brakwater bak


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,146
Locatie
Rotterdam
Ik wil een nieuwe bak beginnen. (moet nog ff zeiken bij moeder maar dat lukt me altijd XD)

Bak is dacht ik 80x40x40.

De volgende bak opstelling wou ik maken :
Carinotetraodon travancoricus
bijtjes
stekelaal???


Nou heb ik totaal geen verstand van deze beesten en weet ik niet of het samen kan. Graag tips/verbeteringen enzo

Hoeveel bijtjes / Carinotetraodon travancoricus raden jullie aan.
beplanting of alleen maar zand, steen (en hout)?
 
Waarom plaats je je vragen in de babbelbox?

Lijkt me dat de bijtjes door de kogelvissen worden worden aangevreten waarna 's nachts de aal alle vissen opvreet.
 
bijtjes van 2.5 cm opgegeten door een kogelvis van 2.5 cm???
De aal snap ik. Dus geen aal.
 
Hoe hou je een brakwater bak? Dit is mijn eerste keer brakwater
 
De kogelvien eten de andere vissen niet op, aanvreten. Vinnen bijten, hapjes nemen uit de vis. Met de dood tot gevolg. Ik zou zeggen, als je het toch wil doen, ga dan voor een speciaalbak, enkel de bijtjes of enkel de kogelvis.
Hier heb je een goeie uitleg over het houden van de bijtjes http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ona-bijtje
Ik dacht dat hier ergens ook een kweekverslag van deze leuke visjes stond, maar kan het precies niet vinden. Hoe gaat het trouwens met je andere bakken, zijn die al stabiel ?
 
De Carinotetraodon travancoricus is een zoetwater kogelvis.

En evenals de bijtjes eten ze alleen levend of na langdurige gewenning diepvries voedsel

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... rgkogelvis

Koop ze gewoon niet. Deze soort heeft het in de natuur al zwaar genoeg. http://www.iucnredlist.org/details/166591/0

Ik citeer o.a. Carinotetraodon travancoricus is of no interest to fisheries (Talwar and Jhingran 1991). However, it is a famous aquarium fish popularly known as Indian Dwarf Puffer. Even though no precise information is available on its aquarium trade, overfishing is a threat to the species.
 
Pol_de_gezzmol zei:
De kogelvien eten de andere vissen niet op, aanvreten. Vinnen bijten, hapjes nemen uit de vis. Met de dood tot gevolg. Ik zou zeggen, als je het toch wil doen, ga dan voor een speciaalbak, enkel de bijtjes of enkel de kogelvis.
Hier heb je een goeie uitleg over het houden van de bijtjes http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ona-bijtje
Ik dacht dat hier ergens ook een kweekverslag van deze leuke visjes stond, maar kan het precies niet vinden. Hoe gaat het trouwens met je andere bakken, zijn die al stabiel ?
andere bakken zijn stabiel. Dus de combinatie is niet goed. Jammer
 
Maar vinnenbijten is alleen bij sluier achtige vissen en bijtjes hebben dat niet.
 
Pol_de_gezzmol zei:
De kogelvien eten de andere vissen niet op, aanvreten. Vinnen bijten, hapjes nemen uit de vis. Met de dood tot gevolg. Ik zou zeggen, als je het toch wil doen, ga dan voor een speciaalbak, enkel de bijtjes of enkel de kogelvis.
Als er vinnenbijten gebeurd is dat eerder andersom.
 
Vertel eens Neko,want je schijnt het allemaal heel goed te weten!

Ik had het over aanvreten door de kogelvis idd en niet over opvreten maar volgens jou is dat allemaal niet zo dus hoe kom je aan die wijsheid?
 
ervaring. Mijn moeder had vroeger kogelvissen. Ging niet goed met de guppen maar wel met vissen zonder sluier.
 
Ik mag hopen dat het grootste argument tegen het houden van deze diertjes is dat het een bedreigde diersoort is. Maar daar wordt helaas niet eens op gereageerd
 
Natuurlijk niet Biologist,is info dat geen positieve bijdrage heeft aan het plan van de ts en zulke dingen worden dan vaker per ongeluk expres genegeerd! ;)
 
Biologist zei:
Ik mag hopen dat het grootste argument tegen het houden van deze diertjes is dat het een bedreigde diersoort is. Maar daar wordt helaas niet eens op gereageerd
Sry had het niet gelezen. Is er een andere soort die niet bedreigd is kwa kogelvissen?
 
nekoneko zei:
Biologist zei:
Ik mag hopen dat het grootste argument tegen het houden van deze diertjes is dat het een bedreigde diersoort is. Maar daar wordt helaas niet eens op gereageerd
Sry had het niet gelezen. Is er een andere soort die niet bedreigd is kwa kogelvissen?

Ik heb niet heel veel verstand van kogelvissen, al helemaal niet over het houden ervan en welke bakmaat ze nodig hebben.
Mocht je de status van het dier willen controleren: op google latijnse naam van het dier + iucn.
Dan vind je de iucn red list en daar kun je de status van het dier op deze lijst bekijken.
 
Heel veel soorten zijn helaas wildvang. Ook de Boraras soorten waar je het eerder over had.
 
Je kunt eens kijk op het forum speciaal voor kogelvissen.
Daar staat heel veel informatie op, specifiek per soort.
Er zijn ook zoetwaterkogelvissen.
Als je die als hoofdbewoner neemt en daar je eventuele bijvissen op afstemt moet het zeker lukken.
 
aplocheilichthys spilauchen. Leuke brakwatervis zonder problemen. 80-40-40 past ie perfect in.

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan