bovenkant aquarium

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,542
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik heb nu op mijn aquarium van 2m x 0,4m 3 plexiglas platen liggen van 4mm dik. (67 cm x 40 cm). Dat is vreselijk lelijk, want die buigen door.

Ik wil er dus iets anders voor, dat Cat-proof is en liever niet breekbaar. (Ik heb momenteel 5 katten, die er graag boven op liggen + mandje, variërend van 2,5 kg tot 7 kg.)

Ik zit te denken aan Trespa, verdeeld over 4 of 5 platen van 50 of 40 cm.
Welke dikte Trespa moet ik dan hebben en gaat dit werken of gaat dit ook doorbuigen en zit er dus niets anders op dan glas te nemen?
 
Lysia

Je hebt zelf al de beste oplossing gegeven en dat is de trespa, ik zou als ik jou was een stuk van 200 x 40 cm. Gebruiken en 6 mm. Dik, meerdere stukken laten ook weer een lichtspleet zien, en met een groot deksel heb je daar geen last van.

De diepte van de bak 40 cm. Daar kunnen bij gebruik van trespa uit een stuk wel een paar katten opleggen hoor.

Je zal enkel nog een handgreepje moeten maken aan de voorzijde van het deksel om dit op te tillen.
 
Ik heb nu op mijn aquarium van 2m x 0,4m 3 plexiglas platen liggen van 4mm dik. (67 cm x 40 cm). Dat is vreselijk lelijk, want die buigen door.

Ik wil er dus iets anders voor, dat Cat-proof is en liever niet breekbaar. (Ik heb momenteel 5 katten, die er graag boven op liggen + mandje, variërend van 2,5 kg tot 7 kg.)

Ik zit te denken aan Trespa, verdeeld over 4 of 5 platen van 50 of 40 cm.
Welke dikte Trespa moet ik dan hebben en gaat dit werken of gaat dit ook doorbuigen en zit er dus niets anders op dan glas te nemen?
Misschien moet je eens kijken naar de prijzen voor Trespa? Dat spul is behoorlijk duur. Bovendien kunnen er zich door vochtproblemen en te weinig ventilatie schimmels ontwikkelen. Maar wat ik me afvraag is; hoe verlicht je de bak? Want met dat m.i. te dure Trespa wordt het wel erg donker in je bak? Kan je niet een lichtkap (laten) maken?
 
Er kan ook gebruikt gemaakt worden van HPL plaat is vocht bestendig en voor binnen en buiten te gebruiken, bij xxl direct kost dit 41,21.

@ benovo
Ga er vooraf wel vanuit dat de beschermende plaat boven de verlichting komt te liggen, zo niet, heb je helemaal gelijk.
 
Ik heb nu 6 ledbuizen die met verwarmingszuignappen op de steunplaatjes zitten. Die zijn dus onafhankelijk van de bovenkant.
En ik zal er hoe dan ook 'gaten' in moeten maken, om niet iedere keer de hele plaat eraf te hoeven tillen als ik de vissen wil voeren. En dan zijn losse plaatjes misschien juist wel weer makkelijker.
Ik kan eventueel met een reepje vijverfolie (heb ik ongetwijfeld over) de lichtspleten afplakken. Of een reepje trespa erbovenop plakken en laten oversteken.
 
Er kan ook gebruikt gemaakt worden van HPL plaat is vocht bestendig en voor binnen en buiten te gebruiken, bij xxl direct kost dit 41,21.

@ benovo
Ga er vooraf wel vanuit dat de beschermende plaat boven de verlichting komt te liggen, zo niet, heb je helemaal gelijk.
Trespa is de merknaam van HPL, dus dat is hetzelfde.
En ja het is duur, maar glas is ook niet goedkoop en een stuk kwetsbaarder. Bovendien kan ik in geval van nood zelf een hoek of gat in trespa boren/ slijpen om kabels en buizen door te laten lopen en met glas ben ik afhankelijk van de goodwill van iemand anders.

@benvo waarom wel schimmels door te weinig luchtcirculatie bij Trespa en niet bij (bijvoorbeeld) glas?

@treb is die stevigheid afhankelijk van het feit dat het uit één stuk gemaakt is? Lijkt me namelijk niet erg handig om zo'n joekel van een plaat eraf te moeten tillen. En is het nog stevig genoeg als ik die 2m in stukken verdeel of gaat het dan (alsnog) doorbuigen? Of moet ik dan dikkere plaat nemen?
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat een foto ( bovenkant aquarium) wat meer verduidelijkt om de situatie wat helderder te maken i.v.m.advies
 
@treb Bij deze:
 

Bijlagen

  • bovenkant aquarium 1.jpg
    bovenkant aquarium 1.jpg
    137.3 KB · Weergaven: 125
  • bovenkant aquarium 2.jpg
    bovenkant aquarium 2.jpg
    146.2 KB · Weergaven: 131
  • bovenkant aquarium 3.jpg
    bovenkant aquarium 3.jpg
    165.9 KB · Weergaven: 124
  • bovenkant aquarium 4.jpg
    bovenkant aquarium 4.jpg
    71.9 KB · Weergaven: 123
  • bovenkant aquarium 5.jpg
    bovenkant aquarium 5.jpg
    41.9 KB · Weergaven: 128
Mooi dat je er zo snel werk van gemaakt hebt, in deze situatie ga ik met benovo mee omdat er dan een soort van dragende lichtkap gemaakt moet worden waar de hpl in kan liggen.

Afgaande en gezien de foto's zou ik eerst ( zomaar een idee) rondom de bak een kunststof T profiel lijmen daar kan je dus de hpl plaat in een of meerdere stukken boven de bak dragend leggen.
 
En kunnen niet verschuiven, zeker wel belangrijk.
 
3 plaatjes trespa lijkt mij ook makkelijk voor onderhoud. Wat strookjes trespa er haaks onder kitten tegen doorbuiging. Met die stroken kan je ook de lichtdoorlaat oplossen en het verschuiven voorkomen.

Je hebt dan wel een cirkelzaag nodig om stroken te zagen. Met de hand lijkt me dat niet te doen.

Lucht en schimmel verhaal snap ik niet helemaal. Dit wijkt toch nauwelijks af van een standaard kap van bijvoorbeeld Juwel of Torfis?
Trespa kan uitstekend tegen vocht.
Vroeger had ik een kap van hardhout triplex, goed afgelakt met kozijnen lak....jaren gebruikt, nooit een probleem gehad.
 
Trespa boog bij mij ook gewoon destijds , en zijn best zware platen .
Ik zit zelf ook nog wat te zoeken wat ik op mijn armaturen kan leggen .
 
Heb het even snel uitgerekend in Solidworks. Als je het uit 3 delen polycarbonaat maakt van 3mm dik. Met haaks er onder, rondom stroken van 20mm gekit buigt ie in het midden nog 2 tot 3mm door met je kat van 7,5 kg er op.
Steunt ie alleen aan de voor en achterkant op het glas.
6mm kan je er zelf ook nog op gaan zitten, zolang de kit niet uitscheurt.

De stroken geven de stijfheid.

Van Trespa/HPL heb ik geen materiaal gegevens in Solidworks, maar PC zal aardig in de buurt komen.
 

Bijlagen

  • kap.PNG
    kap.PNG
    168.8 KB · Weergaven: 81
  • Kap 2.PNG
    Kap 2.PNG
    140.4 KB · Weergaven: 81
Laatst bewerkt:
Zelf zagen moeten we ook niet doen, gewoon op maat bestellen via internet.
 
Dibond/Alupanel.

of dat de katten kan dragen? geen idee, dan geef je die maar een gooi :deal:
 
Mooi dat je er zo snel werk van gemaakt hebt, in deze situatie ga ik met benovo mee omdat er dan een soort van dragende lichtkap gemaakt moet worden waar de hpl in kan liggen.

Afgaande en gezien de foto's zou ik eerst ( zomaar een idee) rondom de bak een kunststof T profiel lijmen daar kan je dus de hpl plaat in een of meerdere stukken boven de bak dragend leggen.
Op de lange kanten zit een extra laagje glas gelijmd waar de platen op rusten. Dat is dus een randje van 4 mm breed. Op foto 1 is dat met wat fantasie te zien.De glazen platen die er vroeger bij zaten, vielen dus in dat randje. Mijn huidige plexiglazen platen ook, maar die trekken dus alle kanten op.....

@Tjerk begrijp ik nu uit jouw berekening dat 3 mm polycarbonaat onvoldoende is (dat wist ik al) en dat dat waarschijnlijk ook geldt voor HPL (Trespa?) Hoe zit dat met 6 mm, 8 mm? En is polycarbonaat hetzelfde als plexiglas?
 
Op de lange kanten zit een extra laagje glas gelijmd waar de platen op rusten. Dat is dus een randje van 4 mm breed. Op foto 1 is dat met wat fantasie te zien.De glazen platen die er vroeger bij zaten, vielen dus in dat randje. Mijn huidige plexiglazen platen ook, maar die trekken dus alle kanten op.....

@Tjerk begrijp ik nu uit jouw berekening dat 3 mm polycarbonaat onvoldoende is (dat wist ik al) en dat dat waarschijnlijk ook geldt voor HPL (Trespa?) Hoe zit dat met 6 mm, 8 mm? En is polycarbonaat hetzelfde als plexiglas?
Sorry, de conclusie ontbrak nog...3mm met stroken er onder is voldoende. 2mm doorbuiging lijkt mij acceptabel. Je moet goed kijken om dat te zien. Geen cm he!
1 plaat met stroken weegt ongeveer een kilo, dus dat is ook wel te doen.

6mm heb je de stroken niet eens nodig. Maar dan weegt het ook bijna 2kg per stuk plaat van 70x60cm.

Je moet wel zorgen dat hij netje op het glas steutn en niet half op een slang ligt.
 
Trespa is de merknaam van HPL, dus dat is hetzelfde.
En ja het is duur, maar glas is ook niet goedkoop en een stuk kwetsbaarder. Bovendien kan ik in geval van nood zelf een hoek of gat in trespa boren/ slijpen om kabels en buizen door te laten lopen en met glas ben ik afhankelijk van de goodwill van iemand anders.

@benvo waarom wel schimmels door te weinig luchtcirculatie bij Trespa en niet bij (bijvoorbeeld) glas?

@treb is die stevigheid afhankelijk van het feit dat het uit één stuk gemaakt is? Lijkt me namelijk niet erg handig om zo'n joekel van een plaat eraf te moeten tillen. En is het nog stevig genoeg als ik die 2m in stukken verdeel of gaat het dan (alsnog) doorbuigen? Of moet ik dan dikkere plaat nemen?
Trespa is ventilering nodig. Let er maar eens op wanneer men aan huizen Trespa bevestigd. (Of googel er maar eens op.) Wanneer men dit direct op hout zou zetten en er dus geen ventilatie mogelijk is zie je vaak schimmelplekken.
 
@Tjerk Sorry, maar óf ik begrijp jouw verkeerd, of jij mij. Ik heb nu plexiglazen platen, met versterkingsstroken tegen het kromtrekken, maar de platen liggen dus niet mooi recht. ( zie foto 4 &5) De brede groene slangen die je op de foto 3 ziet, zijn van het externe filter wat ik pas een maand heb. De platen liggen er nu 2 jaar op, en juist omdat ze dus alle kanten opgaan, kon ik zonder veel moeite (elk nadeel heb z'n voordeel) de slang van het externe filter er onderdoor wurmen. Maar dit is dus niet de oorzaak van de kromming.
En ik vind 3mm op een plaat van 40 cm eerlijk gezegd niet acceptabel.

@benvo de platen rusten dus op een smal glazen randje en daaronder is het gedeelte met de lampen etc. Is dat onvoldoende?

Hoe dan ook: Ik ben erg blij met jullie meedenken!!:smitten:
 
@Tjerk Sorry, maar óf ik begrijp jouw verkeerd, of jij mij. Ik heb nu plexiglazen platen, met versterkingsstroken die niet mooi recht liggen. ( zie foto 4 &5) De brede groene slangen die je op de foto 3 ziet, zijn van het externe filter wat ik pas een maand heb. De platen liggen er nu 2 jaar op, en juist omdat ze dus alle kanten opgaan, kon ik zonder veel moeite (elk nadeel heb z'n voordeel) de slang van het externe filter er onderdoor wurmen. Maar dit is dus niet de oorzaak van de kromming.
En ik vind 3mm op een plaat van 40 cm eerlijk gezegd niet acceptabel.

@benvo de platen rusten dus op een smal glazen randje en daaronder is het gedeelte met de lampen etc. Is dat onvoldoende?
Dat weet ik niet, ik heb nooit met Trespa op een aquarium gewerkt. Maar het wel is het gebruikt aan ons huis, vandaar dat ik iets weet wat een vochtige omgeving kan doen met Trespa. Iets wat mij uitgelegd is door de vakmensen die dit bevestigd hebben. Maar er bestaan ook kunststof platen als bijvoorbeeld PVC in verschillende diktes. En om doorbuiging te voorkomen kan je dat verstevigen met bijvoorbeeld aluminium.
 
Kunstof platen zijn bij een relatief lage temperatuur al vervormbaar. Wellicht dat de platen die er nu op liggen met de tijd langzaam krom trekken door de warmte van de lampen? Of was dit direct krom? Mijn berekening was niet voor kruip, maar simpel doorbuiging door belasting.

Hoe goed trespa tegen warmte kan weet ik niet.

Hoeveel doorbuiging acceptabel is is een natuurlijk persoonlijke mening. Oplossing is in het midden van de plaat ook nog een verstevigingsrib aanbrengen, of dikkere plaat inderdaad.

Onbehandeld aluminium kan gaan oxideren met de tijd. Geanodiseerd of gelakt kan wel.
 
Laatst bewerkt:
Zelf zagen moeten we ook niet doen, gewoon op maat bestellen via internet.
Voor mensen in de buurt van hardinxveld giessendam heb ik nog wel een adresje waar je het zelf kan doen, voor een symbolisch bedrag aan mijn papa. Durft men het niet zelf bied ik mijn twee rechterhanden daar voor aan ;)
 
Heb het even snel uitgerekend in Solidworks. Als je het uit 3 delen polycarbonaat maakt van 3mm dik. Met haaks er onder, rondom stroken van 20mm gekit buigt ie in het midden nog 2 tot 3mm door met je kat van 7,5 kg er op.
Steunt ie alleen aan de voor en achterkant op het glas.
6mm kan je er zelf ook nog op gaan zitten, zolang de kit niet uitscheurt.

De stroken geven de stijfheid.

Van Trespa/HPL heb ik geen materiaal gegevens in Solidworks, maar PC zal aardig in de buurt komen.

Ho he , heb je de warmte van de lampen wel meegerekenend 😉 die zullen de grootste vervorming teweeg brengen , niet het gewicht erop .
 
Ho he , heb je de warmte van de lampen wel meegerekenend 😉 die zullen de grootste vervorming teweeg brengen , niet het gewicht erop .
Ik was inderdaad iets te veel afgeleid door de kat 🐱 Merk later ook op dat wellicht de lampen en kruip hier de grootste boosdoeners zijn.
 
Wellicht kiezen voor een meer traditionele/bewezen oplossing. Een steunbalk over de lengte door het midden en twee smallere stroken van 200x20 cm om het af te dekken. Zoals bij veel kant en klaar bakken. Bij mijn Trofis is het deksel 2x een strook van 120x16 of zo van maar 2 mm dik. Dit zit duim dikte boven de lampen en blijft gewoon recht met een potplant er bovenop.
 
💡Ik heb nog een plaat van dat dibond liggen van toen ik nog een bedrijfje had. Dan zou ik dat kunnen gebruiken. Eventueel 2 lagen op elkaar als ik er genoeg van heb?
Kun je dat spul verven en zo ja waarmee?
 
Ik zeg geen deksel. De katten krijgen het vanzelf door wanneer ze een nat pak krijgen. XD
 
Dan zit ik op die lampen te kijken en ik acht er minstens één in staat om mijn vissen eruit te halen zonder een nat pak te krijgen....
Misschien een beetje dure manier om mijn katten te voeren.:rolleyes:

Verder zie ik nog niet hoe ik een steunbalk aan de zijkanten vast zou moeten maken. Daar zit niet zo'n richeltje.
Iemand een idee? Ik kan wel wat knutselen, maar het moet ook weer niet al te hoog gegrepen zijn....
 
Zo maar een brainwave: zouden (keramische) tegels werken?
Ik heb waarschijnlijk zelfs wel een stuk over van mijn aanrechtblad... Is het nog in stijl ook.
 
Laatst bewerkt:

Martens polycarbonaat plaat helder 200 x 105cm 10mm​


Op maat laten zagen en plakfolie er op.
Is dat iets?
 
zou zo maar kunnen...Met dat formaat zou ik m zelfs nog dubbel kunnen doen. Dan moet je al heel serieus je best doen om m door te laten buigen....
Thanx voor de tip!
 
Je moet wel de ribben in de dwarsrichting zetten hoor dus zo kort mogelijk. Dan is de paneel op zijn sterkst.
Dus de openingen aan de voorruit en achterruit.
 
Dubbel werkt niet. Alleen als je ze echt op meerdere plekken met elkaar verbind. Bijvoorbeeld elke 10cm een rvs bout.
 
Ik heb lijm voor plexiglas, maar diktehulp zegt dat 6 mm dikte voldoende is. Dan moet het met 10mm wel lukken eigenlijk...Ik kan de resten gebruiken om de voederklepjes netjes af te werken.
 
Terug
Bovenaan