Wat is er nieuw

Borsalino's 60 cm Killi bakje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Borsalino
  • Startdatum Startdatum
B

Borsalino

Guest
Mijn grote 2 meter bak heb ik helaas moeten wegdoen, had na de zoetwater die omgebouwd naar zeewater.
Maar door de verslechterde gezondheid was de onderhoud daarvan niet meer mogelijk.

Had nog een 60 cm bakje staan en dit is in opstart voor Killi visjes, moet me met iets bezig houden buiten niks doen en me rot vervelen..................

Dit is als test of de onderhoud me niet teveel wordt, bakje staat voorlopig in de ex-technische ruimte van de vroegere stekkenbak van de zeebak.

Mocht alles meevallen kan er nog altijd een mooier bakje waarvan de onderhoud te doen moet zijn meer in het zicht in de living.

Als bodem ligt er Manado in en al enkele plantjes.
Filter is een JBL e401.
Het spaarlampje heb ik uit het lichtkapje gesloopd en vervangen door een 9 watt JMB.

Als visbestand had ik gedacht aan een schooltje blauwoogjes met 1 koppel Aphyosemion en 1 koppel Nothobranchius en enkele Corydoras habrosus.

Welke waterwaarden hou ik het beste aan wat betreft PH en GH-KH?

Lengtetijd verlichting, momenteel is van aan en uitdimmen net 12 uur in totaal, teveel of ok?

1ste fotokes bakje in opstart.

Nog andere plantjes zijn online besteld, zal voor einde deze week zijn.

Heb nog een stukje Mopan hout liggen, maar meen ergens gelezen te hebben dat Mopani hout en Killi visjes geen goede combinatie zijn!?

SXJ8nmLlLYrRktWRfeF7vNeXt6GDakN8.jpeg

remcovoortman zei:
Killis en mopani kan makkelijk.

Ha dan heb ik verkeerd gelezen.

Zit ik dan wel met bruin wordend water, moet dan aan de Purigen, niet dat ik dat nu erg vind om dat af en toe te regeneren.

Moest iemand weten waar je dichtbij Antwerpen een lfs weet waar er keuze is in Killi visjes, ben 1 en al gehoor, vind ze met keuze enkel in die grote aan de Franse Grens en dat is toch direct een einde rijden.

lfs met ruime keuze in Killi visjes gevonden vlak in de buurt!

Ben eruit wat visbestand gaat worden.

1 koppel Aphyosemion hjersseni

1 koppel Aphyosemion scheeli

Schooltje Aplocheilichtys Normanni

6 Corydas pygmeus

Gisteren bij een lfs geweest met wat keuze uit Killivisjes.

Daar wisten ze me ook te zeggen dat blauwoogjes geen Killivisjes zijn.........................dat is al de 2de lfs waar ze me zeggen dat blauwoogjes geen Killi visjes zijn................

Vroeger werd de naam Poropanchax normani gebruikt en onder de Killi visjes gezet.

Nu met de naam Aplocheilichtys normani

Nu weet ik het ook niet meer....................

Het zijn toch eierleggende tandkarpers!?

Je weet dat de 2 aphyosemion soorten kunnen kruisen. 2 aphyosemion mannen lijkt me niet zo goed. Ik had zelf ook 2 mannen in een 60 cm en dat was de hele dag jagen. 1 was er uiteindelijk helemaal schuw geworden.
Maar blauwoogjes zijn eierleggende tandkarpers/killis ja.

Theoretisch zijn de aquazaken correct. Blauwoogjes zijn vissen uit het geslacht van Pseudomugil. Soorten uit de Aplocheilychtus, Poropanchax etc zijn lichtoogjes (lamp-eyes in de engelse taal).Vissen van deze familie blauwoogjes noemen is een fout die ik steeds vaker zie langskomen, en zeker op dit forum.

Niet alle Aphyosemion-soorten kunnen kruisen met elkaar (zelfde geldt voor Fundulopanchax waartoe de scheeli eigenlijk behoort). Ze kunnen alleen kruisen als ze tot dezelfde groep behoren.

De herverdeling van het geslacht Aplocheilychtus in Poropanchax, Lacustricola etc is wel de laatste verdeling die gevolgd wordt.

De Aphyosemion hjersenni is overigens de A. australe.

Over het kruisen maak ik me geen zorgen, dat is niet aan de orde = levend voer moesten ze kweken.

Als de gezondheid het toelaat komt of komen er later bakjes bij om eventueel te kweken..
ik zie wel wat de gezondheidstoekomst brengt..............

Aphyosemion hjersenni en australe is dat dan ook de Kaap Lopez?

Borsalino zei:
Over het kruisen maak ik me geen zorgen, dat is niet aan de orde = levend voer moesten ze kweken.

Als de gezondheid het toelaat komt of komen er later bakjes bij om eventueel te kweken..
ik zie wel wat de gezondheidstoekomst brengt..............

Aphyosemion hjersenni en australe is dat dan ook de Kaap Lopez?

Veel soorten kweken prima op hoogwaardig droogvoer.

Maar de hjersenni is een foutieve benaming van de australe. Kaap lopez is de nederlandse naam van de australe.

Jeffrey, bedoel met levend voer, als er jongen moesten komen dan is het levend voer voor de ouders.

Moest ik later gericht willen kweken ermee, dan zet ik het juiste koppel wel appart.

Oh zo, ik zou er niet van uitgaan. Er blijft altijd over. Ik heb een permanente kweekbak van 50x30x30 met 3 stellen Fundulopanchax gardneri. Je zou versteld staan hoeveel jongen het soms overleven.

Vandaag waren de online bestelde plantjes er al.

Ben ik met mijnen domme kop toch de belangrijkste vergeten, het drijfplantje begot de Limnobium.

Wie dit leest en er teveel heeft, wel ergens rond Antwerpen, betaal ze hoor, net als in de winkel!

Nu twijfel ik om niks of wel iets van plantenvoeding toe te voegen, heb geen zin om wekelijks te snoeien en verplanten.......bij mijn 2 meter bak vroeger was dat wekelijks snoeien met de EI methode, dat zeker niet meer, plantjes mogen gezond groeien, maar niet teveel.

Natuurlijk kan ik vele richtingen uit;
Profito
Easycarbo
Bio Co�, zelf gemaakt of het systeem van Dennerle, is niet eens duur te noemen, en geen poespas.......................

Eerste foto....................
Heb ondertussen het licht op 80% gezet daar er nog geen drijfplantjes inliggen, vond het nogal fel van verlichting.

OhrNhD1BeJHsH7pjE-UebH18JJLbaDPA.jpeg

Ondertussen wat aan het knutselen met Bio Co�

Als eerste test de gewone water + suiker + gist mengeling gemaakt, had geen vloeibare plantenvoeding, morgen Substral meebrengen.
Benieuwd of het werkt zonder plantenvoeding!?

Dan eens testen met het gelei recept, maar dan eerst lief aan moeder de vrouw vragen ef ze gelei blaadjes wilt meebrengen van de supermarkt.

Een omgekeerd bakje vind ik spuuglelijk.

Zal een mini flipper worden van JBL of Dennerle.

De waterwaarden om 13:30, zal straks een nieuwe meting worden om te meten op zelfde uur en makkelijkst is dat elke keer om 18:00 uur.

13:30
28/08/2015
NO� 0
NO� 0
GH 7
KH 6
PH 7,2
CI� 0
CO� <15
Temp 25,1

Inderdaad gemeten met de JBL Proscan, heb 2 metingen gedaan met 2 verschillende stripjes.
Elke meting was idem dito.

Heb ook zo een doosje gewone meetstrips van JBL staan en dacht ga die eens proberen met de Proscan kaart en die eens scannen, raar maar waar idem dito uitslag als de stripjes van de Proscan, ze zien er ook idem-dito uit.
Wel een groot prijsverschil, een pakje kost bijna evenveel, in de Proscan zitten er 24 stuks en in de gewone 50 stuks......................

Ook een permanente Co� meter gehangen van JBL, kwestie van geen overdosering te hebben met de Bio Co�.

Bio Co� staat al lekker te pruttelen.

Nu zonder een omgekeerd bakje of een flipper tijdelijk een bruissteentje gebruikt.

Hou de permanente Co� meter in het oog dat de Co� niet te hoog oploopt.

Ben er tevreden van.

De permanente CO� meter begint aan de rand groen te kleuren.

Effe een Proscan gedaan.

Valt nog mee, had vanmiddag zonder Co� <15 mg/l en zat in het oranje = te weinig.

Nu 15 mg/l en int groen, dus kan nog een beetje bij.

PH is gedaald van 7.2 naar 7.0

GH en KH zelfde gebleven, benieuwd naar de waterwaarden van morgen.....................................

Ga de Co� toch maar loskoppelen voor vannacht denk ik, geen idee hoeveel Co� er via het bruissteentje door het water wordt opgenomen.

Vandaag een flipper van Dennerle erin gehangen, zit nu op 63 bellen per minuut, afwachten wat het morgen is.

3 Helena slakken toegevoegd.

Ook de Dosator van Dennerle met V30.

Waterwisselke gedaan van 10 liter.

Waterwaarden zijn prima.

Goed en slecht nieuws.

De Bio Co� is bijna al uitgewerkt, zal dus een nieuw proefje worden met de geleioplossing.

De gisteren opgezette artemia kweek is na 16 uur al uitgekomen.

De Killi visjes waren er duidelijk tevreden mee.

Heb 2ml Substral aan de bestaande bijna niet meer werkende oplossing toegevoegd en terug volop Co� productie.
Dus is de plantenvoeding van belang!

Vandaag de gelei Bio Co� opgestart en deze geeft trager maar gelijkmatiger Co� af.
Benieuwd hoelang deze gaat meegaan.

De vorige loopt nog steeds, wel schokkerig.

Vandaag een gleufke maken in de lichtkap om het darmpje Co� erdoor te voeren, dat het een beetje deftiger is en het Co� darmpje wat korter.

Door de warmte van de afgelopen dagen was de temperatuur opgelopen tot 26.8�
De filter staat in een Curver box, en daar gisteren 2 koelelementen naast gestoken en temperatuur was gezakt naar 26.1�

Heb ze der nu na diepvriezen ze er terug naast gestoken, om de temperatuur nog een beetje te laten zakken.

Heb nog 4cm fannetjes liggen, ga die vanachter in het lichtkapje plaatsen, 2 die verse lucht inzuigen en 2 die de warme lucht uitzuigen.

Kan ook het lichtkapje openzetten, maar daar Killi's springertjes zijn is dat geen optie, is wel 5 cm, tis dat ik niet weet hoe hoog ze kunnen wippen.............

Daar door de lagere temperatuur in de kamer waar het Kilii bakje staat begon de Bio Co� minder Co� te geven.

Artemia met de Hobby schaal kwam ook niet zoveel meer uit.

Een verwarmingsmatje van 15 watt gehaald en via een temperatuursensor in een mok water op 25� gezet via de controller.

Vochtoplossing van de Bio Co� 23.8�, dus perfect en volop CO�.

Het water van het hobby artemia setje had de temperatuur van 27.2�

Ik had dit gisteren vers opgezet rond 15 uur.

Vanmorgen zat het zeefje overvol uitgekomen artemia, was zoveel dat ik met moeite het water eruit kreeg.
Zal de volgende keer minder eitjes gebruiken, want er komen nu massaal nog zeer veel eitjes uit.

Snel en makkelijk zonder gebrom van een luchtpompje en zeer snel aan de visjes gegeven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan