Brakke getijdenbak


Gast16

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2019
Berichten
2,675
Sinds de aquariumtentoonstelling van av Skalaar torhout, in april van dit jaar,
heb ik de getijdenbak die daar stond, inclusief de 11 barbus slijkspringers in m'n living staan. (de schuttersvissen en de vierogen die er toen bij zater dus niet)
De bak zelf is zo'n 120x100x70h waarvan 90x100x70h "aquarium" en een vak van 30x100x70h die als getijdenvoorraad/filter dienst doet.
Hoe werkt het systeem...
Achteraan onder het zand zit een drainagebuis onder een laag filterwatte welke in verbinding staat let een klein kompartiment in het filtergedeelte. Daarin zit een pomp die 4x per dag, gedurende 3u water uit de grote ruimte naar het filtercompartiment pompt.
Vanuit dat filtercompartiment, waarin veel argex zit, gaan 2stuks 6mm luchtslang als communicerende vaten naar terug naar de grote bak. Dit is de enige verbinding tussen de 2, op helemaal bovenaan, een noodoverloop na.
Doordat het debiet van de pomp (max 600l/h+ grotendeels afgesloten door een eheim kraantje) iets groter is dan het begindebiet van de luchtslangetjes daalt het waterniveau in de grote bak traag. Gelukkig helpt de zwaartekracht hier ook een handje. Hoe hoger her niveau in de filter wordt, hoe hoger de druk die door de slangetjes gaat, tot er zelfs een punt komt dat pomp en slangen in evenwicht komen. (zo kan de pomp in feite blijven draaien zonder schadelijke gevolgen moest er iets mis gaan met de schakelklok)
Omgekeerd, eens de pomp uit is, gaan de 2 slangetjes er voor zorgen dat filter en hoofdbak terug in evenwicht komen, er voor zorgend dat de filter nooit droog komt. In het filter heb ik dan ook een grote bruissteen gestoken die er voor zorgt dat de filter nooit zonder zuurstof valt gedurende de helft van de dag dat de pomp niet draait.
De opvolger voor deze bak staat al op de planning (zal ongeveer 2m50x70x2m40h worden omdat de mangroveboomjes willen kunnen groeien) Maar meer details daarover komen wel in een nieuw topic.

ps. foto's zijn zeer moeilijk te maken door de kondens op de ruit (water heeft 28°)
 

Bijlagen

  • IMG_20190504_195237.jpg
    IMG_20190504_195237.jpg
    29.5 KB · Weergaven: 203
  • IMG_20190512_185202.jpg
    IMG_20190512_185202.jpg
    38.6 KB · Weergaven: 202
  • IMG_20190430_211729.jpg
    IMG_20190430_211729.jpg
    49.1 KB · Weergaven: 200
  • IMG_20190507_212104.jpg
    IMG_20190507_212104.jpg
    32.9 KB · Weergaven: 202
Ow ja, zoutgehalte staat ongeveer op 6ppt
 
Heel apart project, ik volg het.
 
Het was de bedoeling dat de volgende bak een 50cm diep slijkgedeelte zou krijgen (ik had gedacht aan slijk uit een rivier/kanaalmonding hier aan de noordzee) Maar uit vorige een topic hier leer ik dat zelfs proper klei/zand zwaar gaat stinken... echter had die bak geen volwaardig eb/vloed systeem.
Ik zou het toch eens willen proberen met echt "levend" slijk.
Daarvoor zou ik eerst een betonplex proefbak willen maken, zodoende ook de techniek op punt te kunnen stellen zonder dat het me duizenden euri kost (wat een volglazen palidarium van dergelijke grootte me wss wel zou kosten.)
 
Moest je nu wat dichter bij Arnhem wonen had je daar eens kunnen horen hoe het in de mangrove van Burgers' Zoo gaat, die hun getijdengebied bevat een heel stuk slik dat droog komt te staan. Volgens mij is er ook een stuk slib dat permanent boven de waterlijn ligt. Ze hebben ook een speciaal soort bodem (klei?) uit Nederland gebruikt die ze eerst aan een aantal testen hadden onderworpen, weet alleen niet meer direct van welke exacte locatie.
 
ik vind het wel een heel leuk project, zeker eentje om te volgen. Maar ik zou zeggen ga eens dagje wadlopen, de geur van slijk drek en zeewater opsnuiven.
 
Tof project .
 
ik vind het wel een heel leuk project, zeker eentje om te volgen. Maar ik zou zeggen ga eens dagje wadlopen, de geur van slijk drek en zeewater opsnuiven.
De geur van anaerobe drek is me niet vreemd ;) Daarvoor moet ik niet naar de wadden.
Wat ik vermoed is dat als je er genoeg mangrobe bomen in zet, je het anaerobe grotendeels teniet kan doen en zo ook de geur sterk kan beperken
 
geen idee, en dat is ook het leuke, zal veel experimenteren en uitproberen worden.:thumbs:
 
Moest je nu wat dichter bij Arnhem wonen had je daar eens kunnen horen hoe het in de mangrove van Burgers' Zoo gaat, die hun getijdengebied bevat een heel stuk slik dat droog komt te staan. Volgens mij is er ook een stuk slib dat permanent boven de waterlijn ligt. Ze hebben ook een speciaal soort bodem (klei?) uit Nederland gebruikt die ze eerst aan een aantal testen hadden onderworpen, weet alleen niet meer direct van welke exacte locatie.
burgers zoo staat al ff op m'n planning. Dat zal er nu mss wat sneller van komen
 
geen idee, en dat is ook het leuke, zal veel experimenteren en uitproberen worden.:thumbs:
idd. Daarom dat ik wss eerst een betonplex bak ga maken. Dat past wat makkelijker aan dan glas ;)
 
Deze beestjes boeien mij gelijk. Laatst nog bij een youtuber gezien, erg tof! Ben ook benieuwd hoe dit systeem er draaien uit ziet, heb je hier ook filmpjes van?
 
Deze beestjes boeien mij gelijk. Laatst nog bij een youtuber gezien, erg tof! Ben ook benieuwd hoe dit systeem er draaien uit ziet, heb je hier ook filmpjes van?
Waarschijnlijk zijn het dezelfde beestjes want een youtuber heeft een filmpje gemaakt van de tentoonstelling waar ze stonden
 
Dit is een van zijn videos


Denk niet dat hij in de benelux is geweest hiermee haha

Nee idd
Ik heb er ook enkele meer dan hem
 
"(de schuttersvissen en de vierogen die er toen bij zaten dus niet)"

Zou het niet leuk zijn er toch weer schuttersvissen in te zetten?
Dan gebeurt er onder water ook wat, dat lijkt me voor het geheel een wat levendiger beeld te geven.
Ik droom maar een beetje hardop hoor .....
 
"(de schuttersvissen en de vierogen die er toen bij zaten dus niet)"

Zou het niet leuk zijn er toch weer schuttersvissen in te zetten?
Dan gebeurt er onder water ook wat, dat lijkt me voor het geheel een wat levendiger beeld te geven.
Ik droom maar een beetje hardop hoor .....
Ja en neen. Ik heb er ook veel aan gedacht maar het waterniveau bij eb, die ik in gedachte heb, zal niet voldoende zijn om veel vis te herbergen.
 

Terug
Bovenaan