Braziliaanse klimop niet mooi


F

Felereca

Guest
goedemiddag,
heb sinds een paar weken braziliaanse klimop in mijn bak gezet.
alleen wat mij opvalt is dat vooral de onderste bladeren niet mooi zijn,
de bladeren zijn geel bruin en er komen gaten in, wat mij als eerste in gedachten opkwam was dat het misschien een ijzer tekort kan zijn.
iemand enige ervaring met braziliaanse klimop?
zal hieronder even een afbeelding plaatsen.
Kre2c
 
Misschien licht tekort? Ik heb hetzelfde probleem, ben ook wel nieuwsgierig dus.

Wat voeg je toe qua voeding?
 
Nickey zei:
Misschien licht tekort? Ik heb hetzelfde probleem, ben ook wel nieuwsgierig dus.

Wat voeg je toe qua voeding?
ik zat inderdaad ook al te denken of het een tekort aan licht kan zijn.
ik heb er 2 T8 lampen van GLO boven hangen van 30W p/s
kwa voeding voeg ik wekelijks WesPro planten voeding toe 1ml per 4 liter dus 50ml per week
 
Mijn ervaring is dat deze plant het beter doet als drijfplant en als oeverplant. Van zodra de plant aan het water oppervlak gaan drijven zal de plant het eer doen. Blaadjes onder water deden het hier ook slechter en stierven ook bij mij af.
 
babysnake zei:
Mijn ervaring is dat deze plant het beter doet als drijfplant en als oeverplant. Van zodra de plant aan het water oppervlak gaan drijven zal de plant het eer doen. Blaadjes onder water deden het hier ook slechter en stierven ook bij mij af.

Die ervaring heb ik ook.
Een aantal keren geprobeerd met de Braziliaan geplant in de bodem maar het onderste deel ging er elke keer weer aan.
Bovenin en op/bij het wateroppervlak gaat ie wel als een tierelier.
Ik meen me te herinneren eens een foto hier op het forum gezien te hebben van iemand waarbij de Braziliaan wel een mooi bos was geworden, ook geplant in de bodem.
Mij lukt dat in elk geval niet helaas.
 
Als ik de ervaringen hier zo lees dan krijg ik sterk de indruk dat het met het licht te maken heeft.
Ik moet zeggen dat ik hem ook niet echt mooi kon houden.
 
Ben zo te horen niet de enige met dit probleem,
Het zou inderdaad kunnen dat het een lichtprobleem is want hoe verder die naar de oppervlakte groeit des te mooier de blaadjes worden.
Valt zo te zien niet veel aan te doen.
 
Ansi zei:
babysnake zei:
Mijn ervaring is dat deze plant het beter doet als drijfplant en als oeverplant. Van zodra de plant aan het water oppervlak gaan drijven zal de plant het eer doen. Blaadjes onder water deden het hier ook slechter en stierven ook bij mij af.

Die ervaring heb ik ook.
Een aantal keren geprobeerd met de Braziliaan geplant in de bodem maar het onderste deel ging er elke keer weer aan.
Bovenin en op/bij het wateroppervlak gaat ie wel als een tierelier.
Ik meen me te herinneren eens een foto hier op het forum gezien te hebben van iemand waarbij de Braziliaan wel een mooi bos was geworden, ook geplant in de bodem.
Mij lukt dat in elk geval niet helaas.

Bedoel je deze foto??

795171biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


zijkant

343242biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


na de snoei:

144153biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg
 
Hai Marcel,

Nee, die bedoelde ik niet.
Was voor zover ik me herinner een wat donkere bak en de Braziliaan stond in het midden bij de achterwand / ruit.
Maar weet het gewoon niet precies meer.

Maar al met al wil ie bij jou dus wel groeien in de bodem geplant.
 
Hoe krijg je die van jou wel zo mooi Marcel? Mij lukt het hier ook niet met de EI methode, de rest groeid de bak uit. Ligt nu niet aan de voeding...
(Je lotus is trouwens echt mooi)
 
Jou bak draait dacht ik nog niet zo heel lang Nickey en zoals de bak van Marcel beplant is kost vaak wel even tijd hoor ;).
 
Wat John zegt klopt inderdaad. Als je mijn foto topic ziet, dan zie je dat het langzaam steeds voller is geworden.

Ik heb de afgelopen tijd wel wat uitgedund. De planten linksachter zijn vervangen door de Nymphoides sp Taiwan.
De Hemianthus C. is geknipt. Komend weekeind ga ik sterrenkruid planten. Wil eens zien hoe dat wordt.
Deze wil ik midden achteraan zetten. Tussen de Echinodorussen.

Ik gebruik nu sinds een paar maanden Festal. En ik vind de planten er steeds mooier uitzien.
Ik gebruik echt minimale hoeveelheden. 1ml sporen per dag.
 
biljoenblik zei:
Ik heb de afgelopen tijd wel wat uitgedund. De planten linksachter zijn vervangen door de Nymphoides sp Taiwan.
De Hemianthus C. is geknipt. Komend weekeind ga ik sterrenkruid planten. Wil eens zien hoe dat wordt.
Deze wil ik midden achteraan zetten. Tussen de Echinodorussen.

Sterrenkruid heb ik ook in mijn opstartende bak (nu 2 weken). En heb er al flink wat stekken vanaf kunnen halen! Voeg wel Co2 en plantenvoeding toe.
 
Ik merk dat de klimop wel goed groeit maar wel een gevoelig plantje is. Ik heb een stukje drijvend dus dichtbij het licht, daar wordt ie snel bruin van de alg. In de grond doen ze het erg goed bij mij(heb kleine stukjes her en der neergezet). Ik had ook dat de bladeren het dichtst bij de grond ook wat bruin werden en afstierven. Dit kan met het licht te maken hebben of met het feit dat het blaadje deels in de bodem zit(beetje vergelijkbaar systeem als anubias in de grond zetten).
Met bacopa bijvoorbeeld heb ik dat ook wel, steeltje/stengel iets te ver de grond in gedrukt en de onderste blaadjes doen het niet echt geweldig.

Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Het gebeurt bij wel meer planten dat de onderste bladeren het minder doen. Niets om je heel veel zorgen over te maken.
Wilt ook niet zeggen dat er iets mis is met de verlichting. Er komt onderin onder een hoger gelegen bladerdek nu eenmaal minder licht.
 
jessicapilon zei:
Jou bak draait dacht ik nog niet zo heel lang Nickey en zoals de bak van Marcel beplant is kost vaak wel even tijd hoor ;).

Ik heb het niet over mijn trofis1000 ;) over een 120cm die al een dik jaar draait. Meerdere keren geprobeerd maar t ging steeds dood.
 
Bij mij deed hij ook moeilijk in me vorige aquarium wat ik altijd probeer is bij hoge planten iets laags voor tezetten maar wel ruimte tussen beide als er dan van achter blad los laat bvb dan zie je het niet gelijk en ik weet bijna zeker dat meerdere mensen dit zo oplossen en idd het ligt niet vaak aan je lampen maar het licht komt er gewoon niet bij , succes

Gr rick
 
Nickey zei:
jessicapilon zei:
Jou bak draait dacht ik nog niet zo heel lang Nickey en zoals de bak van Marcel beplant is kost vaak wel even tijd hoor ;).

Ik heb het niet over mijn trofis1000 ;) over een 120cm die al een dik jaar draait. Meerdere keren geprobeerd maar t ging steeds dood.

Ik doelde meer op het gehele plantenbestand toen ik je foto s bekeek ;) .
 
babysnake zei:
Mijn ervaring is dat deze plant het beter doet als drijfplant en als oeverplant. Van zodra de plant aan het water oppervlak gaan drijven zal de plant het eer doen. Blaadjes onder water deden het hier ook slechter en stierven ook bij mij af.

Zelfde ervaring heb ik hier.
 
Hoe lang en in welke uiteenlopende omstandigheden heb jij de plant zoal gehad C�dric?
 
jessicapilon zei:
Nickey zei:
jessicapilon zei:
Jou bak draait dacht ik nog niet zo heel lang Nickey en zoals de bak van Marcel beplant is kost vaak wel even tijd hoor ;).

Ik heb het niet over mijn trofis1000 ;) over een 120cm die al een dik jaar draait. Meerdere keren geprobeerd maar t ging steeds dood.

Ik doelde meer op het gehele plantenbestand toen ik je foto s bekeek ;) .

O op die manier ;)
 
233213_0_82_20160717_185912.jpg


363456_0_82_20160815_230054.jpg

468265_0_82_20160815_231531.jpg


brazil klimop doet het hier redelijk goed,en ik heb niet echt veel licht in mijn trigon 190,de standaard tl lampen,het glosostigma gaat verticaal, door licht te kort
 
de klimop ziet er inderdaad mooi uit, bij mij is het vooral onderin. bovenin zijn de bladeren wel wat mooier wat inderdaad door het licht kan komen.
ik heb er zelf 2700k en 4200k erboven hangen inclusief reflectoren.
TIs4n
 
benlj zei:
ik begrijp je niet zo goed,,verklaar je nader

Wel, als je wilt dat de afbeelding getoond wordt, moet je de IMG-tekens gebruiken.

Maar dan moet je wel altijd zien dat een foto hebt, die eindigd op .jpg

Als je die dan tussen de IMG-tekens zet, wordt de afbeelding getoond. ;)
 
C�dric Vleminckx zei:
benlj zei:
ik begrijp je niet zo goed,,verklaar je nader

Wel, als je wilt dat de afbeelding getoond wordt, moet je de IMG-tekens gebruiken.

Maar dan moet je wel altijd zien dat een foto hebt, die eindigd op .jpg

Als je die dan tussen de IMG-tekens zet, wordt de afbeelding getoond. ;)

daar moet ik dan ff aan werken,,,,,,zie je nu mijn afbeelding niet dan?
 
benlj zei:
C�dric Vleminckx zei:
benlj zei:
ik begrijp je niet zo goed,,verklaar je nader

Wel, als je wilt dat de afbeelding getoond wordt, moet je de IMG-tekens gebruiken.

Maar dan moet je wel altijd zien dat een foto hebt, die eindigd op .jpg

Als je die dan tussen de IMG-tekens zet, wordt de afbeelding getoond. ;)

daar moet ik dan ff aan werken,,,,,,zie je nu mijn afbeelding niet dan?

Jawel, maar die wordt nog niet direct weergeven op het forum.

Het is handiger dat die direct in je post staat, dus dat was maar eventjes een tip. ;)
 
ik vind het lastig omgaan,op de manier zoals je hier een foto kan plaatsen,ik zie namelijk gelijk dat ik een foto geplaatst heb. als ik jou goed begrijp,zie jij een link naar mijn foto?

en ik ben blij met iedere tip of verbetering.
 

Terug
Bovenaan