Wat is er nieuw

Braziliaans getint 'biotoop'

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tom46rossi
  • Startdatum Startdatum
T

Tom46rossi

Guest
Hoi

Ik heb mijn oude, 80cm bak, helemaal leeggehaald en ga hem opnieuw inrichten als een Braziliaans Biotoop. Of toch om dit biotoop zo goed mogelijk te benaderen. Ik wil er wel een aantal planten inzetten, vandaar dus de biotoop tussen ''.
Ik wou mij eheim ecco pro 130 nu installeren, maar stuit op een vervelend ding. Zou ik de slangen anders mogen installeren als aangegeven? Ik bedoel daarmee dat de bocht van de aanzuigslang eigenlijk vanboven moet hangen, maar mag deze ook vanonder zodat ik deze achter mijn achterwand kan inwerken?

Foto's volgen.

Groetjes

Tom

Misschien een paar foto's op het wat te verduidelijken.

333353tom46rossi_0_82_20150425_1606571.jpg

Het aquarium, pas leegemaakt.

868972tom46rossi_0_82_20150425_1606591.jpg

De oude verlichting. Deze wordt vervangen door Sera dimmer met Led verlichting.

399281tom46rossi_0_82_20150426_2218181.jpg

De nieuwe achterwand op maat gezaagd en erin gelijmd. Het schuine stuk rechts, daar zou ik de in en uitlaat willen in verwerken. Maar kan ik de inlaat gewoon doorboren en dan het mondstukje erdoor steken en zo laten aanzuigen?

384715tom46rossi_0_82_20150426_2218421.jpg

Dan dit langs boven gezien. Ik heb het stukje 'afval' achterwand 45� gezaagd om het zo mooi aan de zijruit te kunnen bevestigen.

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen. Dan kan ik het zijstuk erin lijmen en dan verderbouwen. Ik moet dit ook nog doen voor men Malawi-bak die hier ook nog steeds leegstaat 🙂

Tom

Als het water ook onder dat hoekje door kan stromen en dan kan worden afgezogen kan het wel lijkt mij.

Hoi Ludger. Bedankt voor je reactie. Ik heb me misschien niet goed uitgedrukt maar ik wou eigenlijk een gat boren in dat hoekje waar de aanzuigslang net door past. Dan dat 'hoedje' wat bij de eheim zit erdoor steken en zo afzuigen. Maar weet niet of dit gaat volstaan...
er kan water onder.en.langs.dat hoekje door in ieder geval.

Tom

Hoi

Nog een paar foto's van de vooruitgang. Ik heb een gaatje geboord in de achterwand. Daardoor komt de aanzuiging van het filter.
592546tom46rossi_0_82_20150427_1913051.jpg

Hierna heb ik het originele buisje van Eheim (dat U-vormige buisje) op maat gezaagd en door de achterwand gestoken.
869988tom46rossi_0_82_20150427_1913171.jpg

995146tom46rossi_0_82_20150427_1913441.jpg

882528tom46rossi_0_82_20150427_1916071.jpg

Hierna het stukje achterwand in het aquarium gelijmd met Tec7 (clear)
426229tom46rossi_0_82_20150427_1942041.jpg

Dan nog even geprobeerd om ��n van de stukken wortel eens te 'dryfitten' in het aquarium. Kwestie van een beetje een zicht te hebben op hoe het gaat worden.
586418tom46rossi_0_82_20150427_1941331.jpg

Nu de kit laten drogen en dan ga ik morgen de voedingsbodem en de bodem aanbrengen, alsook de filter aansluiten. Dan wachten op de planten en dan vullen met water en laten indraaien!

Tom

Nog een vraagje. Kan ik best eerst water en dan planten toevoegen, of eerst de planten zetten en dan pas het aquarium vullen?

Groetjes

Tom

Hoi Waarom ga je een voeding bodem gebruiken , kom je bak helemaal vol te staan met planten.
Als dat niet zo is dan zou ik geen voeding bodem nemen.
Ik zou eigenlijk helemaal geen voeding bodem nemen
bodem er in en dan eerst je bak voor de helft vullen met water en dan je planten

Groet John

Ghoh. Allereerst dank voor je reactie!! Er komen wel wat planten in ja. Ik ga dat nemen omdat ik het vorige keer niet had en dan altijd van die voedingsbolletjes moest toevoegen... En dit vergat ik nogal eens ☺
Waarom zou jij het niet doen?

Tom

Allereerst mijn compliment voor je handige 'trucje' om je techniek weg te werken. Ziet er keurig uit.

Wat de voedingsbodem betreft heb ik in mijn allereerste bak, de Rio 125, voedingsbodem gedaan. Toen ik mijn tweede bakje op ging zetten heb ik tegen mijzelf gezegd: nooit weer voedingsbodem. Om de volgende redenen:

- veel mensen zien er geen toegevoegde waarde in, zeker niet als je ook nog eens vloeibare plantenvoeding gaat toevoegen. Voor mij is het niet te zeggen of dit juist is, maar mijn gevoel zegt van wel.
- met onderhoud (onder grind) kan het ��n grote stuifbende worden (eigen ervaring)
- het ziet er vies uit bij de voorruit als je het vooraan teveel plaatst (is natuurlijk te voorkomen).

Edit: ik heb ook begrepen dat het kan gaan rotten. Hier zit natuurlijk helemaal niemand op te wachten.

Ziet er veelbelovend uit! Ben benieuwd hoe het verder wordt.

Ik gebruik zelf nooit een voedingsbodem, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik doe de bodem erin, vul dan deels met water, zet dan de planten erin en vul dan de bak verder. Voor mij werkt dat prima. Als het water niet al te hoog is, kun je nog lekker met de planten rommelen zonder dat je erg nat wordt, maar heb je door het deel water wat er al in zit toch al een idee hoe het gaat worden.

Als je een voedingsbodem nedmt zorg dat deze niet verder komt dan circa 2cm voor elke ruit. Dan je grind/zand bodem erop en je ziet geen 2 lagen.

Als je een voeding bodem neemt dan komt het overal , ook waar geen planten staan
Als je een keer je planten wil verzetten of je planten bij de wortel wil inkorten dan trek je je voeding bodem mee omhoog , dan is gelijk je water vies.
Je voeding bodem is na een tijd ook uitgewerkt , dan moet je alsnog voeding bolletjes bij je planten doen ,
En dan zit je met een voeding bodem die kan gaan rotten.
Ik heb er ervaring mee , dus ik raad het niet aan.

Groet john

Ok. Bedankt voor de tips. Er zit dus geen voedingsbodem in ☺ Wel grindbodem en ongzveer 1/2 water. Nu planten bestellen. Al wordt dat weer een moeilijle opgave...

Tom

de bak.zit nu half vol watzr. Ben nog aanbhet wachten planten en verlichting. Heeft het nut van de filter al te laten draaien nu? Of komt er zo nog geen bacteriecultuur op gang?

Tom

De wortels hangen erin. Vrijwel onzichtbaar vast kunnen maken aan de bovenkant van het aquarium. Voor de foto heb ik de verlichting van men Juwel er even boven gehangen.
Water is wel wat troebel, maar komt door het hout denk ik. Ook de filter staat nog niet aan.
Planten bij aquaplantsonline besteld maar nog niks binnengekregen. Zodra deze er zijn, en mijn verlichting, kan de bak beginnen in te draaien.

626788tom46rossi_0_82_20150430_221042.jpg

Tom

Verlichting (roze omdat de witte verlichting op was en ik al planten had) in het aquarium geplaatst. Voorlopig (eerste week) 6u licht, daarna lichjes opvoeren. Er komt ook nog een daglicht ledbuis bij.

Er staat valisneria Atlantis in, niet echt een Braziliaanse plant. Denk dat ik mij vergist heb bij het bestellen, maargoed zoals ik in de eerste post al zei kunnen er hier en daar wel niet Braziliaanse tinten inzitten.

413743tom46rossi_0_82_20150507_1625181.jpg

De plantjes op ongeveer de plaats gezet waar ik dacht dat ze gingen komen.

583282tom46rossi_0_82_20150509_2112301.jpg

En de plantjes definitief geplaatst met de verlichting aan.

Tom

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan