit soms....
Ik wens je sterkte!
 
o nee, dat klinkt echt niet goed!
Ik zag net weer een vis die wittig begint te worden, minder erg nog dan de ander maar toch wel al zichtbaar. Ik hoop echt dat het niet mijn hele bak gaat uitroeien ;(

Ik zag dat ik had opgeschreven, dat ik de eerste vis eruit gehaald heb. Maar als ik terug denk, klopt dat niet. Hij is vanzelf doodgegaan en ik heb hem daarna niet meer teruggevonden. Die is dus opgegeten. Zeer waarschijnlijk voor het grootste deel door de garnalen en de helena slakken, kunnen die het ook krijgen? Maar ik weet niet of corydorassen dode vissen eten? Want dan hebben die er ook van gegeten waarschijnlijk. En ik heb al anderhalve maand maar 6 cory's gezien, ik hoor er 8 te hebben.

Ik ga morgenochtend deze 2 er gelijk uitvissen.
Hoe lang moet ik wachten tot ik zeker weet dat ik de ziekte niet meer heb? Hoe lang kunnen ze de parasiet meedragen? En gaat die eigenlijk vanzelf dood als de vis niet ziek wordt? Want tussen de eerste en de tweede, en tussen de tweede en deze 2 nieuwe, zat ongeveer een maand. Kan het lang duren voor ze ziek worden? dat moet haast wel, want de eerste vis moet haast wel al besmet zijn geweest toen ik hem 3 maanden daarvoor kocht.
Betekent dat dat ik nooit meer nieuwe vissen kan kopen, zolang deze vissen nog leven?
Sorry, maar ik begin nu een beetje in paniek te raken. Ik ben net een half jaar geleden begonnen en nu zit ik hiermee. Niet leuk.
 
Is er verder niemand die ervaring heeft met deze ziekte? Ik zit met best veel vragen maar niemand lijkt er antwoord op te weten.

Bijvoorbeeld:
Hoe lang duurt het, nadat ik geen zieke vissen meer heb gevonden, voor de bak weer veilig is voor nieuwe vissen?
Of blijft de bak daarna altijd besmettelijk en moet ik dan echt gewoon opnieuw de boel gaan opstarten?
Dat is wel wat ik lees op de site die hierboven genoemd werd. Daar schreven ze, dat er helemaal opnieuw moet worden opgestart, met nieuwe vissen. Maar de vissen die ik dan nog heb dan? Wat moet daarmee? Die hoeven toch niet allemaal besmet te zijn? Dan moet ik dus vissen gaan doodmaken die misschien niet ziek zijn? En de vissen die er niet heel gevoelig voor zijn, want ik lees overal dat het voornamelijk om barbelen gaat? Dus de cory's die ik heb, kunnen die het wel overdragen? Moeten die dan ook weg? En de garnalen en slakken? Want dat zou ik echt heel erg vinden, als alles weg moet.
Of is het genoeg om, zoals de dierenwinkel hier zegt, de nog gezond lijkende dieren tijdelijk uit het aquarium te halen en dan de hele boel opnieuw op te starten? En wanneer moet ik dat dan doen, zo snel mogelijk of als ik al een tijdje geen zieke dieren heb gehad?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan