Wat is er nieuw

Bouw van nieuwe onderkast voor Rio 180

• Onderwerp starter Onderwerp starter RubenS
  • Startdatum Startdatum
R

RubenS

Guest
Lees hier het verslag over het bouwen van een nieuwe kast t.b.v. het nieuw gekochte aquarium.
De eisen voor de nieuwe kast waren dat hij stevig moest worden en dat het netjes afgewerkt werd. De kast komt in de woonkamer te staan, dus moest wel een beetje knap worden! Daarnaast zijn de afmetingen een punt geweest om over na te denken; de nieuwe rio 180 moest er op passen maar ik wilde ook rekening houden met een eventuele grotere maat.

Het bouwen van het frame:

Het bouwen van het frame begon met het uitzoeken van het materiaal en de maten. De afweging tussen een stalen frame en een houten frame was snel gemaakt. Het ontbreken van gereedschap om staal te bewerken en de beschikbaarheid van gereedschap om hout te bewerken, heeft geleid tot het maken van een houten frame. Ik heb voor het frame gebruik gemaakt van 2"x 3" vuren houten balken.

De opbouw van het frame is gedaan met 4 rechthoekige raamwerken die allemaal dubbel geschoord zijn. Vervolgens zijn de 4 raamwerken, in afgewisselde geschoorde richting, boven en onder onderling verbonden door liggers over de volledige breedte van de kast:

[image]http://i1377.photobucket.com/albums/ah51/raw3003/aquarium/IMG_0061_zps28b539a2.jpg[/image]

Op de foto is te zien dat er onderin de kast al 3 witte planken liggen en dat de achterkant van de kast al is voorzien van een plaat. De plaat op de achterkant van de kast zorgt (mits er genoeg schroef/lijmverbindingen zijn gemaakt) voor de "schoring" zijdelings.

Hierna zijn de op de zijkanten, bovenkant en voorkant platen geplaatst voor de afwerking. In de voorkant heb ik gaten gemaakt om later deurtjes te kunnen plaatsen. De gaten zijn gemaakt met een bovenfrees om de contouren van het frame strak te kunnen volgen. Een decoupeerzaag zou moeilijk zo strak en recht de bewerking hebben kunnen doen. Zie hier het resultaat:

[image]http://i1377.photobucket.com/albums/ah51/raw3003/aquarium/IMG_0060_zpscdf514c3.jpg[/image]

[image]http://i1377.photobucket.com/albums/ah51/raw3003/aquarium/IMG_0059_zps8b7320ff.jpg[/image]

Vervolgens heb ik met gezelfde bovenfrees alle kanten (lees: overgangen van plaat naar plaat) gelijk gemaakt aan elkaar. Dit was nodig omdat de een ongeveer een halve milimeter uitstak voorbij de ander. Hoe nauwkeurig er ook is gewerkt is, is dit helaas ontstaan. Maar het was een fluitje van een cent met die handige bovenfrees.

Het vervelendste van het maken van de kast was het herhaaldelijk een aantal dagen wachten na het plamuren en schilderen van het hout. Door de lage temperaturen, het hebben van een onverwarmde schuur en het hebben van een inhuis-klus-verbod duurde het drogen van de plamuur en het uitharden van de verf erg lang..

Toch zag ik snel resultaat:

[image]http://i1377.photobucket.com/albums/ah51/raw3003/aquarium/IMG_0064_zps79adad50.jpg[/image]

Na een aantal lagen verf, was het zover om hem in de woonkamer neer te gaan zetten en het aquarium (wat al meer dan een week in de doos stond te wachten) te gaan opstarten!!

Zie hier het resultaat:
[image]http://i1377.photobucket.com/albums/ah51/raw3003/aquarium/IMG_0076_zps87ee2e1a.jpg[/image]

Neem me niet kwalijk dat ik niet heb kunnen wachten met het neerzetten van het aquarium, voordat ik de deurtjes heb gemaakt. Die komen later wel, net als het afschilderen van de binnenkant.
Tot zover de bouw.. over het opstarten komt een ander topic!

Welkom,mooi meubel.

Netjes gemaakt hoor

Ziet er goed uit. :thumbs:
Kan wel weer commentaar geven,maar doe het nu eens niet. 😀

Dat is een serieus stevig kastje.

RubenS zei:
Lees hier het verslag over het bouwen van een nieuwe kast t.b.v. het nieuw gekochte aquarium.

Zie hier het resultaat:
[image]http://i1377.photobucket.com/albums/ah51/raw3003/aquarium/IMG_0076_zps87ee2e1a.jpg[/image]

Neem me niet kwalijk dat ik niet heb kunnen wachten met het neerzetten van het aquarium, voordat ik de deurtjes heb gemaakt. Die komen later wel, net als het afschilderen van de binnenkant.
Mooi gemaakt ! En ach, die deurtjes ... Die komen nog wel. Deze is ook net klaar, op de deurtjes na !

AB875752-633E-4EB1-A3C2-15F36C86C594_zpsknzicc7w.jpg

Als je de fabrieks kastjes bekijkt en dan deze mag je er zeker van zijn dat dit 5x te sterk is voor wat het moet dienen.
Het kan natuurlijk geen kwaat, maar het kon veel goedkoper.

JbMalawi

Jb Malawi zei:
Als je de fabrieks kastjes bekijkt en dan deze mag je er zeker van zijn dat dit 5x te sterk is voor wat het moet dienen.
Het kan natuurlijk geen kwaat, maar het kon veel goedkoper.

JbMalawi
Ik denk dat zelfbouw altijd goedkoper is dan fabriekskasten ... Op die Juwel meubeltjes van spaanplaat na dan. En je hebt daar wel gelijk in: die zijn ook stevig genoeg. Met zelfbouw kan je het helemaal maken hoe je het zelf wil !

Ik geloof niet dat je het als hobbyist echt doet om het goedkoper uit te zijn, maar om het naar eigen stijl, smaak en behoefte te kunnen maken. Het is een mooi kastje geworden, en zoals TS ook al aangaf is er nu ook nog ruimte tot groei voor de bak. Top gedaan dus! 🙂

Bedankt iedereen voor de complimenten! Dat het sterker is dan zo een factory-kastje van alleen spaanplaat, ben ik blij om! Ik heb sterk mijn twijfels over dat soort kastjes, naast dat ik zie simpelweg niet mooi vind. Uiteraard is een mening over uitstraling persoonlijk..

@Bertus: Ik sta altijd open voor opbouwende kritiek!

@Crash Cowboy: Wel ontzettend netjes hoor zo'n stalen frame! Zo te zien is het RVS? Die gaat langer mee dan een mensenleven!

Tja, goedkoper had misschien gekund. Maar gelet op de prijzen van hout en de prijs per meter die lager wordt in een "voordeelverpakking", had ik minder dan de helft van het hout moeten gebruiken om dezelfde prijs te halen.

Het ziet er zeer degelijk en sterk uit. Hiervoor niet anders dan lof. De gebruikte materiaal keuze van de afwerking zou niet mijn keuze zijn. Ik had in plaats van goedkoop spaanplaat iets meer centjes uitgegeven voor watervast gelijmd multiplex. Dit is veel beter vochtbestendig.

De uitsparingen die je met de bovenfrees hebt gemaakt ga je hergebruiken voor de deurtjes?

Gr Robin

ziet er stevig genoeg uit. ik zou voor die paar centen meer ook voor een sterk degelijk frame gegaan zijn die het gewicht in veelvoud kan dragen net als wat jij hebt gedaan. plaatwerk had ik wat anders voor gebruikt net als de deurtjes. eenmaal alles afgewerkt had je er ook geen omkijken meer na gehad en nu blijft het toch niet af. inzakken zal het iig niet doen

RubenS zei:
@Crash Cowboy: Wel ontzettend netjes hoor zo'n stalen frame! Zo te zien is het RVS? Die gaat langer mee dan een mensenleven!
Nee, het is gewoon staal. Geschuurd en gepolijst. 40 x 40 x 2mm.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan