Borneo biotopen


matelarssie

Member
Lid geworden
17 maart 2011
Berichten
8
Locatie
Ootmarsum
Dag allemaal,

lange tijd dat ik op dit forum ben geweest, en ondanks een gebruikersnaam die uit de 3e eeuw stamt wou ik dit toch graag met jullie delen.

Momenteel ben ik in Oost-Kalimantan, Borneo, voor mijn projectstage. Dit is inmiddels mijn 2e keer op Borneo, wat ik na de eerste keer heb geleerd is dat het zonde is om zonder camera naar Borneo te gaan. Zodoende heb ik, na een zomer hard werken, een Olympus TG-5 aan kunnen schaffen. Ik heb deze camera gekocht met onderwaterhuis, deze biedt bescherming tot een diepte van 45 meter.

Ik zou graag het binnenland wat verder in willen om te snorkelen in blackwater biotoopjes, heb hier helaas nog geen tijd voor gehad. Dus voor nu moeten ik het doen met heldere karst bronnen, waar het koude water uit de bergen door het kalksteen sijpelt. Een van deze bronnen is Labuan Cermin, waar een zoutwatertong onder het zoet water meertje schuift en hier dus ook zoutwatervissen voorkomen! De toplaag bestaat voornamelijk uit brakwatersoortjes zoals; Brachygobius sp., Pandaka pygmaea, Dermogenys sp., Caridian gracilirostris, Clithon sp. en nog meerder slakkensoortjes. Er was vrijwel geen vegetatie, op 1 mossoort na, die uitsluitend rond het wateroppervlakte groeide. Wel was er veel overhangende vegetatie van de bomen rond het meertje.
Een halocline maakte een duidelijke scheiding tussen het zoete en zoute water, maar bemoeilijkte het ook soms om foto's te maken. Het zoute gedeelte was heel onhelder en heb hier alleen Lutjanus sp, & Siganus sp. gespot, waarbij gezegd moet worden dat deze hier in grote aantallen voorkwamen.

Een dag later ben ik richting het plaatsje Lenggo gegaan, hier is ook een kristalheldere karstbron. Aangezien we nog weinig tijd hadden moest ik mijn reisgenoten overhalen om hier toch even te stoppen. Snel mijn camera en snorkel spul gepakt om toch even een rondje te maken door de bron. Aangezien hier geen invloed was van zout water kwamen hier uitsluitend zoetwatersoorten voor. Ik heb nog geen tijd genomen om ze allemaal te identificeren, maar de soorten die ik heb kunnen identificeren zijn: Channa lucius, Hampala sp. (waarschijnlijk H. bimaculata), Betta sp., Anguilla sp., Osteochilus sp. en een grote verscheidenheid aan Rasbora en andere karperachtigen. Helaas, zoals in veel wateren in Indonesië heb ik hier ook Oreochromis sp. (Tilapia) aangetroffen.
In deze bron, in tegenstelling tot Labuan cermin, waren wel waterplanten aanwezig. Cyrptocoryne sp., Hoornblad en een grasachtige plant die ik niet heb kunnen identificeren.

Ik moet nog even kijken wanneer (en hoe) ik de foto's toevoeg, maar dat gebeurd z.s.m.

Met vriendelijke groet,

Lars
 
Heel leuk dat je daar gaat snorkelen, ik ben razend benieuwd naar de foto's !!
Je kan foto's overigens toevoegen via 'upload bestand' rechtsonder wanneer je een bericht plaatst.
 
Heel leuk dat je daar gaat snorkelen, ik ben razend benieuwd naar de foto's !!
Je kan foto's overigens toevoegen via 'upload bestand' rechtsonder wanneer je een bericht plaatst.
Dat heb ik al een paar keer geprobeerd, maar het werkt nog niet zoals het zou moeten.. :sorry:
 
PB091049.JPG

Siganus sp. in de halocline
PB091054.JPG

Sfeerimpressie Labuan Cermin, duidelijk zichtbaar is de halocline.
PB091055.JPG

Niet nader geidentificeerd visje, zat zelf te denken aan een soort uit de famile Ambassidae[
ATTACH=full]262436[/ATTACH]
Niet nader geidentificeerde slakkensoort.
PB091066.JPG

Caridina gracilirostris
PB091068.JPG

andere slakkensoort
PB091070.JPG

Clithon sp., gele morph
PB091073.JPG

Clithon sp., zwarte morph
PB091075.JPG

Brachygobius sp.
PB091076.JPG

Brachygobius sp.
PB091080.JPG

Pandaka pygmaea, deze waren echt heeeeel klein.
PB091091.JPG

Sfeerimpressie Labuan Cermin
PB091094.JPG

Slak uit het geslacht Neritina?
PB091059.JPG

Siganus sp.
PB091062.JPG

Caridina gracilirostris
PB091064.JPG

Nog een onbekende slakkensoort
 
Laatst bewerkt:
Zooooo mooi!! Voel je niet bezwaard om nog veel meer foto's te delen! :D
 
Bekijk bijlage 262431
Siganus sp. in de halocline
Bekijk bijlage 262432
Sfeerimpressie Labuan Cermin, duidelijk zichtbaar is de halocline.
Bekijk bijlage 262433
Niet nader geidentificeerd visje, zat zelf te denken aan een soort uit de famile Ambassidae[
ATTACH=full]262436[/ATTACH]
Niet nader geidentificeerde slakkensoort.
Bekijk bijlage 262437
Caridina gracilirostris
Bekijk bijlage 262438
andere slakkensoort
Bekijk bijlage 262439
Clithon sp., gele morph
Bekijk bijlage 262440
Clithon sp., zwarte morph
Bekijk bijlage 262441
Brachygobius sp.
Bekijk bijlage 262442
Brachygobius sp.
Bekijk bijlage 262443
Pandaka pygmaea, deze waren echt heeeeel klein.
Bekijk bijlage 262444
Sfeerimpressie Labuan Cermin
Bekijk bijlage 262445
Slak uit het geslacht Neritina?
Bekijk bijlage 262434
Siganus sp.
Bekijk bijlage 262435
Caridina gracilirostris
Bekijk bijlage 262436
Nog een onbekende slakkensoort

Wauw wat prachtig allemaal:smitten: die laatste slak doet mij denken aan Septaria porcellana, maar dan mooier:D

En die Neritina-achtige sprekt me ook erg aan, dat zwart-witte, ik kan je er alleen niet verder mee helpen helaas...
 
Prachtig allemaal!
Ik zou graag wat van die Gobies bij je bestellen als het kan? :D
 
Mooie foto's, vooral die met de dikke boomstam.
 
Dank allen!

@Seabait: Dat lijkt me niet zo handig aangezien Pandaka critically endangered zijn......:oops:
Heb zelf ook al heel vaak de neiging gehad om wat visjes mee te nemen, maar denk dat het ook moeilijk gaat zijn om door de douane te komen dan...

hier ook nog een linkje naar een snel in elkaar geflatst videotje :)
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk heb je er geen gelegenheid voor, maar het zou erg mooi zijn als je ter plaatse de water waarden zou kunnen meten, wel een prachtige stageplaats voor een liefhebber met oog daarvoor.
 
Utaka heeft vermoedelijk een Sphaerichthys osphromenoides uit de Kalimantan, misschien ben je hierin geïnteresseerd?
 
Mogelijk heb je er geen gelegenheid voor, maar het zou erg mooi zijn als je ter plaatse de water waarden zou kunnen meten, wel een prachtige stageplaats voor een liefhebber met oog daarvoor.

Helaas heb ik geen meetinstrumenten bij mij en ben bang dat het vrijwel onmogelijk is om hier iets aan te schaffen. Daarvoor moet ik al gauw 10 uur reizen denk ik.

Utaka heeft vermoedelijk een Sphaerichthys osphromenoides uit de Kalimantan, misschien ben je hierin geïnteresseerd?

Ik zag het berichtje langskomen! Ik ben alleen bang dat deze uit West-Kalimantan komen en niet uit Oost-Kalimantan, waar ik zit. Ik hoop dat ik nog tijd heb om een paar blackwater-biotoopjes op te zoeken, misschien kan ik nog een parosphronemus soortje vinden :)
 
Dan zal je hoogstwaarschijnlijk enkel P. pshuensis of een onbeschreven soortje vinden.

Zeer mooie foto's en filmmateriaal, bedankt voor het delen!
 
Dan zal je hoogstwaarschijnlijk enkel P. pshuensis of een onbeschreven soortje vinden.

Zeer mooie foto's en filmmateriaal, bedankt voor het delen!

Parosphronemus pahuensis wordt gevonden in het Mahakam bassin, in een stroompje bij het plaatsje Muara Pahu (Ben ik 2 jaar geleden geweest). Dus zal deze waarschijnlijk hier niet tegen komen, een onbeschreven soortje is altijd leuk natuurlijk :)
 
Dat inderdaad wel mooi zijn!
Ik dacht eerst dat je grote delen Kalimantan Timur zou doorkruisen, vandaar dat ik dacht dat de enige beschreven Parosphromenus die je zou tegenkomen P. pahuensis zou zijn.
 
Mooi zeg die slangenkoppen. En de rest ook :D
 

Terug
Bovenaan