Wat is er nieuw

Bovenste waterlaag???V

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rob Pluijmakers
  • Startdatum Startdatum
R

Rob Pluijmakers

Guest
Beste Forumleden,

Hier een nieuwe starter die jullie hulp vraagt.

Ik heb sinds 3 weken een Juwel Vision 180 draaien. Met gebruik van Easy Start van Easy Life heb ik het aangedurft om afgelopen week de eerste vissen in het aquarium te plaatsen. 3x Dalmaterier Molly (Marmer Molly, Poecilia Latipinna Marble) en 1x L001.

De waterwaardes waren voor het plaatsen al ruim een week stabiel. Eerste week een nitrietpiek tot 7, gehad maar na week 1 nitriet <0,3, pH 7,5, kH 8, gH 12. NH3/NH4 0 NO3 0 - 12,5 en dat geruim een week aangehouden.

Na het plaatsen van de mollys viel mij op dat zij naar de bovenste laag zwommen en “naar lucht happen” en dan het uitspuigen. Ik ben op verder onderzoek gegaan en heb op advies de Filter uitstroom (Bioflow 3.0 M) naar het wateroppervlakte gericht om de gasuitwisseling te bevorderen door het creëren van meer water rimpeling. Ik kreeg de indruk dat het verblijven onder het wateroppervlakte minder werd

Ik had het idee dat het eerder beterging en heb gisteren 3cc EasyCarbo toegevoegd (enige vorm van CO2 toevoeging, conform dosering) enkele uren later kreeg ik het idee dat de vissen weer meer de bovenste laag opzochte en meer “lucht aan het happen” waren conform de eerste dag.

Vandaag geen EasyCarbo toegevoegd, waardes gecontroleerd, conform eerder, temperatuur 24 graden. En toch dit zelfde gedrag. Ze zitten zo’n 4 dagen in de bak en begin me af te vragen of dit misschien normaal gedrag is voor de molly’s en niet zo zeer lucht happen is maar eerder zoeken naar voedsel.

Just in case, ik heb waterplanten staan die goed groeien. Daar zit waterpest en penningskruid in voor extra O2 en verder planten als

2x Micranthemum Monte Carlo
- Cryptocoryne wendtii bruin
- Anubias Nana
- Lobelia Cardinalis:
Alternanthera Cardinalis
Microsorum Pteropus
- Echinodorus Ozelot Rood

En wat plukken java mos

Er spiderwood in dat wat aan het schimmelen was maar verder onschuldig zou zijn volgens meerdere berichten op het forum.

Wie kan mij zeggen of het “happen” normaal gedrag is en dus geen lucht happen, wat juist zo gevreesd is.

Groetjes
Rob

Btw ze doen het niet constant, soms uren niet, soms minuten aan elkaar

Zou je ze niet te vroeg ingezet hebben?

Heb je al water ververst, dat het nitriet nog hoog is> .
Zou dat meten, en regelmatig verversen.

Wat heb je voor filter? als die te klein is, heb je zo terugslag op nitriet.

Je L001 word te groot voor je bak: https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=177

En omdatie te klein zit zal die op een gegeven moment uitwendig stoppen met groeien maar inwendig groeit de boel wel door, denk dat je zelf wel kan invullen wat daar d egevolgen van zijn.

Wat betrefd je mollies, die behoren een fikse slok zout in het water te hebben, denk dat je daar de oorzaak moet zoeken, uitleg https://www.aquainfo.nl/artikel/poecilia-sphenops-black-molly/

Nitriet (NO2) is lager dan 0,3. Lager gaat de druppeltest niet. Hij is 48 uur ma inzetten 0,3 geweest maar is al reeds gezakt. Dat ik heb net nog gemeten. Nitraat (NO3) is 12,5 en zou onder de 50 moeten zijn. Dus nog ruim onder hoge waarde.

Het is Bioflow 3.0 Medium interne filter van Juwel. Water ververs ik op dit moment 1x wekelijks circa 25% met een water voorbereider

Na 2 weken vissen inzetten is te vroeg en ook al was de nitriet gedaald, door het inzetten van vissen kun je een 2 piek krijgen. Het beste is om 4 weken te wachten.

Marmer Molly's moet je vrij warm houden 27-30 graden. Zeer hard alklisch water en een zout toevoeging, Ook wensen ze een vrijwel volledig plantaardig dieet. Eigenlijk zijn het dus vissen voor een speciaalbak.

Daarnaast is het gedrag wat je beschrijft compleet normaal. Dat deden ze in al die jaren dat ik deze Molly's heb gehouden ook. Het is geen lucht happen, maar een beetje uitrusten aan het oppervlak.

Ze kunnen 6 jaar worden maar door dat weinig mensen ze onder de juiste voorwaarden houden, worden ze vaak niet ouder dan een maand of 15.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan