Brandblusser ombouwen!


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
We zouden graag de onderstaande brandblusser willen gaan gebruiken.

Er zit nu een druk op van 70 bar en de blusser moet nog leeg gespoten worden, keuringsdatum fles is 2023.

Welke onderdelen hebben we hier allemaal voor nodig en hoe deze aan te sluiten.

Nu heb ik ooit eens een fles gezien waarbij de hendel voor het spuiten, middels een touw/tape ins spuit toestand stond.!




brandblusser.jpg
 
Slang eraf en daar je regulator op.

70bar CO2 is sonde om weg te gooien lijkt mij..
 
Inderdaad wel handig als je dit eerst opmaakt want daar kun je wel even nog mee doen.
 
Soms kun je de borgpen er ook weer insteken als je het handvat ingedrukt hebt. Op die manier blijft hij open staan.
Dan heb je wel een illegale brandblusser, want dat mogen ze nou juist niet kunnen.
 
Je zult er op 1 of andere manier een regulateur (regelende afsluiter) op aan moeten zien te sluiten.
En dat is om een aantal redenen niet te doen:

- 1 De CO2 zit onder druk in de brandblusser. Dus niet in een patroon.
Dat betekent dat als je deze afsluiter eraf gaat draaien de afsluiter op een gegeven moment van de fles afschiet.
En met de druk die erin zit (hoog genoeg om het gas vloeibaar te maken) zal dat met raketsnelheid gaan.
Met een beetje pech is het het laatste domme dat je in je leven gedaan hebt.....

-2 Er zit een speciale draad in de hals van de fles.
Het loopt een beetje taps toe en is heel fijn van draad om de druk op te kunnen vangen.
Zie maar eens een regulateur te vinden die dat ook heeft.

-3 Een CO2 brandblusser is ontworpen om het vloeibare gas met dusdanige snelheid uit de fles te laten komen dat het zo snel expandeert dat het gas wordt.
Zou je dat in je aquarium pompen dan komt er gewoon een grote bel CO2 in het water (met een beetje pech een klontje sneuuw, "koudijs" genoemd) die verdampt en verdwijnt.
Er zal bijzonder weinig in het water terecht komen.

Een regulateur op de aansluiting van de slang, zoals Tuinkabouter voorstelt, zou ik zeer zeker NIET doen.
De draad van die aansluiting is geenszins ontworpen voor de druk die er dan op komt te staan.
Accident waiting to happen.

Al met al zal je het idee om deze blusser als CO2 suppletie voor je aquarium moeten laten varen, denk ik.
Je moet dit soort dingen niet aanpassen voor andere doeleinden dan waar ze voor bedoeld zijn.
Dat is vragen om problemen.

Ik zou hem lekker bewaren tot 2023 als brandblusser, want het is een uitstekend brandblusmiddel.

(Overigens is de druk van een CO2 blusser geen 70 bar, maar 20 bar. Maar dat terzijde.)
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk verhaal van guppeman.

Na een beetje rondlezen kwam ik op de site van Gilles,welbekend door zijn aquascaping en plantenvoeding,lees ik een heel verhaal hoe je een goedkoop Co2- systeem kunt bouwen met het ombouwen van een brandblusser,begrijp niet goed waarom iemand dit zelf in elkaar wil knutselen,zo gevaarlijk.

Ook begrijp ik niet goed waarom gilles dit op zijn site heeft staan.

Verder kan ik mij indenken dat geen enkel vulstation deze brandblusser zou willen vullen,er zit toch geen kraan op om een dergelijke fles dicht te draaien.Op de site van Gilles zie ik wel dat de hendel met zwarte tape vast en zo in de "open" stand staat.

Allemaal heel vreemd...
 
Je zult er op 1 of andere manier een regulateur (regelende afsluiter) op aan moeten zien te sluiten.
En dat is om een aantal redenen niet te doen:

- 1 De CO2 zit onder druk in de brandblusser. Dus niet in een patroon.
Dat betekent dat als je deze afsluiter eraf gaat draaien de afsluiter op een gegeven moment van de fles afschiet.
En met de druk die erin zit (hoog genoeg om het gas vloeibaar te maken) zal dat met raketsnelheid gaan.
Met een beetje pech is het het laatste domme dat je in je leven gedaan hebt.....

-2 Er zit een speciale draad in de hals van de fles.
Het loopt een beetje taps toe en is heel fijn van draad om de druk op te kunnen vangen.
Zie maar eens een regulateur te vinden die dat ook heeft.

-3 Een CO2 brandblusser is ontworpen om het vloeibare gas met dusdanige snelheid uit de fles te laten komen dat het zo snel expandeert dat het gas wordt.
Zou je dat in je aquarium pompen dan komt er gewoon een grote bel CO2 in het water (met een beetje pech een klontje sneuuw, "koudijs" genoemd) die verdampt en verdwijnt.
Er zal bijzonder weinig in het water terecht komen.

Een regulateur op de aansluiting van de slang, zoals Tuinkabouter voorstelt, zou ik zeer zeker NIET doen.
De draad van die aansluiting is geenszins ontworpen voor de druk die er dan op komt te staan.
Accident waiting to happen.

Al met al zal je het idee om deze blusser als CO2 suppletie voor je aquarium moeten laten varen, denk ik.
Je moet dit soort dingen niet aanpassen voor andere doeleinden dan waar ze voor bedoeld zijn.
Dat is vragen om problemen.

Ik zou hem lekker bewaren tot 2023 als brandblusser, want het is een uitstekend brandblusmiddel.

(Overigens is de druk van een CO2 blusser geen 70 bar, maar 20 bar. Maar dat terzijde.)

1. Afsluiter er afdraaien met CO2 in de brandblusser is net zo dom als het afdraaien van de afsluiter op een volle CO2 fles.
2. Hier bestaan converters voor.
3. Daarom zet je er een drukregelaar tussen net zoals die ook noodzakelijk is op een gewone CO2 fles.


Er bestaan converters die je in de schroefdraad van een brandblusser kan zetten. Je hoeft dan niet te werken met plakband om openingshendel die trouwens hetzelfde doet als een draaiknop op een CO2 fles. Hierop past dan weer een "normale" draaiknop afsluiter met een draad voor de manometer/drukregelaar. De druk in een CO2 brandblusser ligt gemiddeld zo rond de 60 bar.
Het kan dus wel degelijk het ombouwen van een brandblusser naar een, voor een aquarium te gebruiken, CO2 fles. De flessen kunnen ook gewoon weer gevuld worden bij diverse stations.
Of je dit zou moeten doen is weer een heel andere vraag. Dikwijls staan er op marktplaats "echte" CO2 flessen voor een prikkie.
 
Slang eraf en daar je regulator op.

70bar CO2 is sonde om weg te gooien lijkt mij..
Daarbij is, wanneer je deze methode gebruikt de draad ook al geschikt voor een drukregelaar. De CO2 is al te gebruiken voor je aquarium! Wel even zeker weten dat we het over een CO2 blusser hebben!
 
Al met al zal je het idee om deze blusser als CO2 suppletie voor je aquarium moeten laten varen, denk ik.
Je moet dit soort dingen niet aanpassen voor andere doeleinden dan waar ze voor bedoeld zijn.
Dat is vragen om problemen.

Ik ben niet technisch maar Chubb Varel hier verkoopt oude co2 brandblussers als co2 fles voor een aquarium met een gewone afsluiter erop zoals wij die ook kennen dus het kan wel veilig denk ik.
 
Ik ben niet technisch maar Chubb Varel hier verkoopt oude co2 brandblussers als co2 fles voor een aquarium met een gewone afsluiter erop zoals wij die ook kennen dus het kan wel veilig denk ik.
Ja, klopt. Daar zit vaak een converter tussen om de juiste aansluiting te krijgen voor een drukregelaar. Ik heb ze hier ook gezien.
 
Staat op de sticker
Klopt helemaal. Alleen zitten die dingen er niet altijd meer op of zijn niet meer leesbaar bij oudere blussers. Bij een groot bedrijf hier in de buurt kwamen er door een verbouwing CO2 blussers vrij waar op een aantal helemaal geen sticker zat. (Hetgeen trouwens verplicht is!)
 
Ja, klopt. Daar zit vaak een converter tussen om de juiste aansluiting te krijgen voor een drukregelaar. Ik heb ze hier ook gezien.
Maar dan is het met het juiste spul omgebouwd en niet met een (bij wijze van spreken) gasfittinkje van de Gamma.
 
Klopt helemaal. Alleen zitten die dingen er niet altijd meer op of zijn niet meer leesbaar bij oudere blussers. Bij een groot bedrijf hier in de buurt kwamen er door een verbouwing CO2 blussers vrij waar op een aantal helemaal geen sticker zat. (Hetgeen trouwens verplicht is!)
Een CO2 blusser is altijd te herkennen aan de expansiekoker aan de slang.
Als die er niet is:
Aan de afsluiter met overdrukbeveiliging.
Aan het gewicht. (Door de constante druk heeft een CO2 blusser een stalen wand van bijna een cm dik, en aan de hals zelfs dikker dan dat.)
Aan de "deuk" in de bodem. (Om de druk te weerstaan, net zoals de bodem van een champgnefles).
 
Ik zou het nooit durven, als het fout gaat heb je toch echt een bom???
En ja ik ken 2 mensen in mijn rechtstreekse omgeving die een been verloren zijn door een ontplofte brandblusser.
 
Ik zou het nooit durven, als het fout gaat heb je toch echt een bom???
En ja ik ken 2 mensen in mijn rechtstreekse omgeving die een been verloren zijn door een ontplofte brandblusser.
Zou je dan wel een CO2 fles gebruiken? Dat is namelijk exact hetzelfde principe. Wanneer je onverantwoord werkt kan alles misgaan. Een brandblusser als zodanig kan heel goed dienen als een CO2 voorziening.
 
Och je vraag het me af of het de moeite loont om dit allemaal aan de hand te halen :juggle::S
Daarnaast wil je niet lezen bij een zeer felle binnen brand kon de bewoner de brand niet zelf blussen brand blusser was in gezet als co2 cilinder voor aquarium hobby :'(
Zou zeggen gebruik de fles waarvoor ie aangekocht is
 
Ik denk inderdaad dat het zo is als Ben weergeeft en dat je verantwoord te werk moet gaan met ook goed materiaal.
 
Co2 flessen blijven altijd een bom, zowel voor jezelf als voor de vissen.

er word hier wel eens gezegd dat Carbo puur vergif is, maar Co2 is dat ook.
eventjes teveel en "boem" alles dood.
 
Co2 flessen blijven altijd een bom, zowel voor jezelf als voor de vissen.

er word hier wel eens gezegd dat Carbo puur vergif is, maar Co2 is dat ook.
eventjes teveel en "boem" alles dood.

Beleid is hier het sleutelwoord denk ik.
 
Co2 flessen blijven altijd een bom, zowel voor jezelf als voor de vissen.

er word hier wel eens gezegd dat Carbo puur vergif is, maar Co2 is dat ook.
eventjes teveel en "boem" alles dood.
CO2 is een natuurlijk product en noodzakelijk voor plantengroei. CO2 is dus geen vergif. CO2 flessen noch brandblussers zijn bommen. Het wordt pas een probleem bij onjuist gebruik. Net als yoghurt, dat is puur vergif wanneer je het inspuit...
 
Alles is vergif. Zelfs water. Zelfs zuurstof.
Als je er maar teveel van neemt.
Google maar eens op MAC waarde.
 
Alles is vergif. Zelfs water. Zelfs zuurstof.
Als je er maar teveel van neemt.
Google maar eens op MAC waarde.

En bedankt maar weer. Ik stop met het drinken van water en het ademen. Het was toch fijn jullie te hebben gekend:D:D;)

Ach ja, geintje maat TE is nooit goed zeggen ze he.
 
Zou je dan wel een CO2 fles gebruiken? Dat is namelijk exact hetzelfde principe. Wanneer je onverantwoord werkt kan alles misgaan. Een brandblusser als zodanig kan heel goed dienen als een CO2 voorziening.

Ik gebruik geen CO2 dus kan je daarbij niet helpen en die mensen doen keuringen op brandblussers dus dit was zeker niet onverantwoord ...
Ik ben zelf duiker maar zal ook nooit de regulator op de fles draaien voor bovenstaande reden.
Murphy's law :br:
 
Excuus voor mijn late reactie druk druk.

De fles heb ik gekregen omdat deze niet in een bepaalde ruimte gebruikt mocht worden, zoals vermeld is keuringsdatum van de fles 2023

Ook ik vond het zonde de fles eerst leeg te spuiten om hem na montage weer te vullen maar, veiligheid gaat wel boven alles. Is er misschien nog een veiliger manier om bv op de huidige spuitslang (zwart) een koppeling te maken waar ik vervolgens het druk ventiel e.d. op monteer!
 
Excuus voor mijn late reactie druk druk.

De fles heb ik gekregen omdat deze niet in een bepaalde ruimte gebruikt mocht worden, zoals vermeld is keuringsdatum van de fles 2023

Ook ik vond het zonde de fles eerst leeg te spuiten om hem na montage weer te vullen maar, veiligheid gaat wel boven alles. Is er misschien nog een veiliger manier om bv op de huidige spuitslang (zwart) een koppeling te maken waar ik vervolgens het druk ventiel e.d. op monteer!
De spuitslang kan je er gewoon afdraaien. De draad is vaak al geschikt voor een drukregelaar die daar weer oppast. Wanneer je niet duidelijk is wat je aan het doen bent blijf er dan vanaf!
 
Bedankt voor alle adviezen over de veiligheid. Maar kan iemand mij vertellen wat het verschil is met de gas flessen die lasser gebruiken en dan heb ik het niet over het soort gas wat in de fles zit.
Als deze fles leeg wordt de fles dicht gedraaid met een gasfles sleutel waarna het reduceer ventiel verwijderd wordt, vervolgens vind er een gasfles wissel plaats.

Volgens mij heeft deze brandblusser als afsluiter de knop die je moet indrukken toch!
 
Dat is idd het verschil.
Draaiknop (met sleutel) of een hendel.
Verder zijn beide hetzelfde
 

Terug
Bovenaan