Wat is er nieuw

Brainstorm toekomstige grote bak

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
We gaan hier ruimte maken voor een groot aquarium. Ik wil graag vast nadenken over wat ik ervan wil maken, zodat de juiste ruimte e.d. gemaakt kan worden.

Ik ben het meest enthausiast over mijn 60cm bakje, de garnalen van de kinderen en mijn nieuwe killi kweek. Op mijn 80cm ben ik uitgekeken: Een bak met mooie vissen, maar verder erg statisch.

In het 60cm bakje geniet ik van de variatie (garnalen, vissen, slakjes) en het onderlinge gedrag. Van de garnalen vind ik gedrag en kweek iets waar je naar blijft kijken. De killi kweek heeft daar ook elementen van.

Waar ik dus wil, is een grote bak met veel variatie waarin van alles gebeurt. Ik denk dan aan: vissen, garnalen, kikkers, slakken,.... etc... Waarschijnlijk zou een west-Afrikaanse setting (Nigeria) prima mogelijkheden bieden.

De eerste vraag die toen bij me opkwam is: heeft een veel grotere bak dan meerwaarde? Veel vissen zijn erg territoriaal en worden aangeraden in speciaalbakken. Grotere bakken maakt het mogelijk grotere soorten te houden, maar volgens het dier<bek=voer-principe combineert dat dan weer niet met bijv. garnalen. Toen dacht ik: Zou het niet mogelijk zijn om in een 2 meter bak voor iedere bewoner(groep) een zone in te richten zodat ze redelijk veilig naast elkaar kunnen bestaan?

(Dus als voobeeld een zone waar een goed doorvoede Fundulopanchax sjoestedti zich zo prettig voelt dat ze niet snel op jacht zullen gaan in een dichte bos begroeiing waar de Desmocaris Trispinosa zich vooral ophoudt? En op vergelijkbare wijze zones voor bijv. een kersenbuikciclidenkoppel, dwergklauwkikkers, etc....

Hey, leuke plannen!

Als ik het dus goed begrijp wil je dus bijvoorbeeld een 150cm bak indelen in 2 stukken. 75cm voor vis A en 75cm voor vis B (ff grof gezegd)

Ik denk dat dit absoluut niet zo op gaat. Hun gedrag past zich aan aan de hele bak, en niet aan 'hun' gedeelte.

Misschien is het beter om iets concreter te zijn wat betreft vissen. Ik ben zelf meer van een rustige bak, bijvoorbeeld 7 discussen en 50 kardinalen en wat corrydorassen + algenetertjes.

Ik zou niet happy worden als je kikkers, territoriale vissen, garnalen, schooltje van andere vissen, en nog wat bij elkaar doet. Denk dat dat chaos is voor je ogen.

Maar misschien begrijp ik je verkeerd. Ik zou iig voor 1 'hoofdvis' gaan en daar je bak omheen gaan inrichten. Of misschien 2 hoofdvissen, die bij elkaar passen.

Groetjes Canon

Ik ben erg blij met mijn 60cm bakje en heb zitten denken wat ik meer kan als ik ~2 meter zou hebben: een paar soorten extra (bijv. dwergklauwkikkertjes) en wat grotere soorten (bijv. Fundulopanchax sjoestedti en Pelvicachromis pulcher.) Maar dan is de kans groot dat ik de garnalen niet meer kwijt kan, terwijl dat nu echt wat anders is dan de vissen en daarmee ook echt wat toevoegt. Toen kreeg ik het idee soort-specifieke zones te maken.

Als ik het dus goed begrijp wil je dus bijvoorbeeld een 150cm bak indelen in 2 stukken. 75cm voor vis A en 75cm voor vis B (ff grof gezegd)
Zo zwart-wit kan het niet zijn 🙂

Hun gedrag past zich aan aan de hele bak, en niet aan 'hun' gedeelte.
Ook als een soort maar de helft nodig heeft en er een zone is die volledig aan zijn wensen voldoet, terwijl het buiten die zone wat oncomfortabel voor hem is?

Zou een kersenbuik ciclide zijn territorium niet eerder vestigen in een hoek met stenen en holen dan in een hoek met alleen een grote bos Bolbitus, waar de garnalen zich dan weer prima thuis zouden voelen? Wellicht zouden kikkertjes zich in een diepe bak eerder ophouden op een groot terras op 20 cm diepte? Zou je zo op een min-of-meer natuurlijke wijze rovers wat meer weg kunnen houden bij hun prooi?

Misschien slaan de voorbeelden nergens op, maar mijn vraag is: zijn er dergelijke truuks denkbaar om jager/prooi en territorium problemen te voorkomen?

Ik zou niet happy worden als je kikkers, territoriale vissen, garnalen, schooltje van andere vissen, en nog wat bij elkaar doet. Denk dat dat chaos is voor je ogen.
Dat hangt van het doel af. Mijn 60cm bakje vind ik een mooie compositie hebben en is een totaalplaatje. Een 2 meter bak zou dat voor mij niet perse hoeven te zijn. Dat mag voor mij meer iets zijn waar je vrij dichtbij staat en heen en weer loopt om te zien wat er in de verschillende delen van de bak gebeurt met total verschillende diersoorten. Een beetje ordenen door soortspecifieke hoeken zou de chaos ook verminderen 🙂

Sowieso leuk idee. Ik zou er zelf nooit op gekomen zijn denk ik 🙂.

Peter74 zei:
Misschien slaan de voorbeelden nergens op, maar mijn vraag is: zijn er dergelijke truuks denkbaar om jager/prooi en territorium problemen te voorkomen?

Ik weet natuurlijk ook niet alles, maar in de natuur leven ze in grote rivieren. Jij bootst een klein stukje daarvan na in een aquarium.
De vissen zijn ineens vrij beperkt.

Maar als je dan ook nog 2 maal dit wil gaan doen in 1 aquarium, (even overdreven) dan weet ik niet of dit ideaal is.

Ik denk dat het wel zou kunnen als je bijvoorbeeld garnalen en kersenbuikjes gaat doen, maar echt 2 soorten vissen, die beide een beetje karakter hebben, dat de vissen dan niet helemaal zo reageren zoals jij zou willen.

Ik ben wel benieuwd btw.

Ik vond een leuk topic op een ander forum. Dit gaat over een 150cm bak waarin veel killis gecombineerd worden. Dat gaat van lichtoogjes tot de een van de grootste killis: de Fundulopanchax sjoestedti. Verrassend genoeg gaat dat dus prima.

Deze aquariaan had er zelfs een kolonie garnalen bij, maar hoewel dat even leek te lukken, hebben die het niet gered. Als ik dat dus toch wil, zal ik moeten zien hoe ik natuurlijk ogende, gescheiden compartimenten kan maken.

Ik zou voor de kikkertjes zelf niet een hele diepe bak nemen. Zou voor de dwergjes zelf 40 cm aanhouden (maar is meer gevoel dan gebaseerd op feiten). Of je moet natuurlijk de grotere variant, de gewone klauwkikker willen nemen.
Zelf zou ik persoonlijk gaan voor een grote school visjes en dan bijvoorbeeld een oppervlakte killi (zelf zou ik een grote groep Epiplatys annulatus heel gaaf vinden) en dan een koppel/harem van een wat grotere killi soort.
Maar er is natuurlijk keuze genoeg.

Ook aardig is deze beschrijving van een vindplaats..

In de bescrhijving wordt aangegeven dat er sprake is van duizenden expemplaren in een poel van 5 meter diameter. Bij de soorten wordt ook "Macrobrachium" genoemd, maar niet specifiek welke soorten...... Maar kennelijk zijn er dus wel garnaal(achtigen) die zich in een beperkte ruimte die krioelt met rovers als de Fundulopanchax sjoestedti, kunnen handhaven.

Canon zei:
Ik ben zelf meer van een rustige bak, bijvoorbeeld 7 discussen en 50 kardinalen en wat corrydorassen + algenetertjes.
een voorbeeld van hoodfvis met een aantal bijvissen...
overduidelijk tot��l niet vergelijkbaar met wat Peter zoekt...

hoe moeten we jou inbreng interpreteren?

Peter, waar je met de killies vooral op zal moet letten is (i) broedgedrag en (ii) mogelijke kruisingen.

Ik begreep dat je erop moet letten dat de vrouwtjes van elkaar te onderscheiden zijn en dat geen vissen van dezelfde familie bij elkaar mag zetten.
Maar ik loop er tegenaan dat er regelmatig soorten verhuizen van de ene groep naar de andere en je op basis van naam dus niet zeker kunt zijn dat er geen kruising mogelijk is. Daarom ben ik op zoek gegaan naar die habitat beschrijvingen. Ik ga er vanuit dat soorten die daar samen leven, niet kunnen kruisen. Zijn er andere manieren om hier duidelijkheid over te krijgen?

Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de groepen of subgenera in welke vissen worden ingedeeld.
Bijvoorbeeld het onderscheid chromaphyosemion / scriptaphyosemion / aphyosemion. En het onderscheid met Fundulupanchax.
Dat alles kun je hier eigenlijk wel vinden: http://www.wak.aka.org/Genera_Index.htm
(scriptaphyosemion wordt apart benoemd; chromaphyosemion zie je terug onder de aphyosemions, benoemd als 'groep', de vrouwtjes daarvaan hebben ook de kenmerkende horizontale strepen over het lijf)

Wellicht is een relatief rustige cichlide uit West-Afrika wat voor je? Enigmatochromis lucanusi heeft alles van een cichlide, maar in een toch relatief vriendelijke verpakking.

Pelvicachromis taeniatus is iets rustiger en kleiner dan de kersebuik.
Ik heb ze beide in het verleden gehad en er nakweek van gehad in een gezelschapsbak.
Vanaf een meter bak zijn ze prima met een scholenvisje of killies te houden.

De taeniatus heb ik toen (begin jaren 90) met Nanochromis transvestitus (erg mooi en leuk gedrag) en killies gehouden (Fundulopanchax Gardneri en nog een ander soortje waar ik de naam van ben vergeten) in een meter bak. Veel anubias, hout, drijfplantjes, gedempt licht en zacht zuur water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan