Brem's 30L Nano powerbakkie


Brem

Well-known member
Lid geworden
29 mei 2018
Berichten
371
Leeftijd
36
Hey mensen!

Ik zal hier toch maar een klein nano dagboekje beginnen ;-)
We zien hier een 30L Aquael bakkie (kubus) die ik wil gaan inrichten voor garnalen.
Het bakkie komt op mijn Game-Streamkamer te staan zonder direct zonlicht.

Ik heb dit bakkie te danken aan @Yaik en ben nu nog zoekende naar een goede lamp (iemand advies?)
en een verwarmingsmodule.

komende week ga ik langs bij een steenhandel in de buurt om een aantal steentje te scoren voor de opbouw.

Het is de bedoeling dat het vooral laag groeiende plantjes worden met in ieder geval 1 soort mos.

Ik heb jarenlang zeewater gehad dus dit is nog even wennen. Er zullen hier dan ook regelmatig vragen gesteld gaan worden ;-)

Tot later!

IMG_2229.JPG
 
Alvast veel succes Brem en weet je al wat voor garnalen want dan kun je met de keuze rekening houden met de bodemsoort. Sommigen vragen een ph verlagen de bodem en de andere soort weer niet.
 
Thanks! het idee is om de CRS en CRB te gaan huisvesten. misschien de Galaxy erbij.. Dat zien we later :)
Ik begreep dat CRS en CRB het liefst een ph verlagende bodem hebben. vandaar dat ik het bij de Amazonia houdt voor nu
 
Kan een mooie bak worden! Drakensteen (al wordt dit ook anders genoemd volgens mij) is altijd wel heel gaaf. Of juist een stuk hout, gaan je garnalen ook zeker waarderen. Hier crystal red en black op gewoon kraanwater met een zandbodem. Gaat prima, alleen de hogere gradaties zullen het minder doen. Maar ligt ook aan de kweker. Beste kun je kijken waar je ze vandaan wilt halen en je waarden daar op aanpassen, als ze het daar op kraanwater doen waarom zou je dan gaan werken met een ph verlagende bodem. Hoe meer de waarden overeenkomen met de kweker, hoe soepeler de overgang voor de garnalen.

Voor vissen vind ik je bak te klein, hoe klein de galaxy's (of bijvoorbeeld een boraras soortje) ook zijn. Die gaan meer ruimte nodig hebben om een baantje te trekken
 
Kan een mooie bak worden! Drakensteen (al wordt dit ook anders genoemd volgens mij) is altijd wel heel gaaf. Of juist een stuk hout, gaan je garnalen ook zeker waarderen. Hier crystal red en black op gewoon kraanwater met een zandbodem. Gaat prima, alleen de hogere gradaties zullen het minder doen. Maar ligt ook aan de kweker. Beste kun je kijken waar je ze vandaan wilt halen en je waarden daar op aanpassen, als ze het daar op kraanwater doen waarom zou je dan gaan werken met een ph verlagende bodem. Hoe meer de waarden overeenkomen met de kweker, hoe soepeler de overgang voor de garnalen.

Voor vissen vind ik je bak te klein, hoe klein de galaxy's (of bijvoorbeeld een boraras soortje) ook zijn. Die gaan meer ruimte nodig hebben om een baantje te trekken
Hoi Killerfish!

Ik bedoel de galaxy garnalen :-D

De 'galaxy'vissen zijn ook echt gruwelijk maar daar is het bakkie net te klein voor zoals je zegt.
Ik wil niet gaan werken met kiemhout.. dat vind ik een beetje saai en oudbollig.. wil een beetje naar de Iwagumi stijl toe met lage plantjes en een goed uitgekiend steenplannetje :)

De stenen wil ik gaan bewerken met een drystart in combinatie met yoghurt. zodra dat aanslaat na de opstart de bodem bedekkers erin.

Iemand een advies voor mij welke (LED)lamp ik het beste kan gebruiken. het liefst heb ik wit licht wat niet naar het gele neigt zeg maar...
 
https://www.shrimpparadise.com/garnalen/galaxy-co-1/galaxy-fishbone-black/

Deze bedoel je denk ik en dat zijn Taiwan Bee garnalen die een ph verlagende bodem wensen. Is niet een makkelijke soort om te houden.

mja, ik wilde eerst vooral rustig opstarten met de planten. daarna kijken naar de eerste lichting CRB of de blauwe variant.

Ik zit nu te dubben welke soort Micranthemum ik wil gaan gebruiken. Ik heb nog geen ambitie om een CO2 installatie neer te zetten op dit moment ;-)
 
Ik zou het nog eens overwegen want de TB icm co2 lijkt me verre van ideaal moet ik zeggen. Ik zou dan eerder voor een makkelijke gradatie kijken en die zijn ook veel sterker namelijk. Veel mensen met de TB hebben weinig planten en vaak wat mosjes en gebruiken ook in de regel geen toevoegingen.
 
Ik zou het nog eens overwegen want de TB icm co2 lijkt me verre van ideaal moet ik zeggen. Ik zou dan eerder voor een makkelijke gradatie kijken en die zijn ook veel sterker namelijk. Veel mensen met de TB hebben weinig planten en vaak wat mosjes en gebruiken ook in de regel geen toevoegingen.

Ik snap wat je zegt. alles staat nog open. Wil een goed draaiend bakkie hebben voordat er leven in komt :)
 
Ja dat is inderdaad bij garnalen het belangrijkste Brem.
 
Veel plezier met de opbouw!
 
Lekker bezig maatje! Ik lees natuurlijk mee! Ben benieuwd wat je van mn ouwe bakkie gaat maken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Hey Mensen!

Klein advies gevraagd voor de mensen met een Chihiros lamp.
Zou dit lampje geschikt zijn voor een 30x30cm bak? of is deze te groot?

Ik lees hier en daar hier wel wat positieve verhalen over.

Ander advies qua verlichting mag ook voor bovenstaand bakkie. het is de bedoeling dat er vooral lage plantjes in komen die best wel wat licht verlangen met garnalen.
 
Ik heb geen ervaring met die led maar ik vindt co2 en hogere gradatie garnalen ook een minder goede combi.
 
Er komt voorlopig ook nog geen CO2 op ;-)

@Yaik vertelde dat ze de Chihiro besteld heeft voor haar nano.
Ik wacht even de eerste indrukken en kleur af maar ik neig sterk naar eenzelfde lamp :)
 
Ik heb meerdere goede recensies gelezen over dit merk lamp Brem.
 
Hoi allemaal!

Kleine update van de bak :)
Ik heb van het weekend een kleine 3kg 'Sansui stones' kunnen vinden :-D
Alleen het scapen in een 30x30 ruimte is wat lastiger ;-)

269110-e7ef67d443917dd2e318fa9fde76b168.jpg
269114-60c3c35f9c1725b04e72f19dbc554fb5.jpg



Ik begreep dat ik voor ik Amazonia (substraat) in de bak mik er een laagje Bacter100 onder moet doen?
Zou ik ook kunnen starten zonder bacteriën? of toch liever met substraat bacs?

Deze week bestel ik nog een Chihiro A251 :-D
Dit zou voldoende moeten zijn voor mijn bakkie en dan kan de opstart eindelijk beginnen!

Ohja! ik zou nog een verwarming moeten hebben. advies gevraagd; 50w of 100w?
Het betreft een volume van ongeveer 30L.

Heeft iemand nog tips voor mij voor lange pincetten? De ADA pincetten zijn gruwelijk hoor, maar 119,- is voor nu beetje prijzig .. ;-)

269115-db9442c3b2d5bf2c3db7a1534beb087c.jpg


^-- Het Aquel logo is ondertussen verwijderd. nu een volledig schone bak van zowel buiten als binnen :)

thumbnail_IMG_2355.jpg


thumbnail_IMG_2399.jpg


thumbnail_IMG_2396.jpg
 
Leuke stenen op zich hoor. Op 30 liter is een verwarming van 50W mer dan voldoende want ik gebruik die zelfs in de 54 liter bakken. Persoonlijk vindt ik zoals de stenen nu staan niet echt mooi omdat het lomp overkomt zeg maar. Maar goed je moet nog beginnen dus dat verandert wellicht nog. Als je de bak rustig laat indraaien heb je eigenlijk geen bacterien extra nodig .
 
ik moet alles nog scapen.
Ben nog inspiratie aan het opdoen.

Ik denk dat ik 1 steentje kapotsla voor kleinere stukkies
 
Ik heb nu ook ca 2 weken een chihiros lamp op 54L.
Merk wel dat de lampen best warm kunnen worden, maar komt door de hoge Watt waarschijnlijk. Natuurlijk moet ik wachten tot de planten reageren, wat zeker rond 4 weken duurt had ik gelezen.
 
Ik zit toch nog met de bacs voor onder het substraat...

Kan ik ook starten zonder bacs? Of kan ik vloeibare bacs invoeren?
Ik zit een beetje met het feit dat de Bacter 100 100gram bevat. En daar vind ik het dan weer net te duur voor... ;-)

Wie kan me hier advies over geven?

Oja! Ook advies gevraagd over een ander merk pincet voor de planten... ;-) welk merk moet ik hebben (muv ADA)?
 
Hey Brem

Als je echt hoog gaat scapen is dat wel aan te raden, maar of het echt moet? En je kan onder de grond dan wat lavastenen wegsteken om die bacto nog beter haar werk te laten doen. Maakt het ook ineens wat luchtiger.

Al en idee naar de plantjes en filtratie?
 
Hey Brem

Als je echt hoog gaat scapen is dat wel aan te raden, maar of het echt moet? En je kan onder de grond dan wat lavastenen wegsteken om die bacto nog beter haar werk te laten doen. Maakt het ook ineens wat luchtiger.

Al en idee naar de plantjes en filtratie?

Hoii Schildpad!
De scape ben ik nog aan het overdenken.
Ik wil graag weten of ik met Bacter100 moet starten, of dat ik ook met andere vloeibare bacs aan de slag kan (bijvoorbeeld; Easylife Easystart)?

Filtratie zal in de loop der tijd gaan komen.

Ik hoor goede dingen over ‘Eden 501’ maar dat is voor nu nog toekomstmuziek ;-)

Nu nog een goed B merk pincet, iemand daar nog advies over?
 
Ik heb een Eden voor de schildpadden, vieze beesten, maar de stroming verminderd echt nooit. Ik haal die ene keer per maand open om de koolstof te vervangen en lichtjes uitspoelen. Wel zou ik extra kraantjes bestellen voor op de darmen, dan moet je niet telkens opnieuw water aanzuigen, filter uit kraantje toe. Handig handig.
Voor vissen/garnalen moet je er wel geen koolstof in doen.

Die bacto lijkt me alleen belangrijk als je gaat beplanten en hoog gaat scapen. Als beginner zou ik sowieso niet te moeilijk doen. Maar bij mijn volgende bak voeg ik dat er wel aan toe omdat ik dan Ada Soil tot 10cm ga verhogen. Dan heb je echt wel een goede bacteriecultuur nodig. Bij mijn andere bakken gebruikte ik gewoon vissenvoer en dat is ook in orde gekomen.

Dus laat voldoende indraaien en laat tijd haar werk doen en dat moet niet. Eens je gaat planten komen die er sowieso mee in. Ik gebruik een pincet van Sera, 12 euro betaald.
 
Ik heb nu van ADA de Amazonia. Die ligt er op het laagst ongeveer 5 cm in en op het hoogst ongeveer 10.

Dan is het misschien wel weer slim om Bacto100 te pakken denk ik.. daar twijfel ik zo over.. ik kan gelukkig rustig opstarten, dat scheelt ;)

Uiteindelijk wil ik qua beplanting lage plantjes/mossen en grassen gaan zetten. Denk hierbij aan o.a. Monte Carlo en dwerggras

Zouden jullie ook direct starten met planten? Of eerst rustig de bodem opstarten? Volgens mij maakt het niet echt uit.. maar goed ik ben nog lerende
 
Die bacto gaat wel goed zijn, dus als geld geen probleem is... Moet je wel eerst onderaan doen.

Hier wat inspiratie waar ze met bacto van Ada werken. Ik werd er stil van.
 
Woowwww... dat is echt tof!

Ik zie dat ze Bacto100 op de bodem strooien en daar de amazonia opstrooien. Klopt het dat je bacto ook per laag kan gebruiken?
(Ik heb alleen de substraat nog. Geen zakje bacto meer. Die zal ik moeten bijkopen a 25,-)

Ook wil ik gaan kijken of ik een dikkere bodem kan gaan toepassen als ik toch naar de bacto ga

Wil een goede basis als bodem zonder vertroebeling en andere ellende...

Nu nog het dilemma, bij opstart wel of niet direct planten invoegen?
 
Ik zie dat ze Bacto100 op de bodem strooien en daar de amazonia opstrooien. Klopt het dat je bacto ook per laag kan gebruiken?
(Ik heb alleen de substraat nog. Geen zakje bacto meer. Die zal ik moeten bijkopen a 25,-)
In zo'n klein bakje heb je geen Bacto nodig,
Nu nog het dilemma, bij opstart wel of niet direct planten invoegen?
Als je persé een goede bacteriecultuur hebben zou je deze een aantal weken zonder verlichting, zonder voeding en zonder CO2 te laten draaien
(met filter en iets warmer water dan normaal) om daarna pas te gaan beplanten als er geen NH3 en NO2 meer word gemeten.
Maar ik zou gewoon opstarten met zoveel mogelijk plantenbezetting (>80%). Dat kunnen zowel tijdelijke drijvers zijn als permanente beplanting.

edit:
Deze week bestel ik nog een Chihiro A251 :-D
Dan hoop ik dat je deze niet op 100% gaat laten branden. Anders zien we je volgende vraag verschijnen in het topicgedeelte 'alg' :D
 
Laatst bewerkt:
In zo'n klein bakje heb je geen Bacto nodig,

Als je persé een goede bacteriecultuur hebben zou je deze een aantal weken zonder verlichting, zonder voeding en zonder CO2 te laten draaien
(met filter en iets warmer water dan normaal) om daarna pas te gaan beplanten als er geen NH3 en NO2 meer word gemeten.
Maar ik zou gewoon opstarten met zoveel mogelijk plantenbezetting (>80%). Dat kunnen zowel tijdelijke drijvers zijn als permanente beplanting.

edit:

Dan hoop ik dat je deze niet op 100% gaat laten branden. Anders zien we je volgende vraag verschijnen in het topicgedeelte 'alg' :D


Thanks voor je antwoorden @Cornelius ! Ik ga morgen of vrijdag de scape in orde maken en de eerste plantjes bestellen. Ik heb alle tijd om rustig op te starten dus laat ik dat ook maar doen. Helaas is de lamp geleverd zonder dimmer en voetjes. Dus dat loopt nog bij de leverancier...:-/

Zonder lamp de scape starten zal wel moeten lukken. Ik moet ook een nieuw filtertje hebben. Ik zit te denken aan een ‘Superfish aqua-flow 50’. Is stroming belangrijk? Of is gewoon een rustige beweging in het water voldoende? Het betreft 0 tot 100L per uur...
 
Ik zou geen plantjes planten zonder verlichting hoor. Je kan ook een sponsfilter nemen, veel goedkoper dan de Eden en leuker voor de garnalen. Kan trouwens goed zijn dat je voor zo een kleine bak nog een extra opzetstukje moet kopen de stroming te verminderen bij die Eden. Sponsfilter heb je al voor enkele euro's maar meestal wel op luchtpomp.
 
Ik zit te denken aan een ‘Superfish aqua-flow 50’. Is stroming belangrijk? Of is gewoon een rustige beweging in het water voldoende?
Een Superfish aqua-flow 50 moeten ze uit de handel nemen... 9 van de 10 maken ze een irritante herrie.
Dus zou ik een ander filter nemen.
Welke is ook weer afhankelijk van je plantenbestand want ik hoop dat je er geen vissen in gaat houden. Een Dennerle hoekfilter voor in je bak of een kleine Aquatic Nature Flow aan de rand van je bak zou een optie kunnen zijn.
 
Superfish aqua-flow 50

Zoals Corne al zegt niks waard dat ding en ik gebruik op enkele nano s de Aquaflow 100 en deze trekt dat makkelijk. Wat ook een leuk filtertje is en garnalen proof dat is de Aquaell mini pat.
 

Terug
Bovenaan