Bouw verslag 2 meter multiplex aquarium.


Ziet er goed uit! Hier ook de combi t5 met leds, werkt perfect vind ik. En voor de vissen denk ik ook fijner. De verlichting gaat rustiger aan en uit als het ware, niet ineens bam bak licht of bam weg licht :D
 
Erg mooi gemaakt allemaal:thumbs:
zelf ben ik ook aan het bouwen, erg leuk om te doen, het schilderen gaat wel veel tijd inzitten ben ik achter.
 
Erg mooi gemaakt allemaal:thumbs:
zelf ben ik ook aan het bouwen, erg leuk om te doen, het schilderen gaat wel veel tijd inzitten ben ik achter.

Dank je:thumbs:.
In de afwerking gaat erg veel tijd zitten inderdaad. Toch krijg je wel eer van je werk als alles straks naar je zin is.
 
Hoi Robin,


Schitterende bak, zeker van iemand bij mij om de hoek. Zeer mooi. Ik zie het nu pas nadat ik het forum een beetje aan het doorspitten ben.

ZEER MOOI! :thumbs:
 
Hoi Robin,


Schitterende bak, zeker van iemand bij mij om de hoek. Zeer mooi. Ik zie het nu pas nadat ik het forum een beetje aan het doorspitten ben.

ZEER MOOI! :thumbs:

Dank je Ad:thumbs: Groeten uit Reeuwijk;)
 
Hele mooie bak!
 
20190610_163335.jpg

Dit is een totaaltje van vanmiddag. Na een flinke snoeibeurt is dit het resultaat. Sorry voor de weerspiegeling
20190610_163237.jpg
20190610_163255.jpg
 
Ben wel benieuwd hoe de bak er nu bij staat eigenlijk?
 
Het gaat gelukkig nog steeds goed met de bak. Het systeem draait als een trein en de vissen lijken allen goed op hun gemak. Vooral de Mesonauta's hebben heel regelmatig legsels (zonder succes).

Het enige wat me knap de keel uit begint te hangen is het overmatige zweefvuil en de losgewoelde planten. Ik heb voornemens om mijn bioloog plaats te laten maken voor een fors (vijver)drukfilter. Misschien zelfs 2 stuks.
Ook neig ik stiekem om de inrichting om te gooien en zonder planten verder te gaan. Rigoureus? Ja...waarschijnlijk wel maar het internet staat vol met de meest prachtige scapes waar geen plant te zien is.
Dit zijn vooralsnog hersenspinsels maar ik denk wel dat ik die kant op ga.
20191208_155402.jpg

20191208_155506.jpg

Deze foto's heb ik vanmiddag gemaakt met de led verlichting op 70%.

Ik heb trouwens niet helemaal stil gezeten want ik ben een nieuw project begonnen. Hier zal ik snel een nieuw bouwverslag van maken.
Mvg Robin
 
Hmm... denk je dat het ook je bioloog ligt dat je zweefvuil hebt? hier namelijk geen zweefvuil te bekennen (tenzij ik net gevoerd heb dan).

Planten.. ja ik heb ze nooit :D
 
Toevallig heeft CVS ook last van zweefvuil i.c.m. zijn bioloog (dit topic). Ik heb echter ook genoeg bakken van dit formaat gezien, met bioloog waarbij het kraakhelder is. Ik denk dat je het eerder moet zoeken bij de circulatie (extra stromingspompjes) of de opbouw van het mechanische gedeelte van de bioloog. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er een flinke potfilter bij te zetten waarbij je je alleen richt op fijne mechanische filtrage.
 
Hmm... denk je dat het ook je bioloog ligt dat je zweefvuil hebt? hier namelijk geen zweefvuil te bekennen (tenzij ik net gevoerd heb dan).

Planten.. ja ik heb ze nooit :D

Het ligt zeker niet aan mijn bioloog dat ik vrij veel last heb van zweefvuil. Dit is meer te wijten aan mijn gekozen visbestand (o.a. Geo's en L-nr's) en het feit dat het vuil slecht richting de overloop gaat. Door de spraybar blijft het vuil maar circuleren door de bak. Ik heb het al eens zonder succes zonder spraybar geprobeerd. Er staat ook al een extern filter mee te draaien wat al enorm helpt.
 
Heb alleen maar L-nummers in mijn bakken en corydoras, en geen zweefvuil (een systeem van 6 bakken op 1 bioloog en dat dan 2x) en dat dankzij een uv-lamp (dat ik geen zweefvuil heb)
Overigens zullen ze je je planten niet loswoelen als je voldoende legholen in je bak plaatst
 
De L-nr's woelen de planten niet los. Dit doen de Geophagussen. Op zich heb ik best een 'vervuilend' visbestand en omdat de Geo's voortdurend de bodem omwoelen heeft dit vooral net na het voeren veel zweefvuil tot gevolg.
De L-nr's vreten de planten wel stuk. Mijn L200 en Farlowella's heb ik regelmatig betrapt op het snoepen van de planten. Dit zorgt weer voor dode bladeren etc wat ook weer voor zweefvuil zorgt.
 
Ik heb ontdekt dat L-nummers en aanverwant aan planten knagen als ze bepaalde stofjes tekort komen, als je z emeer gevarieerd groenvoer geeft stopt het knagen aan de planten, te denken valt aan geblancheerde spinazie, gekookte bloemkool, gekookte brocolli, rauwe pompoen, rauwe courgette en repashy soilent green. Sinds ik ze dat dieet voorschotel laten ze mijn planten met rust, zelfs de zo geliefde echinodorus
 
Diepe buiging voor dit project!
 
Toevallig heeft CVS ook last van zweefvuil i.c.m. zijn bioloog (dit topic). Ik heb echter ook genoeg bakken van dit formaat gezien, met bioloog waarbij het kraakhelder is. Ik denk dat je het eerder moet zoeken bij de circulatie (extra stromingspompjes) of de opbouw van het mechanische gedeelte van de bioloog. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er een flinke potfilter bij te zetten waarbij je je alleen richt op fijne mechanische filtrage.


Ik heb het topic gelezen :book:. Op zich een zeer herkenbaar verhaal ja. Echter staat er op mijn bak al een potfilter (Jbl e901) met enkel matten en watten mee te draaien wat al enorm helpt.
Het is momenteel een gekkenhuis op mijn werk en privé ben ik ook flink druk maar als de rust is wedergekeerd ga ik de filtratie in de bak eens herzien. Wordt dus nog vervolgd!
 
kijk eens goed naar je hout, dat was bij mij de schuldige van zweefvuil, hout eruit als test en het was over
 

Terug
Bovenaan