Wat is er nieuw

Braziliaanse klimop

• Onderwerp starter Onderwerp starter smooty
  • Startdatum Startdatum
S

smooty

Guest
Hallo,
Ik heb nu al enkele maanden een braziliaanse klimop. Maar het valt mij op dat hij zeer kleine bladeren aan maakt. Hoe kan ik er voor zorgen dat de bladeren groter worden?
Ik geef iedere week ferro en profito en iedere dag carbo.
Ook heb ik bij de wortels enkele weken geleden een enkele voedingsbolletjes gelegd. Mijn licht brand 10-11u per dag.

Wat noem je zeer klein? Hoe groot schat je de bladeren?

Wat is je visbestand, wat en hoeveel voer je?
Wat zijn NO3 waarden?

~ Ivo

Dat voedingsbolletje zal niet veel helpen. Deze plant neemt vooral voeding op uit het water.

Deze plant gebruikt nogal wat nitraat en co2 volgens mij. Als de plant drijft heeft het genoeg co2, maar hoe zit het met nitraat.

darter zei:
Deze plant gebruikt nogal wat nitraat en co2 volgens mij.
Erg stikstofminnend inderdaad, en eigenlijk nog liever ammoniak dan nitraat.

~ Ivo

Ik schat de bladeren 1cm. Mijn visbestand is: 8x roodneuszalmen, 6x corydoras sterbai, 2 guppen, 1 pleco gibby en dat is het momenteel. Ze zitten in een aquarium van 150cm.
Ik voer 1 artemia blokje per dag en 2 algentabletten voor de cory's en de gibby.
Om eerlijk te zijn heb ik in huis niks om mijn waarden te testen want ik ga bijna iedere week naar de LFS en dan neem ik een staaltje water mee om te testen of alles in orde is.
Ik ga volgende week woensdag,donderdag of vrijdag langs en dan neem ik weer een staaltje water mee. De enige opmerking dat ik de vorige keer heb gekregen is dat er niet veel voedingstoffen in mijn water zitten voor mijn planten. Maar ik heb vallisneria staan en echinodorus bleheri (geef ik voeding via de wortel) en deze doen het uitstekend. Tis te zeggen ik heb 3 plantjes van mijn bleheri en 1 doet het super goed en de andere blijven heel klein en groeien niet.
Nu ik ferro bij geef zie ik wel dat mijn klimop begint te groeien in de hoogte maar hij maakt maar kleine bladeren aan.
Mijn lamp dat er boven hangt is een Solar nature van JBL van 36 watt.

Als de onderste bladeren aan de top een beetje geelachtig kleuren dan heb je een combinatie van een te kort.

Kalium en stikstof en dat kan je makkelijk oplossen door een klein beetje stockoplossing toe te voegen.
Je kunt de poeder kalium-nitraat bestellen op internet of van Easylife Nitro kopen en dit licht doseren.
Je kunt ook kiezen om anders te voeren, door watervlooien, artemia, mysis, kril te voeren breng je meer stikstof( via mineralisatie/nitrificatie wordt het Nitraat) in je kringloop. Wel is dan de vraag of je met een profito genoeg kalium in brengt, anders zou je dit apart moeten toevoegen.

De klimop is een stikstof liefhebber en pakt ammonium, nitriet of nitraat uit het water wat er voor handen komt.

Het is een mooie signaalplant waar je te korten uit af kan leiden.

Maar let op: als je je planten nu harder en sneller laat groeien gaan er van andere voedingselementen het verbruik ook omhoog. Noteer de waardes die ze in de winkel testen dan kan je deze als leidraad gebruiken.

Oke heel erg bedankt! ik zal de waarden opschrijven en eens vermelden om te kijken of alles goed is.

Maar ik heb een vraagje: Is mijn lamp voldoende die er boven hangt of moet ik kijken naar een andere lamp?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan