Wat is er nieuw

Borneo

  • Onderwerp starter Onderwerp starter kimdlanor
  • Startdatum Startdatum
K

kimdlanor

Guest
Beste mede-aquariumliefhebbers,

Na 2 jaar oefenen met mijn Rio 400 heb ik besloten dat het tijd is om de boel om te bouwen. Het lijkt me leuk om richting een biotoop te gaan; hierbij wil ik zoveel mogelijk in acht nemen tot aan het punt dat ik het zelf nog mooi vind. Het water hoeft van mij bijvoorbeeld niet theekleurig te zijn. Verder wil ik wel de soorten een in acht houden, maar met eventueel wat speling (tot uiterlijk aan de grenzen van het eiland.)

Ik wil wel proberen zoveel mogelijk vissen uit het zelfde soort habitat te houden. Dat betekent ongeveer dezelfde waterwaardes, temperatuur en stromingsterke.

Het lijkt me voor de schaal het mooiste als er met name kleine vissen zitten in mijn 151cm-bak. Hiervoor zat ik te denken aan de Boraras Brigittae. Daarbij zou eventueel een koppel betta's en/of een groep chocoladegoerami's kunnen komen. Dit hoeft echter niet direct besloten te worden. Voor de bodem wordt het de Pangio Kuhlii/Semicincta. Qua algeneters en garnalen ben ik ook nog aan het zoeken.

Het lijkt me mooi als een (flink) deel van de bak dichtbegroeid is. Zijn er gebieden waar de Brigittae voorkomt en veel begroeiing is? Een mooie bijkomstigheid lijkt me dat door dichte begroeiing de kans op nageslacht groter is.

Ik zit op dit moment echter te dubben over de bodem. Is het mogelijk en/of handig om dit met een aquasoil te doen? (ADA Aquasoil Malaya). Om meer zanderig (biotoop-ogend) te krijgen zou ik ook de Powder-vorm erbij kunnen gebruiken. Of is het met een zandbodem ook prima mogelijk om voor een deel flinke wildgroei/tapijtvorming te cre�ren? En/of is dit hoe dan ook niet biotopisch?

Vissen:
- School Boraras Brigittae
- Groep Pangio Semicincta
- Partij Garnalen?
- Groep Algeneters? (Flying Fox)
- Betta-koppel/-harem? (Betta Foerschi/Parospromenus Tweediei)
- Groep Chocoladegoerami's? (Sphaerichtys Osphromenoides)

Planten:
- Microserum Preropus (Langs het kien-/wortelhout)
- Limnophila Sessiliflora (Midden-Achter)
- Nymphae Stellate (bladeren aan oppervlak, als die vindbaar is)
- Hygrophila Polysperma (Achter)
- Blyxa Japonica (Midden-Achter)
- Cryptocorynes (Midden-Achter, welke?)
- Eleocharis Parvula (Voor-Achter)

Zou ik met de Eleocharis tapijtvorming moeten doen? Of zou ik met een goeie partij Blyxa's en crypto's dit moeten doen?
 
Leuke plannen! Klinkt een beetje als onze Zuidoost-Azi� bak, maar dan water grot. Bekijk de link in onze handtekening anders eens, hebben we ook nog wat info opgenomen.

Qua vissoorten ben je op de goede weg qua biotoopgerichtheid. Echter niet een volbeplante bak, maar een bak vol hout- en bladafval, met weinig licht en maar amper planten, is waar je aan denkt bij een 'biotoop' voor deze soorten. Daar ligt voor jou een te maken keuze, hoe precies je alles wilt.

~ Ivo
 
Beste Ivo,

Dank voor je snelle reactie. Ik ben met name op aquaforum.nl gekomen doordat ik hier veruit de meeste informatie heb kunnen verzamelen 😉 Daarbij heb ik het topic over jullie Zuidoost-Azi�-bak ook volledig doorgenomen. Daarnaast was ik erg onder de indruk van de bak van arjan: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=193990 . En nog een aantal anderen.

Ik ben echter zelf niet een bijzondere fan van een donkere bak met weinig beplanting. Vandaar dat ik "richting" biotoop wil; noem het een regiotoop of communitoop. Zijn er geen gebieden in die streek met meer/veel begroeiing? En zo ja, is dat ook eleocharis of een hele partij crypto's? Als dit niet bestaat, dan neig ik meer naar een Zuidoost-Azi�-Nature-bak; qua verspreiding van planten en vissen beperkt tot een klein gebied. Maar qua invulling van de bak iets meer naar eigen smaak.

Allicht ga ik anders met de blyxa's en crypto's proberen gedeeltelijk flinke bodembedekking/tapijtvorming te krijgen. Is dat goed mogelijk op zand?

Groeten,
 
Een communitoop, klinkt alsof je dat artikeltje op practicalfishkeeping kent 😉

Ja, er zijn gebieden in die streek met heel begroeiing, waaronder Crypto's en varens, meterslang soms. Wel is dat vaak meer oever/moerasbegroeiing en niet zozeer submerse begroeiing, maar soit. Dat zie je ook wel terug in de foto's die je ongetwijfeld bent tegengekomen. Het blackwater is nu eenmaal niet zo geschikt voor veel begroeiing onderwater.

Maargoed, helemaal niks mis met een flinke plantenpartij. Uit je beschrijving denk ik wel op te maken dat je ook zeker geen typische plantenbak wilt, dus misschien is het volgende het overwegen waard. Als je kiest voor een beperkt aantal soorten planten, maar met grotere aantallen per soort is het makkelijker om eenheid te cre�ren, wat vaak ook wat natuurlijker oogt (of het is in ieder geval makkelijker zo te maken).

Ik vind onderstaande een prachtige bak en een goed voorbeeld van wat ik bedoel:
http://farm9.staticflickr.com/8190/8128 ... 6cd2_o.jpg

Hoe makkelijk de tapijtvorming op zand is weet ik niet, maar gezien je Pangio's op je lijst hebt staan zou ik toch echt aanraden voor zand te kiezen, aangezien die graag wat graven.

~ Ivo
 
Hey Ivo,

Ik weet oprecht niet meer waar ik de term 'communitoop' vandaan heb, maar ik gok dat het practicalfishkeeping was 😉

Ik heb er nog even over nagedacht en ik ga jouw advies volgen; het wordt een zandbodem met een beperkt aantal soorten planten, maar dan wel wat meer. Daarover gesproken, welke cryptocoryne raad jij mij aan? Ik ben de afgelopen dagen aan het zoeken geweest, maar ik ben er achter dat het bijzonder moeilijk is om een geschikte cryptocoryne te vinden die in Borneo te vinden is en ook in Nederland in de handel te verkrijgen is. Het liefste heb ik wel een wat vullende cryptocoryne (zowel bodembedekkend als wat de hoogte in).

Ik ga verder voor de Microsorum Pteropus 'Trident'. Ik denk dat de Limnophila Sessiliflora achterin komt. Deze plant groeit snel, is fijngebladerd, groen (de Brigittae zijn rood) en gaat de hoogte en breedte in. Ten slotte zoek ik nog een drijfplant...

Groeten,
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan