Wat is er nieuw

Borelli

• Onderwerp starter Onderwerp starter Borelli
  • Startdatum Startdatum
B

Borelli

Guest
Zoals aangegeven in het "voorstellen" topic ben ik er een tijdje uit geweest en dus wat roestig.
Ik ben bezig met het opstarten van een aquarium na een flink aantal jaren zonder te hebben gezeten.
Dit moet een A. borelli bakje worden, inclusief wisselende temperaturen 😛
In de winter 17,5 a 18 graden, in de zomer zo rond de 26-28

Nu zoek ik wat medebewoners en dankzij een aantal eerdere topics die ik hier gelezen heb, kom ik uit op de volgende mogelijkheden:
*Corydoras hastatus (zwemt niet alleen op de bodem)... eventueel nog andere corydoras soorten die geen moeite hebben met koeler water en die niet alleen op de bodem rondsnuffelen?
*Otocinclus.... welke soort kan het best tegen lagere temperaturen?
*Hyphessobrycon amandae... zitten deze wel veel bovenin?
*Aphyocharax rathbuni .... bovenste waterlagen?
*Paracheirodon innesi .... voornamelijk middelste waterlaag toch?

Zijn er nog meer opties? Ik zoek voornamelijk visjes voor de bovenste waterlaag.

Klein bakje, 80x40x40

Het is maar wat je klein noemt hoor😉. Zelf heb ik in de 80cm een school Espei s van 10 stuks en dat is een rustig en kleurrijk visje die eigenlijk in de middenlaag zwemt. Daar hebben de Borelli s ook weinig last van denk ik.
Ook het Ringbandsnoekje heb ik erbij maar weet niet of deze 2 qua waterwaarden en eisen samengaan met je Borelli.

Qua temp zal 18 graden denk ik niet gaan:
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/trigonostigma-espei

Nou ja, in vergelijking met wat ik gewend ben van vroeger.

Leuk visje espei, maar stelt helaas hogere temperaturen op prijs.
Epiplatys zal ik eens over lezen, ik heb ze vroeger ooit gehad, maar die kennis is verdwenen.

Ja die wintertemp is vrij laag dus een boel visjes zullen daardoor afvallen. Ik begrijp dat je vroeger dus een grotere bak hebt gehad. Nou wie weet wat er binnenkort nog aan zit te komen toch😉.

Ja, ik had 2 bakken van 800 liter en 4 van 500 liter
Helaas ben ik kleiner gaan wonen (wel met een grotere tuin) dus helaas geen ruimte voor een grotere bak.

Ja dat is dan jammer zeg want dat waren echt grote bakken te noemen. Misschien kun je nu een leuke vijver aanleggen😉.

Vandaag bij toeval tegen een koppel apistogramma barlowi (muilbroeder) aangelopen, en meteen gekocht.

Binnenkort een grotere bak, de verslaving is weer terug (ruimte gemaakt in de woonkamer), dus de borelli komt ook nog.

De bak draait inmiddels lekker, medebewoners zijn Nannostomus marginatus geworden. Niet echt een subtropisch soortje, maar goed bestand tegen 20 graden.
Ik had verwacht dat ze wat meer bovenin de bak zouden zwemmen, maar ze blijven voornamelijk onder het midden.
Nu zoek ik dus nog een visje voor de bovenste waterlagen.

De keuze was gevallen op Epiplatys annulatus, maar tot dusver is het voornamelijk troep wat er wordt aangeboden, minuscuul, mager, ziek...
Een optie zou zijn Hyphessobrycon amandae... zitten deze wel veel bovenin?
Aphyocharax rathbuni valt af .... schijnen nogal vinnenbijtertjes te zijn.
Hoe zijn de ervaringen met Hyphessobrycon flammeus? Ik lees zoveel verschillende verhalen; vinnenbijters/uiterst vreedzaam, bovenste waterlagen onder drijfplanten/middelste waterlagen

Zoektocht naar een leuk soortje voor de bovenste waterlaag dus.... wie heeft er tips?

rathbuni zijn geen vinnenbijters heb ze zelf lang genoeg gehad zijn zeer mooie actieve vissen die vooral met soortgenoten bezig zijn

als ze het den dan zal er iets fout zijn met de manier van houden schuld van de eigenaar dus

Het staat toch te lezen op diverse bekende sites, maar ik had het ook nooit eerder gehoord.
Maakt wel dat ik een beetje huiverig ben om ze aan te schaffen.
Ik vind het wel een erg mooi visje.
Zaten ze bij jou in de bovenste waterlagen?

ik had het zelf nog niet eerder gelezen
en ook nog nooit problemen over deze soort gehoord van leden hier
helaas kopieren veel sites van elkaar waardoor er soms toch slechte adviezen of info op het net komt te staan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan